توسط معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت صورت گرفت

ابلاغ دستور العمل معاینات عمره

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۷:۲۰:۰۰
کد خبر: ۸۱۹۶
ابلاغ دستور العمل معاینات عمره
معاون حج و عمره مركز پزشكی حج و زیارت، دستورالعمل معاینات عمره 90-89 را جهت اجرا توسط پزشكان معتمد این مركز در سراسر كشور تهیه و ابلاغ کرد.

 به گزارش سرویس اجتماعی برنا،امین رضا طباطبائی با بیان این كه بر اساس توافق به عمل آمده با سازمان حج و زیارت در خصوص لزوم انجام معاینات و كنترل بیماری‏های تهدید كننده متقاضیان عمره قبل از اعزام افزود: كلیه افراد بالای 45 سال و نیز بیماران كمتر از 45 سال لازم است قبل از سفر نسبت به اخذ تأییدیه پزشكی اقدام نمایند.

متن كامل این دستورالعمل و فرم‏های مربوطه به شرح ذیل است:
الف – انجام معاینات قبل از اعزام متقاضیان عمره
1- فرم وضعیت سلامت به صورت پشت و رو تکثیر و در اختیار کلیه متقاضیان قرار گرفته تا صفحة اول آنرا شخصاً تکمیل و امضاء و قبل از ثبت نام جهت تأیید و جمع آوری به کارگزار محترم ارائه کنند.

2- تمامی متقاضیان بالای 45 سال و متقاضیان کمتر از 45 سالی که براساس اظهارات خود در صفحه اول فرم به یکی از بیماری­های مذکور در صفحه اول فرم یا هرگونه وضعیت تهدید کننده سلامتی دیگر مبتلا هستندلازم است پس از تکمیل بخش نخست صفحه دوم فرم توسط کارگزار، برای معاینه و دریافت توصیه های درمانی قبل از سفر به یکی از پزشکان شهرستان خود که اسامی آنان از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت اعلام خواهد شد مراجعه و پس از اخذ تأییدیة سلامت و تکمیل صفحه دوم فرم توسط پزشک و مهر وامضاء آن توسط کارگزار نسبت به انجام دیگر مراحل ثبت نام اقدام کنند.

نکته 1: کارگزار مجاز است در صورت مشکوک شدن به بیماری جسمی- روانی یا وضعیت تهدیدکننده دیگری در متقاضی، علیرغم عدم اظهار فرد، او را برای اخذ تأییدیه پزشکی (صفحه دوم فرم) به پزشک ارجاع دهد.

نکته 2: درمورد متقاضیان سفر به عمره مفرده با توجه به بازده زمانی 6 تا 7 ماهه عمره، امکان اعزام بیماران پس از کنترل بیماری آنان وجود دارد و لذا لازم است از اعزام افراد مبتلا به بیماری‏های پرخطر قبل از درمان و کنترل بیماری آنان خودداری گردد. عدم تأیید اولیه فرد به معنای عدم اعزام قطعی وی نبوده بلکه این امر پس از درمان بیماری و کنترل آن قابل انجام خواهد بود مگر اینکه بیماری واقعا غیرقابل درمان و کنترل باشد (مانند کانسرهای پیشرفته).

نکته 3: درمورد نوع آزمایشات و معاینات غربالگری و مشاوره های تخصصی متقاضیان عمره توصیه واحدی وجود ندارد بلکه پزشک معاین براساس شرح حال، معاینه و سوابق جسمی- روانی فرد نسبت به انجام آزمایشات و مشاوره های تخصصی لازم اقدام و از وضعیت بیماری‏های تهدید کننده مطلع شده درصورت نیاز جهت درمان اقدام می کند. البته بیماری‏های قلبی عروقی، روانپزشکی و اعتیاد باید با دقت کافی مورد انجام مشاوره ها و آزمایشات لازم قرار گیرد.

نکته 4: افراد معتاد به لحاظ مشکلات جدی و دستگیری های گسترده و قوانین موجود در کشور میزبان، لازم است به مراکز مجاز ترک اعتیاد معرفی و درصورت انجام مراحل ترک و ارائه گواهی عدم اعتیاد، برای اعزام تأیید گردند و در غیر اینصورت از تأیید آنان برای اعزام خودداری شود.

نکته 5: اعزام زنان باردار به دلیل خطر سقط جنین باید به حداقل 40 روز پس از زایمان موکول شود.

نکته 6: کارگزار عمره باید نظر خود را پیرامون بلامانع بودن اعزام و یا نیاز متقاضی به اخذ تأییدیه از پزشک، در قسمت پایین صفحه اول فرم درج و بر اساس آن اقدام کند.

1- کارگزاران  لازم است از اعزام متقاضیانی که پزشک معتمد در حال حاضر سفر به عمره مفرده را به صلاح آنان نمی‏داند خودداری و اعزام آنان را به پس از کنترل بیماری و تأیید پزشک موکول کنند.

2-  توصیه­های درج شده و اقدامات درخواست شده در فرم از سوی پزشکان باید بوسیله کارگزار و مدیر  راهنما مورد تأکید قرار گرفته و رعایت آن از زائرین درخواست شود.

3-  فرم­های معاینات زائرین اعزامی هر کاروان باید پس از تکمیل به شکل یک دفترچه توسط مدیرراهنما همراه کاروان به عربستان منتقل شود.

4- مدیران راهنما لازم است در صورت درخواست مسئول درمانگاه و یا پزشکان مربوطه در مکه و مدینه نسبت به ارائة دفترچة مذکور که حاوی وضعیت و سوابق درمانی زائرین می‏باشد، اقدام کنند.

ب – مقدمات لازم برای اعزام بیماران دیالیزی به عمره

لازم به ذکر است که صرف دیالیز شدن منعی برای اعزام فرد به عمره نیست،بلکه درصورت برخورداری بیمار از سایر شرایط جسمی – روانی میتوان با انجام موارد زیر متقاضی را اعزام کرد:

1- بیمار را باید قبل از سفر ، به متخصص  ارجاع داد تا ضمن تأیید امکان اعزام وی، برگه ای به زبان لاتین حاوی اطلاعات لازم از قبیل وضعیت عملکرد کلیه و تست های آن، تعداد نوبت دیالیز در هفته صادر نماید و بیمار برگه مذکور را به همراه پاسخ آزمایشات Hb ، هپاتیت (Hbs Ag) و ایدز (HIV) به عربستان ببرد.

2- بیمار در بدو ورود به شهرهای مقدس مدینه و مکه با در دست داشتن موارد فوق و گذرنامه خود در معیت مدیر یا معاون کاروان به مرکز پزشکی حج مراجعه کنند تا به همراه پزشک عرب زبان برای اخذ نوبت و انجام اولین نوبت دیالیز به بیمارستان‏های سعودی اعزام شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز