قبل از خواب تلویزیون تماشا نکنیم

۱۳۹۰/۱۱/۱۰ - ۱۷:۴۳:۵۰
کد خبر: ۹۴۳۱۰
قبل از خواب تلویزیون تماشا نکنیم
خواب یک نیاز فیزیولوژیک بدن است که باعث بازسازی تعادل جسمی، روحی و حفظ انرژی در شخص می‌شود ولی قبل از خواب از تماشای تلویزیون بپرهیزید.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، امیررضا چمنی متخصص اعصاب و روان با بیان این مطلب به عوامل کمک‌کننده در تامین بهداشت خواب اشاره کرد و افزود: خوابیدن و بیدار شدن راس یک ساعت معین، استفاده نکردن از رختخواب جهت غذا خوردن، تماشای تلویزیون یا مطالعه می‌تواند شرایط یک خواب خوب را فراهم کند.

چمنی افزود: ایجاد فضای مناسب در اتاق خواب همچون ایجاد دما و روشنایی مناسب برای اتاق خواب، مطالعه مطلب غیردرسی یا گوش دادن به آهنگ آرامبخش بدون کلام قبل از خواب، پرهیز از خوردن غذای سنگین یا حتی گرسنگی قبل از خواب نیز می‌تواند به طور قابل توجهی در ایجاد شرایط خواب خوب به ما کمک کند.

وی ادامه داد: لازم است حداقل یک ساعت قبل از خواب از تماشای تلویزیون پرهیز شود از خوابیدن و چرت زدن طولانی مدت نیز در طول روز خودداری شود، چرا که موجب بی‌خوابی شبانه می‌شود.

چمنی در ادامه مصرف داروهای موثر بر مغز، مصرف چای و کافئین زیاد، مصرف سیگار و مواد مخدر را از عوامل بروز بی‌خوابی دانست.

این متخصص اعصاب و روان توصیه کرد: چنانچه فرد پس از گذشت نیم ساعت به خواب نرفت، لازم است یک فعالیت آرام بخش مانند مطالعه آزاد انجام دهد.

وی گفت: استفاده از دوش آب گرم در یک تا ۲ ساعت قبل از خواب نیز می‌تواند به خواب رفتن راحت‌تر کمک کند. باید توجه داشت در روزهای تعطیل نباید بیش از یک تا ۲ ساعت زمان خواب به تاخیر بیفتد. از مصرف داروهای خواب‌آور به صورت خودسرانه پرهیز شود، چرا که می‌تواند وابستگی به دارو را در فرد ایجاد کند.

نظر شما