هیات ۱۱۰ نفره چینی در راه ایران

۱۳۹۲/۱۲/۰۷ - ۱۳:۴۴:۴۳
کد خبر: ۱۶۹۶۳۹
هیات ۱۱۰ نفره چینی در راه ایران
در سال گذشته میلادی سهم صادرات ایران به چین 19 میلیارد و ارزش واردات از آن 17 میلیارد دلار بود. بخش عظیمی از واردات چین از ایران مربوط به انرژی است.

آمار گمرک چین حاکی از آن است که واردات نفت چین از ایران در ماه ژانویه امسال به شکل کم سابقه‌ای افزایش یافته است و چین از بزرگترین خریداران نفت ایران است. ارزش مبادلات تجاری چین و ایران بر اساس آمار رسمی دو کشور نزدیک به 36 میلیارد دلار بوده است اما برای امسال فراتر از 40 میلیارد دلار پیش بینی شده است.
یک هیات بزرگ ۱۱۰ نفره از تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران چینی هفته آینده عازم ایران می‌شوند تا خواسته دولت این کشور برای افزایش همکاری‌های اقتصادی پکن - تهران را در سال ۲۰۱۴ محقق کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اداره کل گمرک چین اعلام کرده است که این کشور سیاست افزایش تبادلات و همکاری های تجاری با ایران را دنبال می‌کند. آمار منتشره در رسانه های چین نشان می‌دهد ارزش کل مبادلات تجاری ایران و چین قرار است در سال جاری میلادی به بیش از 40 میلیارد دلار برسد.

آمار گمرک چین حاکی از آن است که واردات نفت چین از ایران در ماه ژانویه امسال به شکل کم سابقه ای افزایش یافته است و چین از بزرگترین خریداران نفت ایران است. ارزش مبادلات تجاری چین و ایران بر اساس آمار رسمی دو کشور نزدیک به 36 میلیارد دلار بوده است اما برای امسال فراتر از 40 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

در سال گذشته میلادی سهم صادرات ایران به چین 19 میلیارد و ارزش واردات از آن 17 میلیارد دلار بود. بخش عظیمی از واردات چین از ایران مربوط به انرژی است.

رسانه های چین سفر ˈگایو هوچونگˈ وزیر بازرگانی چین به ایران را یکی از تلاش‌های مهم پکن برای رسیدن به هدف افزایش مبادلات تجاری دو کشور دانسته‌اند. افزون بر این توافقنامه‌ای به عنوان نقشه راه میان دو کشور امضا شده است که به گزارش رسانه‌های چین ارزش تبادلات تجاری دو کشور در سه سال آینده را دو برابر خواهد کرد.

قرار است بر همین اساس تجارت الکترونیکی میان دو طرف افزایش یافته و روادید تجاری با تشریفات کمتری برای بازرگانان صادر شود.

صنایع، نفت، گاز، معادن، حمل و نقل، انرژی، فناوری اطلاع رسانی، بانکداری و مخابرات عرصه‌های مهم همکاری ایران و چین در سه سال آینده است. در این چارچوب قرار است روز یکشنبه هفته آینده هیاتی شامل 110 نفر از تجار و بازرگانان چینی راهی ایران شود تا در همایش بزرگ فرصت های سرمایه‌گذاری در دو کشور شرکت کنند.

آمار نشان می‌دهد که میزان معاملات تجاری غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر در سال 1392 خورشیدی به بیش از 71 میلیارد دلار خواهد رسید.

چین، امارات و عراق بزرگترین کشورهای واردکننده کالا از ایران هستند.

نظر شما