معاون پژوهشی وزارت علوم به برنا خبر داد

هدفمندی پژوهش‌ها گامی مثبت در رفع نیازهای استراتژیک کشور

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۳:۳۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۹۸
هدفمندی پژوهش‌ها گامی مثبت در رفع نیازهای استراتژیک کشور
مهدی نژاد نوری گفت: از زمانی که بحث پژوهانه دکترا در جهت هدفمندکردن پژوهش‌ها مطرح شد تحولاتی در زمینه پایان‌نامه‎‌ها ایجاد شد که آثار آن سال‌های آینده مشخص می‌شود.

محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس دانشگاه برنا، درباره اینکه چند درصد از پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه رفع نیازهای استراژیک کشور صورت می‌گیرد، گفت: بخش عمده پایان‌نامه‌های دانشجویی تا پیش از هدفمندکردن پژوهش‌ها یعنی زمانی که بحث پژوهانه دکترا مطرح شد، بدون تامین نیازهای استراتژیک کشور انجام می‌‍شد.

وی ادامه داد: معمولاً دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد برای اینکه سریع‌تر پایان‌نامه‌ خود را ارایه دهند، از پایان‌نامه‌هایی که در گذشته انجام شده بود تقلید می‌کردند.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: دانشجویان مقطع دکترا هم معمولاً به دنبال انتشار مقاله‌های روز دنیا بودند و فقط 20 درصد از پایان نامه‌های آن‌ها در جهت ارتباط صنعت و دانشگاه و رفع نیازهای استراتژیک کشور بود، اما از زمانی که بحث پژوهانه دکترا در جهت هدفمند کردن پژوهش‌ها مطرح شد تحولاتی در زمینه پایان‌نامه‎‌ها ایجاد شد که آثار آن سال‌های آینده مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون معاونت پژوهشی وزارت علوم نیازهای جامعه و اولویت‌های علم و فناوری کشور را در برخی از حوزه‌ها تبیین کرده است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیروهای اصلی حل این مسایل خواهند شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم در پایان یادآور شد: بعد از هدفمندی پژوهش‌ها شاهد این مساله خواهیم بود که پایان‌نامه‌های دانشجویی در راستای نیازهای کشور، به هم پیوسته خواهند بود به عنوان مثال یک دانشجو تا اندازه‌ای از یک کار را انجام می‌دهد و مابقی آن را دانشجوی دیگری انجام خواهد داد تا پایان نامه‌ها و تحقیقات به سمت کاربردی شدن حرکت کند.

نظر شما