نتیجه ۶ سال عکاسی کاوشگرهای ناسا

ثبت اولین عکس ۳۶۰ درجه از خورشید

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۴:۳۹:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۰
ثبت اولین عکس ۳۶۰ درجه از خورشید
امروز (یکشنبه 6 فوریه)، با پایان یافتن گردش دو کاوشگر فضایی ناسا به دور خورشید،نخستین عکس 360 درجه دنیا از این ستاره تهیه شد.

 به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، امروز عکسبرداری 360 درجه کاوشگر استریو سازمان فضایی ناسا از سطح خورشید، پایان یافت و  دو کاوشگر پس از عبور از مدار 360 درجه پیرامون خورشید، موفق شدند کامل ترین تصاویر را از خورشید تهیه کنند.

 سازمان هوانوردی و فضایی ناسا که قصدا داشت برای اولین بار عکس های کاملی از خورشید را منتشر کند، پس از گردش 6 ساله دو کاوشگر خود به این هدف نائل شد. در این عکس ها خورشید به صورت 360 درجه قابل مشاهده است. این کار با کمک دو کاوشگر که از دو طرف خورشید به صورت همزمان در طول 6 سال عکسبرداری می کردند امکان پذیر شد.

به گفته مقامات ناسا، این تصاویر کمک قابل توجهی به علم هواشناسی و پیش بینی های جو کره زمین خواهد کرد.
همچنین عکس های ارسالی می تواند راهنمای دانشمندان برای طراحی روبات ها و فضاپیماهای بدون سرنشینی که قصد سفر در منظومه شمسی را دارند، باشد.

هدف از انجام این ماموریت تهیه عکس های کامل از سطح خورشید بود. نکته جالب این ماموریت در اینجاست که از آنجایی که همواره دو ماهواره با زاویه 180 از یکدیگر به صورت همزمان در طرف خورشید در یک مدار حرکت می کنند، می توانند به صورت هم زمان از دو طرف خورشید تصاویر خود را ارسال کنند.

ماهواره استریو ناسا، برای نخستین بار در 25 اکتبر سال 2006 به فضا ارسال شده و امروز برابر با ششم فوریه راس ساعت 11 به وقت گرینویچ دو ماهواره روی به روی هم قرار گرفته و به صورت هم زمان از دو وجه خورشید عکس برداری می کنند.

فوران هاله های خورشیدی می تواند باعث قطع ارتباط و جهت یابی  فضاپیماها با زمین  شود به همین دلیل گرفتن تصاویر واضح از خورشید همیشه دغدغه دانشمندان بوده است.

دریافت عکس ها و تحلیل تصاویر ارسالی کاوشگر فضایی استریو، توسط چندین موسسه تحقیقاتی فضایی از کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، بلژیک، هلند و سوئیس انجام می شود.

به گفته  مقامات ناسا، علاقه مندان به دیدن تصاویر ارسالی از فضا پیمای استریو از ساعت 11 پیش از ظهر به وقت گرینویچ امروز می توانند به نشانی http://www.nasa.gov/stereo مراجعه کنند.

نظر شما