سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام:

ایران در صدر کشورهای اسلامی در زمینه بیوتکنولوژی قرار دارد

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۷:۰۵:۱۳
کد خبر: ۱۶۳۰۷۴
ایران در صدر کشورهای اسلامی در زمینه بیوتکنولوژی قرار دارد
مهرادگفت: بر اساس اعلام پایگاه اسکوپوس، در زمینه بیوتکنولوژی رتبه ایران با تولید ۴۷۰ مدرک در بین کشورهای اسلامی اول و در دنیا بیست و سوم است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از اداره روابط عمومی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به اهمیت پیشرفت‌های حاصل در برخی از رشته‌های فناوری‌های نوین، گفت: ایران در رشته سلول‌های بنیادی فعالیت‌های در خور توجهی دارد. دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از جمله پژوهشگاه رویان و شعبات آن در حالیکه اقدامات موثری را در زمینه تحقیقات کاربردی آغاز کرده‌اند، مقالات مهمی را نیز در مجلات معتبر بین المللی چاپ می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: ایران در رشته سلول‌های بنیادی بر اساس داده‌های Scopus یک هزار و 190 مدرک تولید کرده است که از این نظر رتبه 28 جهان و مقام دوم منطقه را در اختیار دارد.

مهراد گفت: جالب است بدانیم که کشورهای آمریکا، ژاپن، چین، آلمان و انگلستان کشورهایی هستند که در این زمینه جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده‌اند. این کشورها به ترتیب 81 هزار و 370 مدرک، 21 هزار و 979 مدرک، 1970یک هزار و 970 مدرک، 18 هزار و 840 مدرک و 15 هزار و 537 مدرک تولید کرده‌اند.

به گفته مهراد، در این حوزه ترکیه فعلا مقام اول منطقه و کشورهای اسلامی و کشورهای مالزی و مصر و لبنان نیز رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم را در جمع کشورهای اسلامی و منطقه در اختیار دارند.

سرپرست ISC در بحث هوا فضا گفت: موقعیت ما در هوا فضا بسیار ممتاز است و این نکته‌ای است که می‌توانم از آن به عنوان رشته‌ای نام ببرم که فعالیت دانشمندان ایرانی در پرتو دانش بومی رشد قابل توجهی یافته است.

مهراد گفت: گرچه آمریکا، چین، انگلستان، فرانسه و کانادا 5 کشور برتر رشته هوا فضا در دنیا محسوب می‌شوند، اما رتبه ایران نیز که جایگاه 19 تولید علم را در رشته هوا فضا به خود اختصاص داده است حائز اهمیت است.

مهراد ادامه داد: در این زمینه ایران با تولید 169 مدرک در بین کشورهای اسلامی و منطقه مقام نخست را در اختیار دارد. بعد از ایران کشورهای ترکیه، مصر، عربستان سعودی و پاکستان قرار دارند.

جعفر مهراد گفت: بیوتکنولوژی نیز رشته‌ای است که ایران در این حوزه در جمع کشورهای منطقه و نیز کشورهای اسلامی مقام برتری را بدست آورده است. رتبه ایران با تولید 470 مدرک در بین کشورهای اسلامی در این زمینه اول و در دنیا در بین تمام کشورهای جهان 23 است.

وی افزود: 5 رتبه اول تولید علم جهان در رشته بیوتکنولوژی به ترتیب به آمریکا (12 هزار و 304 مدرک)، چین (4 هزار و 786 مدرک)، ژاپن (4 هزار و دو مدرک)، آلمان (35443 هزار و 544 مدرک) کره جنوبی (3 هزار و 461 مدرک) تعلق دارد. در بین کشورهای اسلامی و منطقه بعد از جمهوری اسلامی ایران که مقام اول را در رشته بیوتکنولوژی در دست دارد کشورهای ترکیه با 451 مدرک ، مالزی با 346 مدرک، سنگاپور با 284 مدرک و مصر با 190 مدرک قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز