کبگانیان خبر داد:

سهم بودجه پژوهش‌وفناوری از تولید ناخالص ملی

۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۳۳:۰۲
کد خبر: ۱۷۱۶۸۵
سهم بودجه پژوهش‌وفناوری از تولید ناخالص ملی
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از بررسی سهم بودجه پژوهش و فناوری در تولید ناخالص ملی در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی خبر داد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، دکتر منصور کبگانیان با اشاره به مصوبات جلسه چهل و پنجم ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی که به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دبیرخانه این شورا برگزار شد، افزود: دستور اول جلسه، موضوع بودجه علم و فناوری بود. در گزارش ارائه شده پیرامون این موضوع، سهم بودجه پژوهش و فناوری در تولید ناخالص ملی مورد بررسی قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته در سال‌های گذشته اقداماتی پیرامون این موضوع صورت گرفته بود اما غالب این اقدامات فاقد یک نتیجه مشخص و قابل اتکا بود.

کبگانیان گفت: برای حصول نتیجه مطلوب، یک کار سنگین در این چند ماه اخیر در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی صورت گرفت و امروز نتیجه این تلاش چند ماهه ارائه شد.

وی افزود: در این گزارش با اتکا به منابع مطمئن و موثق و در قالب آمار معین وضعیت بودجه پژوهش و فناوری کشور، توجه جدی نسبت به این موضوع مورد توجه قرار گرفته بود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در این گزارش از آمار موجود در شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، دیوان محاسبات، مرکز آمار ایران و... استفاده شده است و اگر در دستگاه دیگری، آماری باشد که مورد استناد قرار نگرفته، من همین جا از مسئولان آن دستگاه درخواست می‌کنم آمار خود را در اختیار ستاد راهبری قرار دهند.

وی افزود: طبق اطلاعات ارائه شده به ستاد در سال 1388، 0.79 درصد از بودجه ناخالص ملی به پژوهش و فناوری اختصاص یافته بود، اما متأسفانه در سال 1389 بر اثر شرایط نامساعد اقتصادی کشور به 0.63 درصد تنزل یافت.

کبگانیان ادامه داد: در سال 1390 خوشبختانه این افت جبران شد و این سهم به 0.72 درصد ارتقاء پیدا کرد.

وی افزود: دستور دوم جلسه که دستور اصلی بود، بحث و بررسی پیرامون ایجاد مرکز ملی برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور بود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: هر چند وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی و... در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده‌اند، اما این موضوع مهم به یک عزم ملی نیاز دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حفاظت از منابع ژنتیک حیوانی، گیاهی، تک سلولی و... در کشور که ذخیره ملی محسوب می‌شود، یک وظیفه فرابخشی است.

وی افزود: درخواست‌هایی برای رسیدگی جهت موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود و با دعوت از همه دستگاه‌ها این موضوع وارد مرحله جدیدی شد.

کبگانیان ادامه داد: اعضای ستاد پس از یک بحث جدی مقرر کردند در ستاد زیست فناوری کشور، با اضافه شدن رییس جهاد دانشگاهی به ترکیب این ستاد، کارگروه ویژه‌ای در عالی‌ترین سطح مسوول رسیدگی به این موضوع شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: اعضا مقرر کردند تا این ساختار، یک ساختار مستحکم و فرابخشی باشد که در عین مدیریت کلان این بخش مهم، استقلال همه نهادهای فعال در این بخش حفظ شود.

وی افزود: ستاد راهبری از این ساختار جدید، توقع مدیریت ندارد و فقط سیاستگذاری و جهت‌دهی کلان را بر عهده این مجموعه نهاده است.

کبگانیان ادامه داد: تعیین و تصویب استانداردها، پشتیبانی ملی و بین المللی از فعالیت‌های ژنتیکی کشور، ترویج گفتمان حمایت از ذخایر ژنتیکی در سطح جامعه، ایجاد یک بانک مرکزی اطلاعات ژنتیکی بدون جمع‌آوری فیزیکی، هماهنگی دستگاه‌های فعال و... از اختیارات و وظایف این نهاد است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز