مخبر دزفولی تاکید کرد؛

ایجاد مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی

۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۳۷:۳۴
کد خبر: ۱۷۱۶۹۰
ایجاد مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد: باید ضوابطی برای حمایت از تولید محصولات ژنتیکی و صیانت از سرمایه ملی کشور در این زمینه وضع شود.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در چهل و پنجمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست وی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به همایش برگزار شده در روز گذشته تحت عنوان «فن بازارها» به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن تجلیل کرد و افزود: فن بازارها یک ابزار توانمند در ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان محصولات فناوری و بازار مصرف است.

وی ادامه داد: با اهتمام قابل تقدیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتباط خوبی بین "فن‌بازارها"، "شرکت‌های دانش بنیان"، "فرابورس" و ... برقرار شده است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین گفت: یکی از تکالیف مقرر در نقشه جامع علمی کشور، ارائه آمار مطمئن، استاندارد و قابل اتکاء از وضعیت علمی و فناوری سطح ملی و بین المللی است.

وی افزود: وزاتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی به همراه معاونت علمی و فناوری هم باید در این میدان وارد شوند تا منابع موجود در این زمنیه تلفیق و تجمیع شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نهادهای بین المللی مانند «یونسکو» آمارهایی از وضعیت علمی و فناوری کشورها از جمله کشورمان منتشر می‌کنند، که با ارائه آمارها از سوی نهادهای مسئول در کشور با توجه به اشراف کامل آنها به موضوع آمارهای ارائه شده از نهادهای داخل کشور از اتقان و استناد بالاتر برخوردار خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: خاصیت وجود این آمار مستند آن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق این آمار می‌تواند پیشرفت‌ها و کاستی‌های عملکرد نهادهای کشور را به صورت دقیق رصد و پایش کند.

مخبر دزفولی در ادامه جلسه با اشاره به موضوع بانک ذخایر ژنتیکی و طرح آن در این جلسه گفت: کشور از نبود یک مرکز ذخایر ژنتیکی ملی، خسارت‌های زیادی دیده است و همه نهادها ضمن حفظ استقلال خود باید با این مرکز همکاری داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: منظور از ایجاد مرکز ملی ذخایر ژنتیک این نیست که همه ذخایر باید در یک محل تجمیع شوند بلکه منظور این است که یک دستگاه بالادستی و فرابخشی مدیریت و حمایت از این بخش را عهده دار شود.

وی افزود: نباید این شائبه ایجاد شود که هدف از این مصوبه، تجمیع فیزیکی است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در مصوبه نیز سند زیست فناوری در این مورد مقرراتی وضع شده است و مصوبه‌ای که توسط ستاد در این زمینه تصویب خواهد شد، مکمل آن مصوبه خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایجاد شبکه مشترک بین مراکز ژنتیک کشور در عین حفظ تکثیر این نهادها، هدف از تشکیل مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی است.

دکتر مخبر دزفولی در پایان گفت: وزارت علوم، بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست از جمله اعضای این مرکز هستند که ذیل معاونت علمی و فناوری تشکیل خواهد شد.

نظر شما