ویکتوریا دانشور در گفتگو با برنا:

وسایل خواهرم نباید از خانه‌اش خارج شود

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۳۶:۲۰
کد خبر: ۱۸۵۸۳۰
وسایل خواهرم نباید از خانه‌اش خارج شود
وسایل شخصی سیمین دانشور و جلال آل احمد به رغم اینکه قرار بود به خانه ادبیات تبدیل شود توسط شهرداری تخلیه شده است.

ویکتوریا دانشور خواهر سیمین دانشور که چندی پیش خانه خواهرش را فروخت گفت: ما این خانه را به شهرداری فروختیم تا این به «خانه ادبیات» تبدیل شود.

او ادامه داد: اما متاسفانه شنیدم که وسایل خانه در حال تخلیه شدن است که این مسئله به هیچ وجه در قرارداد ما ذکر نشده و خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد با همان بافت کتاب ها و حتی میز و صندلی اش معنی می گیرد خود ملک به تنهایی نمی تواند حق مطلب را راجع به این دو هنرمند ادا کند.

سپیده سیروس‌نیا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفت: با اشاره به ثبت شدن خانه‌ی سیمین دانشور در 24 اسفندماه سال 1383 در فهرست آثار ملی، گفت‌: براساس منابع موجود، در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی این خانه، این بحث مطرح شد که خانه به‌دلیل حضور جلال و سیمین به ثبت رسیده، بنابراین همه‌ی آثار و اموالی که در خانه با این موضوع ارتباط دارند، نیز ثبت شده و اکنون مورد بحث‌اند.

او با تأکید بر این‌که انجام هر اقدامی در این خانه مانند مرمت و تخلیه‌ی خانه توسط شهرداری باید با نظارت و هماهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی انجام شود، ادامه داد: در مکاتبه‌ای که با شهرداری تهران خواهیم داشت،‌ بر این موضوع تأکید می‌شود.

با اشاره به قرار گرفتن خانه‌ی «نیما یوشیج» در همسایگی خانه‌ی سیمین و جلال، اظهار کرد: در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی خانه‌ی سیمین و جلال، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تعهداتی را برای بهره‌برداری و حفاظت از آن با ایجاد «کانون فرهنگی سیمین‌، جلال و نیما یوشیج» داشتند. بنابراین حالا باید به اجرای این تعهدات توجه شود.

سیروس‌نیا تأکید کرد: خانه‌ی سیمین بدون اشیا و اموالی که درون آن است، تقریبا هویت ندارد؛ کتاب‌ها‌، مکاتبات‌، دست‌نوشته‌ها‌ و نامه‌های منتشرنشده‌ی سیمین و جلال هر کدام یک تاریخ و هویت هستند.

او در پایان دوباره با تأکید گفت: با توجه به ثبتی بودن این بنای تاریخی، هر نقل و انتقالی در خانه‌ی سیمین دانشور باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز