حواشی نمایشگاه کتاب ادامه دارد؛

از عدم بازدید رهبر معظم انقلاب تا عرضه کتاب‌های غیر مجاز

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۶:۵۰:۴۴
کد خبر: ۱۸۵۹۲۳
از عدم بازدید رهبر معظم انقلاب تا عرضه کتاب‌های غیر مجاز
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در حالی برگزار می‌شود که هر روز حواشی جدیدی را شاهد هستیم.

هفتمن روز از نمایشگاه بازدید کنندگان بیشتری به خود دیده است، اما روزهای قبل آمار بازدیدکنندگان و خریدشان کمتر بود که مساله تورم و کم شدن قدرت خرید مردم  از نظر کارشناسان مهم ترین عامل در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، این روزها بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب ایران حواشی ای دارد که در چند سال گذشته کم‌تر شاهد آن بودیم.

سال های پیش بیشترین حاشیه راجع به حضور مردم در نمایشگاه به عنوان تفریحگاه بود، اما امسال حواشی به گونه دیگری است.

انتشاراتی مثل نسیرا اعلام کردند به خاطر یکسری کتاب های غیرمجاز و داشتن کتاب‌های ناشران دیگر پلمپ شده‌اند.

مساله مهم دیگر این است که امسال رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه بازدید نکرده اند و به گفته رییس دفتر ایشان به دلیل پر بودن برنامه‌ها و مشغله های معظم له قرار هم نیست از نمایشگاه دیدن کنند. 

 حواشی وضعیت غرفه ها با این که در نمایشگاه بیست و هفتم کمتر است اما باید گفت؛ از میان غرفه ها شبستان  به لحاظ تهویه، غرفه بندی‌ها وضعیت بهتری نسبت به غرفه‌های دیگر دارد.

سالن نشر بین الملل که در ضلع جنوبی مصلی است یا مثلا غرفه ناشران دانشگاهی و غرفه کودک و نوجوانان زیر چادر هستند، تهویه خوبی ندارند  و این مسئله باعث شده است  این غرفه ها محل مناسبی برای برقراری نمایشگاه نباشد، نه تنها کسانی که در غرفه‌ها مشغول کار هستند از این وضع ناراضی اند که مردم هم به علت بد بودن موقعیت جغرافیایی و هوای نامطبوع، رغبتی به رفتن به این غرفه ها ندارند.

از سالن 22 تا 25 سالن کودک و نوجوان است. غرفه بندی مثل سال های پیش براساس حروف الفبا است. غرفه افق، کانون و پرورش فکری و .. سالن 24 هستند. سالن کودک و نوجوانان بیست و هفتمین جشنواره کودک مانند سال های پیش طراحی کودکانه ندارد و نظر کودکان را جلب نمی کند و فضایی طراحی نشده است که کودکان علاقه مند به رفت و آمد به این غرقه شوند تا به واسطه آن بتوانند کتاب مورد علاقه اشان را بیابند.
 
نکته جالب این است که غرفه پرورش فکری کودکان بیشتر به اسباب بازی و پازل به جای کتاب اختصاص یافته است و تنها چیزی که قرار نیست کودک سراغ آن را در غرفه و در نمایشگاه کتاب بگیرد "کتاب" است!

نشر چکه هم  یک مسابقه تبلتی مگس کشان راه انداخته است که خیلی از آن استقبال شده که کودکان را ترغیب به کتاب خواندن می‌کند.

نمایشگاه کتاب امسال هم مانند همه سال‌های گذشته برای برخی صرفا جنبه تفریحی دارد و استفاده از فضای خارجی غرفه‌ها و استفاده از خوراکی در کنار خانواده از کتاب خواندن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

نظر شما