معاون اجرایی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول بنیادی:

مراکز طب بازساختی راه‌اندازی می‌شود

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۱۸:۵۸:۰۴
کد خبر: ۱۹۶۲۳۵
مراکز طب بازساختی راه‌اندازی می‌شود
مراکز ˝طب بازساختی˝ در حال ساخت و راه‌اندازی هستند و قابلیت پذیرش و ثبت نام بیمار از خارج و داخل کشور را خواهند داشت.

عارفیان: با توجه به اینکه موضوع سلول های بنیادی بحث جدیدی است تربیت نیروی انسانی یکی از اصلی ترین کارهای ستاد به شمار می آید و ستاد باید از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی حمایت کند تا به واسطه آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این حوزه تربیت یافته و مرزهای دانش در شاخه های گوناگون این حوزه توسط این دانشجویان مورد بررسی و کند و کاو قرار گیرد.

به گزارش سرویس علمی برنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به اهمیت موضوع سلول های بنیادی و مهندسی بافت که امروزه در عرصه های مختلف از جمله پزشکی و درمانی کاربرد های بسیار دارد، همگام شدن با توسعه این تکنولوژی و استفاده به روز از آن امری اجتناب ناپذیر است، به همین منظور ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن سیاستگذاری و ایجاد زمینه برای استفاده از دانش بین المللی و تبدیل آن به دانش بومی درکشور در دورنمای فعالیت های خود حمایت از ساخت بیمارستان ها و انستیتو هایی تحت عنوان " طب باز ساختی " را برنامه ریزی کرده است تا از چرخه توسعه پیشرفت علم سلول های بنیادی غافل نماند.

احسان عارفیان، معاون اجرایی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول بنیادی درباره راه اندازی این مراکز اظهار کرد: این مراکز در حال ساخت و راه اندازی هستند و قابلیت پذیرش و ثبت نام بیمار هم از خارج کشور و هم داخل کشور را دارند تا بتوانند از خدمات سلول درمانی استفاده کنند.

وی در ادامه به مشکلات و موانعی که بر سر راه اجرایی شدن طب بازساختی وجود دارد اشاره کرد و گفت: فراهم نبودن مواد اولیه و زیرساخت های پژوهشی وفناوری این علوم در کشور یکی از مشکلاتی است که بر سر راه ما وجود دارد به همین دلیل تعدادی از شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه ماموریت فراهم سازی زیر ساخت های لازم و مواد اولیه وتجهیزات مورد نیاز را بر عهده گرفته اند و در همین راستا ستاد نیز از این شرکت ها حمایت و تسهیلاتی را با شرایط مناسب به آن‌‍ها اعطا می کند.

معاون اجرایی ستاد توسعه سلول های بنیادی در ادامه به مشکل نبود استاندارد ها و دستور العمل های لازم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این استانداردها و آیین نامه ها تدوین نشده است، موجبات سردرگمی بخش بالین و بیمار را در نحوه استفاده از تکنولوژی و مسوولیت ها و عواقب آن فراهم می می کند به همین منظور ستاد سعی دارد تا با تدوین دستور العمل و آیین نامه ها مورد نظر این مشکل را مرتفع کند و مراکز پزشکی و درمانی با استناد به این دستور العمل اقدامات خود را جهت دهی و راهبری کنند تا عملکرد حوزه های بالینی قانونمند شود.

وی درباره نحوه حمایت ستاد ازدانشگاه ها و مراکز پژوهشی اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع سلول های بنیادی بحث جدیدی است تربیت نیروی انسانی یکی از اصلی ترین کارهای ستاد به شمار می آید و ستاد باید از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی حمایت کند تا به واسطه آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این حوزه تربیت یافته و مرزهای دانش در شاخه های گوناگون این حوزه توسط این دانشجویان مورد بررسی و کند و کاو قرار گیرد. از سوی دیگر در سال های گذشته با توجه به اینکه زیر ساخت های لازم در این مراکز وجود نداشته، ستاد از ایجاد و تجهیز این زیر ساخت ها حمایت کرده است.

عارفیان با اشاره به موضوع کمک به تجاری سازی دانش های فنی به عنوان دیگر ماموریت ستاد توسعه سلول های بنیادی گفت: با توجه به اهمیت تجاری سازی دانش های فنی بسیاری از متخصصان و محققان در قالب شرکت های دانش بنیان، دانش خود را به صورت خدمت یا به عنوان محصول به بازار عرضه و موجب درآمدزایی و ارزش افزوده می شوند این فعالیت از مسیرهای گوناگون همواره مورد حمایت ستاد بوده است.

معاون اجرایی ستاد توسعه سلول های بنیادی درباره تعداد متخصصان فعال در این حوزه و ارتباط آنها با ستاد توسعه سلول های بنیادی گفت: با توجه به نوع رابطه ای که ستاد با مراکز پژوهشی دانشگاه ها و دانشجویان دارد در حال حاضر در حدود 400 نفر متخصص با مدرک دکترای تخصصی، کارشناسی ارشد دکتری حرفه ای و متخصصین بالینی در حوزه سلول های بنیادی فعال هستند و نوع ارتباط ستاد با آنها از طریق حمایت از پروژه های آن ها در مراکز پژوهشی دانشگاه ها و برگزاری و حمایت از دوره های آموزشی از جمله سمینار،کارگاه آموزشی و کنگره است.

عارفیان درباره وجود شبهات فقهی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی اظهار کرد: در فقه پویای اسلام و تشیع کاربرد سلول های بنیادی کاملا حمایت شده است و ما مشکل فقهی در این زمینه نداریم. ما همیشه همراهی حوزه و حمایت علمای فقهی را در کنار خود داشته ایم و مورد مناقشه ای در حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت نداریم.

وی همچنین با اشاره به اقدامات ستاد توسعه سلول های بنیادی در بحث فرهنگ سازی تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع جدید و مرز دانش مستعد هر گونه شایعه سازی و بزرگ نمایی و یا کوچک نمایی است به طوری که به دلیل عدم آشنایی مردم با واقعیات به راحتی دست خوش داستان پردازی می شوند به همین دلیل ستاد همیشه وظیفه خود می دانسته تا این موضوع را برای مردم شفاف سازی کند که این امر از طریق رسانه های جمعی صورت گرفته است.

عارفیان در ادامه گفت: ستاد دستگاه های اطلاع رسانی را ترغیب می کند تا با شفاف سازی و اطلاع رسانی در باره این موضوع دانش مردم را بالا ببرد وپیشرفت این تکنولوژی را در وضعیت تعادل خود در جامعه نشان دهند.

تعامل با دانشمندان ایرانی و غیرایرانی
وی درباره زمینه ارتباط و تعامل با دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی نیز اظهار کرد: ما سعی داریم تا با اعلام فراخوان ها و حمایت از پژوهش ها و برگزاری دوره های آموزشی با دانشمندان و اساتید داخل کشور ارتباط برقرار کنیم و ضمن رصد فعالیت های آنها فرایند پژوهشی شان را جهت دهی کنیم. اما در باره دانشمندان غیر ایرانی نیز با دعوت از دانشمندان مطرح دنیا در کنگره ها و سمینارهای علمی در حوزه سلول های بنیادی با آنها تعامل برقرار می کنیم که یکی از مطرح ترین کنگره های ما کنگره پژوهشکده رویان است که هرساله شهریور ماه برگزار می شود و از دانشمندان بزرگ دنیا دعوت می کنیم تا برای سخنرانی در این مراسم حضور یابند.

معاون اجرایی ستاد توسعه سلول های بنیادی به وضعیت جذب نخبگان و ارتباط با آنها در حوزه سلول های بنیادی اشاره کرد و افزود: سعی ما این بوده است تا نخبگان را پرورش دهیم و در قالب پروژه های شرکت های دانش بنیان و برگزاری کارگاه های آموزشی از آنها حمایت کنیم و با آنها در ارتباط باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز هر ساله جشنواره ای را تحت عنوان "جشنواره ایده پردازی و نوآوری" در سطح دانشگاه ها، نخبگان و دانشجویانی که در این حوزه فعال هستند برگزار و ایده های آنان را جمع آوری می کنیم و پس از بررسی داوران هر ایده ای که دارای بار معنایی و اجرایی بالایی باشد و از نظر علمی مورد تایید داوران قرار گیرد، آن را حمایت می کنیم.

عارفیان در پایان به بحث کمبود میزان سرمایه گذاری برای موضوع سلول های بنیادی در کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای مختلف برای توسعه و پیشرفت بحث سلول های بنیادی توان مالی و اجرایی بیشتری نسبت به کشور ما دارند به همین دلیل امید است تا با توجه به اهمیت موضوع، حمایت و سرمایه گذاری از آن بیشتر شده و به اهدافی که در سند مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دسترسی پیدا کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز