دستاورد محققان ایرانی در سالی که گذشت؛

مهرماه ۸۹/تولید ۲۲ رادیو دارو در کشور

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۴:۳۶:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۲۷
مهرماه ۸۹/تولید ۲۲ رادیو دارو در کشور
در مهرماه 89 محققان ایرانی موفق به تولید و ساخت 8 دستاورد جدید در عرصه پزشکی شدند.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، در مهرماه سالی که گذشت محققان ایرانی موفق به ابداع و تولید هشت دستاورد جدید در زمینه های پزشکی شدند.

1.افتتاح طرح تولید بیوایمپلنت های پوششی و چشمی
ایران به عنوان اولین کشور در جهان اقدام به تولید صنعتی بیوایمپلنت های چشمی کرده است و این در حالیست که آمریکا تنها به دانش فنی آن دست یافته است. بیوایمپلنت یکی از تجهیزات پزشکی، متشکل از یک قطعه یا یاخته هایی با منشاء بیولوژیک است که از طریق مهندسی بافت به شرایطی می رسد که با بدن سازگاری پیدا می کند. بیوایمپلنت های پوششی در درمان سوختگی ها ، ترمیم زخم های دیابتیک ، ترمیم ضایعه پوستی پس از خارج نمودن تومورها ، ترمیم لثه ، جراحی های پلاستیک ، ترمیم زخم های بستر ، ترمیم آسیب های پوستی با اشعه های یونیزه کننده مانند لیزر ، کاربرد در جراحی سرطان سینه و ترمیم زخم های قرنیه و آسیب های شیمیایی و ترمیم زخم های قرنیه و آسیب های شیمیایی از موارد کاربرد این دستاورد است. با تولید بیوایمپلنت های چشمی تحولی عظیم در درمان بیماری ها و جراحت های چشمی و درمان عوارض مزمن چشمی ناشی از مصدومیت ها پدید می آید .از ویژگی های استفاده از بیوایمپلنت های چشمی عدم نیاز به بیهوشی در عمل جراحی چشم ، عدم نیاز به بخیه کردن و سوراخ کردن چشم ، عدم بروز عوارض جانبی عمل جراحی چشم ، خونریزی موضعی و کاهش طول دوره درمان چشم است.



برای نخستین بار در جهان

2.سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های قلبی کودکان در کشور تولید شد

یکی از واحدهای فناور عضو پارک فناوری پردیس پس از 16 سال مطالعه و تحقیق، سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های قلبی کودکان را به ثبت بین المللی رساند. در صورتی که بیماری قلبی مادرزادی تا 12 سالگی تشخیص داده شود، قابل درمان است اما این در حالی است که متخصصان اطفال فقط 40 درصد این بیماری ها را تشخیص می دهند. توانایی تشخیص بیماری قلبی مادرزادی از طریق سامانه هوشمند تشخیص بیماری های قلبی کودکان، بیش از 80 درصد است. بیش از هزار مورد آزمایش روی این دستگاه انجام گرفته و در حال حاضر در مرحله دریافت مجوز از وزارت بهداشت و تولید نیمه صنعتی دستگاه است.



3.ایجاد اولین بیمارستان الکترونیکی ایران تا 5 سال آینده

دبیر علمی نخستین سمپوزیوم بیمارستان الکترونیکی و تله مدیسین گفت‌: در صورتی که زیر ساختهای فنی و فرهنگی در کشور برای خدمات الکترونیک سلامت ایجاد شود کشور تا پنج سال آینده می تواند شاهد بیمارستان الکترونیک باشد. بیمارستان الکترونیکی دارای هشت سطح است که پایین ترین سطح آن ایجاد وبگاه بیمارستانی است و از این رو تاکنون بیمارستانی مجهز به تمامی این سطوح در کشور نداشته ایم.



پرونده الکترونیک بیمار که شامل پرونده الکترونیک بهداشتی که مربوط به پیشگیری بوده و پرونده الکترونیک فردی برای بیمارستانها ایجاد شود. سازماندهی اطلاعات بیماران و توسعه یکپارچه نظام اطلاعات بالینی در قالب بیمارستان الکترونیکی برای نظام سلامت مزایای زیادی دارد. ارتباط جدید بین بیمار و ارایه دهندگان خدمات درمانی بصورت مشارکت فعال و امکان تصمیم گیری مشترک پزشک و بیمار و امکان تبادل اطلاعات و ارتباط موثر بین پزشکان متخصص و گروه های پیراپزشکی و بخش های مختلف تشخیصی و درمانی بیمارستان از مزایای مهم بیمارستان الکترونیک هستند. 


4. تولید 22 رادیودارو

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تعداد رادیوداروهای تولید شده در کشور به 22 مورد رسیده و کشور گامهای جدیدی در جهت تولید رادیوداروهای جدید برداشته است. تعداد قابل توجهی از رادیوداروهای تولید شده به مرحله بالینی رسیده که پس از اخذ مجوزهای لازم مورد استفاده قرار می‌گیرد.



5.شانس درمان عفونت های ریوی افزایش یافت

جمعی از محققان دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تربیت مدرس روشی را برای درمان عفونت های ریوی ارائه دادند که شانس درمان مبتلایان به عفونت های ریوی را افزایش می دهد. با روشی که در این پژوهش به کارگرفته شد غلظت کلیوی دارو که منجر به سمیت می شود بسیار کاهش می ‌یابد و ذرات پس از لیوفیلیزاسیون، پایداری مناسبی در دماهای مختلف می یابد. با اجرایی شدن این طرح پروژه به دانش فنی تهیه نانو ذرات استنشاقی از داروی امیکاسین (دسته آنتی بوتیک ها برای درمان عفونت های خطرناک دستگاه ادرای، استخوان، پرده مغز و دستگاه تنفس)، کاهش سمیت کلیوی این دارو، افزایش غلظت دارو در ریه، طراحی دارویی با پایداری و اثر طولانی و کاهش دفعات تجویز، تهیه شکل غیر تزریقی از امیکاسین و افزایش شانس درمان عفونت های ریوی مبتلایان به سیستیک فیبروزیس دست یافتیم. کاهش عوارض دارو و تولید بسیار آسان دارو در مقیاس صنعتی از نتایج این تحقیق است.


6.تولید لیزر با کاربردهای پزشکی در کشور

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: برنامه تولید لیزر با کاربردهای پزشکی با توان بالا در دستور کار مرکز قرار دارد که به زودی اجرایی می شود. با توجه به کاربردی شدن فناوری لیزر از سوی برخی افراد غیرمتخصص، تصمیم گرفته شد تا این مرکز با ایجاد دوره های آموزشی برای دست اندرکاران این حوزه، مجوزهای لازم را برای کاربردی کردن این فناوری در بخش درمان چون از بین بردن موهای زاید و درمان دردهای کمر و زانو صادر کند.


7.برای نخستین بار در خاورمیانه؛

روبات فیزیوتراپ زانو و لگن در یزد ساخته شد


یکی از محققان پارک علم و فناوری یزد موفق به طراحی و ساخت روبات هوشمند محرک پیوسته غیر ارادی زانو و لگن برای نخستین بار در خاورمیانه شد. این دستگاه یک روبات کاملا هوشمند و پیشرفته است که به ترمیم تمام آسیب دیدگی‌های ناحیه زانو و لگن کمک کرده و به صورت کاملا محسوس طول دوره درمان و میزان درد بیمار را کاهش می‌دهد. از آنجا که همه بیماران و آسیب‌دیدگان ناحیه زانو و لگن پس از انجام عمل جراحی به فیزیوتراپی نیاز دارند و با توجه به اینکه فیزیوتراپیست با دست خود و بر روی محوری خاص عمل فیزیوتراپی را انجام می دهد، ممکن است در مقابله با این عضو پر زور بدن (زانو) نیروی بدون کنترل و بیش از حد معمولی را به زانو وارد کرده و به بیمار آسیب می رساند. ساخت این دستگاه موجب می شود تا با دقت زیاد و نیروی قابل کنترل بتوان محدوده حرکتی مفصل زانو را با درد و طول درمان کمتری به بیمار برگرداند. تنظیم زمان کار با این روبات هوشمند از یک تا 99 دقیقه، تنظیم زمان استراحت این دستگاه در حالت استاندارد از یک تا 25 ثانیه و تنظیم طول ساق و ران پا برای همه رده های سنی از یک کودک 10 ساله تا والیبالیستی با بیش از 2 متر قد از 30 تا 60 سانتیمتر متغیر است. این دستگاه دارای جای کف پای قابل تنظیم و منعطف، کاربری آسان و وزن تقریبی 15 کیلوگرم است و می توان آن را در6 سرعت کاری گوناگون تنظیم کرد.


8.تلاش محققان کشور در تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین انسانی

پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد روشی را ارائه کردند که آنها را قادر ساخت تا جنسیت جنین گاو را در مرحله 8 سلولی تشخیص دهند. این محققان امیدوارند با این روش بتوانند اختلالات ژنتیکی در جنین انسان را تشخیص دهند. با تعیین جنسیت جنین در مراحل اولیه می توان جنین های "ماده" که دارای ویژگی های خاصی هستند را در اختیار دامداران برای تولید نژادهای باارزش و مرغوب قرار داد. تکنولوژی تشخیص جنسیت جنین گاو ارائه شده به گونه ای طراحی شده است که در جاهایی که امکان دسترسی به نیتروژن نیست نیز قابل اجرا است. به عبارت دیگر روش شیمایی ارائه شد که در هر آزمایشگاهی قابل اجرا است.

با توجه به اینکه این روش قابل تعمیم به انسان نیز هست امیدواریم با بهینه سازی این روش، محققان را در تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین پیش از تولد نوزاد یاری دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز