از سوی محققان دانشگاه مونیخ صورت گرفت؛

اختراع آزمایشگر سنجش تازگی مواد غذایی

۱۳۹۰/۰۱/۲۶ - ۱۷:۳۵:۰۰
کد خبر: ۳۶۵۶۹
اختراع آزمایشگر سنجش تازگی مواد غذایی
محققان دانشگاه مونیخ یک آزمایشگر سنجش میزان تازگی مواد غذایی با شاخص قابلیت 100 درصد صحت اختراع کردند.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا به نقل از پایگاه اینترنتی مجله علمی گیز مگ، همه ما در هنگام خرید مواد پروتئینی بسته‌بندی شده مانند گوشت، مرغ و ماهی فقط به تاریخ مصرف آنها توجه می‌کنیم، این در حالی است که این برچسب‌ها به صورت واقعی میزان تازه بودن این مواد خوراکی را نشان نمی‌دهند و فقط بهترین زمان مصرف را مشخص می‌کنند. البته برخی از متقلبان نیز برچسب‌های این مواد غذایی را عوض می‌کنند که در اینصورت مصرف‌کنندگان این محصولات مبتلا به مسمومیت غذایی می‌شوند که بسیار خطرناک است و گاه منجر به مرگ می‌شود.

برای حل این مشکل، محققان موسسه تحققات غذایی دانشگاه مونیخ موفق به ساخت نوعی آزمایشگر از جنس پلاستیک ارزان قیمتی شده‌اند که به وسیله تغییر رنگ، میزان تازگی مواد غذایی را مشخص می‌کند.

هم اکنون این محققان به دنبال اجباری کردن موضوع قرار گرفتن این نوارهای پلاستیکی در بسته‌بندی انواع مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید هستند.

این نشانگر که به وسیله اندازه‌گیری میزان دی‌اکسیدکربن و همچنین میزان اسید آمینه موجود در مواد غذایی، تازگی آنها را می‌سنجد، در صورتی که مواد تازه باشد رنگ زرد را نشان می‌دهد و اگر گوشت فاسد شده باشد، به آبی پر رنگ تغییر رنگ می‌یابد؛ همانند آنچه که در تصویر مشاهده می‌کنید، این ماهی فاسد است.



البته این نوارهای پلاستیکی از خود هیچ‌گونه ماده شیمیایی ترشح نمی‌کنند و قرار دادن آنها در کنار مواد غذایی حساسی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی کاملاً بدون ضرر است.

هم‌اکنون این محققان در حال مذاکره با صاحبان صنایع غذایی برای تولید انبوه این اختراع و همچنین قرار دادن آنها در بسته بندی مواد خوراکی هستند. بدین ترتیب ضریب سلامت در میان مصرف‌کنندگان این‌گونه مواد غذایی به میزان بسیار بالایی افزایش می‌یابد.

گفتنی است، البته اختراع این نشانگرها برای نخستین بار صورت نگرفته است. پیش از این محققان دانشگاه استراتچی اسکاتلند نیز اعلام کرده بودند که یک آزمایشگر میزان تازگی مواد غذایی اختراع کرده و آن را به ثبت رسانده اند؛ اما این محصول هیچگاه به تولید انبوه و همچنین مصرف الزامی در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی نرسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز