توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیركبیر؛

ابزار رباتیك انعطاف‌پذیر در جراحی ساخته شد

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۵:۰۹:۰۰
کد خبر: ۴۰۹
ابزار رباتیك انعطاف‌پذیر در جراحی ساخته شد
یك نوع ابزار رباتیك انعطاف‌پذیر در جراحی با قابلیت حداقل تهاجم توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیركبیر طراحی و ساخته شد كه این ابزار در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی وزارت علوم به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش سرویس دانشگاه برنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرفسور سیامك نجاریان، مجری این طرح گفت: این ابزار شامل سه بخش اصلی مكانیزم مچ، مكانیزم محرك كابل و مكانیزم مجری نهایی است.
 
وی خاطرنشان كرد: ابزار رباتیك انعطاف‌پذیر در جراحی دارای پنج درجه آزادی و قطر 8 میلی متر است كه قابلیت خم شدن در 2 راستای افقی و عمودی از منفی 90 تا مثبت 90 درجه را دارد.
 
این پژوهشگر با اشاره به اینكه این ابزار بر روی حیوانات تست شده است؛ بیان داشت: سبك بودن ابزار و فراهم كردن درجات آزادی كافی برای حركت در فضای پیچیده آناتومی مزایای اصلی ابزار رباتیك انعطاف‌پذیر در جراحی است.
 
وی تصریح كرد: كاربردهای اصلی این ابزار در به كارگیری جراحی عمومی لاپاراسكوپی، توراكوسكوپی، جراحی چشم، كولوركتال و جراحی گوش، حلق و بینی، جراحی‌هایی كه در حفره‌های داخلی بدن انجام می‌شوند مانند جراحی زنان در قسمت كف لگن و جراحی ارولوژی است.
 
نجاریان با بیان اینكه این ابزار در مرحله پایلوت قرار دارد، گفت: كاربرد دیگر ابزار رباتیك انعطاف‌پذیر استفاده در برخی مراحل دشوار جراحی لاپاراسكوپی مانند بخیه زدن است.
 
وی در پایان تاكید كرد: تكنولوژی به دست آمده از این طرح در سایر صنایع مانند تعمیر خطوط انتقال نفت، خودروسازی و مونتاژ هواپیما قابل استفاده و اجرا است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز