دیگر نگران جای زخم‌های جراحی نباشید

۱۳۹۰/۰۳/۰۳ - ۱۶:۲۳:۰۰
کد خبر: ۵۱۰۲۷
دیگر نگران جای زخم‌های جراحی نباشید
محققان دانشگاه استنفورد آمریکا چسبی را اختراع کرده‌اند که به میزان قابل توجهی در درمان زخم‌های ناشی از برش اعمال جراحی موثر است.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، پس از برداشتن بخیه از روی زخم با تیغ جراحی، لبه‌های زخم به سمت پوست اطراف کشیده می‌شود. این کشید‌گی سبب می‌شود تا جای زخم کلفت‌تر و ضخیم‌تر شود.

قابلیت انعطاف بافت در محل زخم کمتر از پوست معمولی است و حتی گاهی این بافت سبب مشکلات عملکردی در عضو مانند؛ عدم رویش مو در آن نقطه، از بین رفتن غدد چربی و یا محدودیت در حرکت می‌شود. معمولاً جای تیغ جراحی، کمی متورم و صورتی رنگ به نظر می‌رسد.

به گزارش ساینس دیلی، هر ساله حدود 50 میلیون نفر در آمریکا تحت اعمال جراحی قرار می‌گیرند که طی آن، عضوی از بدنشان بریده می‌شود این در حالی است که اگر آن‌ها بخواهند برای از بین بردن جای زخم‌های ناشی از جراحی از روش‌هایی مانند لیزر  کمک بگیرند باید علاوه بر تحمل درد زیاد، قیمت بالایی هم بابت آن بپردازند.

محققان آمریکایی دانشگاه استنفورد برای رفع این مشکل پس از سال‌ها تحقیق توانستند چسبی بسازند که نه تنها برای کاهش جای زخم در عمل‌های جراحی به کار می‌رود بلکه در بهبود جای زخم‌های قدیمی نیز موثر است.

نظر شما