در دیدار وزیر علوم با وزیر آموزش عالی عراق مطرح شد

ایران دانش هوافضا و پرتاب ماهواره را در اختیار عراق قرار می‌دهد

۱۳۹۰/۰۶/۲۷ - ۱۷:۳۸:۱۹
کد خبر: ۷۷۲۰۰
ایران دانش هوافضا و پرتاب ماهواره را در اختیار عراق قرار می‌دهد
دانشجو گفت: ما کاملاً آمادگی داریم تا دانش هوافضا، پرتاب ماهواره، فناوری نانو و کامپوزیت را در اختیار کشور عراق و دیگر ملت‌ها قرار دهیم.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های عراق دیدار کرد و در خصوص همکاری‌های پژوهشی و علمی، آموزشی 2 کشور تفاهم‎نامه همکاری با موضوع مسایل آموزشی و پژوهشی امضا کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه ملت ایران و عراق خصوصاً دانشگاهیان و فرهیختگان این 2 کشور به سبب سابقه و علقه تاریخی به یکدیگر نزدیک هستند، اظهار داشت: دانشگاهیان می‌توانند به بیداری اسلامی که اکنون در منطقه به وجود آمده است کمک کنند تا ملت‌ها منسجم و همدل شوند.

وی افزود: ملت‌ها در منطقه با الهام از آموزه‌های اسلام و دین به جایی رسیده‌اند که نه تنها نمی‌توانند رژیم صهیونیستی را تحمل کنند بلکه ملت‌هایی را که از این رژیم حمایت می‌کنند را نیز رد کرده‌اند.

وزیر علوم با اشاره به پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران در طی سال‌های اخیر علی‌رغم تهدیدها و تحریم‌های دشمنان، خاطرنشان کرد: همکاری‌های علمی و فناوری بین 2 کشور می‌تواند هم برای 2 کشور و هم برای دیگر کشورهای منطقه الگو باشد.

دانشجو با یاد و گرامیداشت شهدای دانشمند عراق و همچنین شهدای عرصه جهاد ملی کشورمان علیمحمدی، شهریاری و رضایی نژاد گفت: دشمنان همچنان که بیش از 200 دانشمند عراق را ترور کردند تا این کشور نتواند پیشرفت علمی داشته باشد دانشمندان ما را نیز ترور می‌کنند تا شاید بتوانند تجربه شکست خورده خود در عراق را، در ایران نیز اجرا کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه ما آپارتاید علمی را قبول نداریم گفت: ما طبق آموزه‌های خود، علم را ابزاری برای سلطه بر دیگران نمی‌دانیم بلکه آن را به عنوان ابزاری برای تعالی بشریت می‌دانیم.

وی اظهار داشت: دانشمندان ما به این نتیجه رسیده‌اند که علم در کشور ما در بحث هوافضا، پرتاب ماهواره، نانو، کامپوزیت و غیره کاملا بومی شده است و دانش آن به حدی رسیده که کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

دانشجو ادامه داد: ما کاملاً آمادگی داریم تا این دانش را در اختیار کشور عراق و دیگر ملت‌ها قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری سمینار یافته‌های کشاورزی و اولین همایش بین المللی منطقه‌ای مهندسی شیمی و نفت در دانشگاه بابل و دانشگاه رازی کرمانشاه در آینده‌ای نزدیک گفت: همکاری‌های علمی و فناوری ایران و عراق خوب است ولی به حد مطلوب نرسیده و این سمینارها و همکاری‌ها باید به مراتب بیشتر شود.

وی همچنین در ادامه افزود: در حال حاضر تعداد 380 دانشجوی غیر پزشکی و 52 دانشجوی پزشکی عراقی در ایران مشغول به تحصیل هستند که از این بین 125 نفر بورسیه و 167 نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند و ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم بیش از 400 نفر از دانشجویان عراقی را در مقطع تحصیلات تکمیلی در ایران بورسیه کنیم.

وزیر علوم از دیگر زمینه‎های همکاری 2 کشور به تبادل دانشمندان اشاره کرد و گفت: تبادل دانشمندان چه در بُعد پژوهشی و چه در بُعد آموزشی می‌تواند منجر به فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه‌ها و هم افزایی علم و دانش شود که در این صورت نه تنها ملت‌های ایران و عراق از آن سود می‌برند بلکه کشورهای منطقه نیز از آن استفاده می‌کنند.

دانشجو افزود: همکاری 2 کشور با یکدیگر موجب اقتدار ایران و عراق است و ما در این زمینه آماده هرگونه همکاری هستیم.

همچنین در این دیدار وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های عراق نیز در ادامه گفت: با توجه به بیداری اسلامی که در منطقه شکل گرفته است و به رغم دخالت‌های نظام سابق عراق، روابط تاریخی ایران و عراق در حال پیشرفت است.

علی الادیب در ادامه گفت: ما به علوم مختلف و تجارب ایران در علم و فناوری و همچنین در زمینه پزشکی نیاز مبرم داشته و خواهان همکاری 2 کشور هستیم.

به گزارش برنا، در پایان این دیدار وزرای علوم و آموزش عالی ایران و عراق تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های پژوهشی، علمی و آموزشی امضا کردند.

نظر شما