پس از ۹ سال انتظار

محل احداث رصدخانه ملی مشخص شد

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۳:۲۸:۰۰
کد خبر: ۷۹۶۱
محل احداث رصدخانه ملی مشخص شد
سرانجام علی رغم انتخاب اولیه قله دینوا در جنوب استان قم، قله 3300 متری گرگش به عنوان مکان نهایی احداث رصد خانه ملی ایران تعیین شد.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، به گفته دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح رصد خانه ملی، با ارزیابی های انجام شده مشخص شد که قله گرگش از ارزش نجومی بسیار بالایی برخوردار است. این قله در 35 کیلومتری جنوب غربی کاشان در مختصات عرض جغرافیایی 33 درجه و 40 دقیقه و 25 ثانیه شمالی و طول جغرافیایی 51 درجه و 19 دقیقه و 5 ثانیه شرقی واقع شده است.

رصدخانه ملی ایران به عنوان اولین رصدخانه پژوهشی کشور، نخستین گام بزرگ برای ایجاد زیر ساخت های پژوهشی در نجوم و کیهان شناسی رصدی است که حاصل آن، تشکیل و رشد گروه های پژوهشی و ایجاد بخش های توسعه فناوری خواهد بود. این رصد خانه به یک تلسکوپ بازتابی 3.5 متری مجهز خواهد شد.

دکتر منصوری با اشاره به دشواری و پیچیدگی های مکان یابی رصدخانه و لزوم توجه به ویژگی های منحصر به فرد محل در نظر گرفته شده برای ساخت آن، اظهار داشت: دست رسی به آسمانی صاف، کم بودن ذرات معلق در فضای اطراف، نبود آلودگی های نوری، تغییرات آب و هوایی اندک و مناسب بودن منظر دید از نظر شگفتی های جوی، از جمله ویژگی هایست که همواره بررسی آنها مستلزم مطالعات دقیق علمی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز