همکاری محققان ایرانی، مالزیایی و کانادایی در بهبود غشاهای پلیمری

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۳:۵۵:۰۰
کد خبر: ۸۴۷۲
همکاری محققان ایرانی، مالزیایی و کانادایی در بهبود غشاهای پلیمری
محققان ایرانی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای کانادا و مالزی، با افزودن نانولوله‌های کربنی به ساختار غشای پلیمری در حین ساخت، کارایی این نوع غشاها را در جداسازی گازها افزایش دادند.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، محققان ایرانی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای کانادا و مالزی، با افزودن نانولوله‌های کربنی به ساختار غشاء پلیمری در حین ساخت، کارایی این نوع غشاها را در جداسازی گازها افزایش دادند.

دکتر محمدعلی آرون، استادیار دانشکده‌ی مهندسی شیمی دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، در این باره گفت: اگرچه نانولوله‌های کربنی، گزینه‌ی خوبی برای افزایش کارایی غشاهای پلیمری هستند، ولی این مواد پس از تولید، سرشار از ناخالصی هستند، سر و ته بسته دارند و توزیع آنها در شبکه پلیمری، سخت است. بنابراین ما در این پژوهش سعی کرده‌ایم محدودیت‌های استفاده از نانولوله‌های کربنی در تولید غشاهای آمیخته را کاهش داده، سبب افزایش بازده جداسازی غشاهای پلیمری شویم.

دکتر آرون و همکارانش، از نانولوله‌های کربنی برای افزایش تراوایی (بدون کاهش انتخاب‌پذیری) غشاهای پلیمری استفاده کرده‌اند. آنها سعی کرده‌اند با افزودن نانولوله‌های کربنی به ساختار غشاء پلیمری در حین ساخت آن، کارایی غشا را در جداسازی گازها بالا ببرند.

وی در رابطه با مزیت این تحقیق اذعان داشت: در پژوهش‌های اخیر، محققان نشان دادند که با افزودن نانولوله‌های کربنی تصفیه شده به محلول‌های پلیمری، می‌توان غشاهای آمیخته‌ای تولید کرد که تراوایی بالاتری نسبت به غشاهای پلیمری خالص دارند، ولی افزایش تراوایی در این تحقیقات با کاهش انتخاب‌پذیری همراه بود. ولی در این پژوهش، غشایی تولید شده‌است که نه تنها تراوایی بالاتری نسبت به غشاهای پلیمری خالص دارد بلکه انتخاب‌پذیری آن نیز بالاتر است.

گفتنی است که بخش آزمایشگاهی این پروژه در مرکز پیشرفته تحقیقات فناوری غشایی (AMTEC) دانشگاه UTM مالزی انجام شده‌است.

نظر شما