سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرد؛

کیفرخواست مهدی هاشمی در مرحله پایان/بانک مرکزی اسامی بدهکاران را به دستگاه قضایی اعلام کند

۱۳۹۱/۱۰/۱۱ - ۱۸:۴۱:۵۴
کد خبر: ۱۱۰۳۲۲
کیفرخواست مهدی هاشمی در مرحله پایان/بانک مرکزی اسامی بدهکاران را به دستگاه قضایی اعلام کند
چهل و دومین نشست خبری محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای این نشست اظهار داشت: جامعه اسلامی انتظار دارد هیچ‌گونه ناآرامی و نا امنی وجود نداشته باشد تا همه آحاد جامعه با کمال آرامش به زندگی خود ادامه دهد. دستگاه قضایی مصمم‌تر از همیشه با هرگونه ناامنی مقابله خواهد کرد. دستگاه قضایی از ضابطان نیروهای اطلاعاتی و نیروی انتظامی خواسته است تا عواملی که به‌صورت باندی و زیرزمینی کار می‌کنند شناسایی و معرفی کنند. تمامی تلاش دستگاه قضایی بر این است که در حد مقدورات در رابطه با فساد اقتصادی به جد برخورد کنند.

وی افزود: پرونده بزرگ فساد بانکی پرونده‌ای پیچیده بود که به بانک‌ها و غیربانک‌ها مرتبط می‌شد. پیچیدگی و حجم زیاد این پرونده به گونه‌ای بود که دادنامه یک بخش از این پرونده 1600 صفحه بوده است و کل پرونده حدودا 30 هزار صفحه است.

صدور 100کیفر خواست برای پرونده فساد بزرگ بانکی
محسنی اژه‌ای در ارتباط با پرونده فساد بزرگ بانکی گفت: در حال حاضر کیفرخواست 100 نفر صادر شده است که 39 نفر از این افراد محاکمه شده‌اند همچنین محاکمه 11 نفر دیگر صادر شده است که مرحله تجدیدنظرخواهی بعضی از این 11 نفر به اتمام رسیده است و افراد باقیمانده که هنوز محاکمه نشده اند در نوبت رسیدگی هستند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: یکی از وظایف ذاتی بانک‌ها تخصیص منابع و این‌که منابع را به گونه‌ای تخصیص دهند که قابل برگشت باشد. در این موارد اگر مسوولان ذی‌ربط کوتاهی کنند مقصر اصلی خودشان خواهد بود.

وی گفت: بدهی افراد به بانک‌ها و مطالبات غیر جاری بانک‌ها یک عددی است که من موظف به اعلام آن نیستم. در ارتباط با بدهی به بانک‌ها دو سوال وجود دارد در حال حاضر چرا به این میزان معوقه بانکی داریم و دومین سوال اینکه بانک‌ها برای وصول مطالبات خود ابزار مختلفی دارند؛ چرا استفاده نمی‌کنند.

اژه‌ای تصریح کرد: در حال حاضر طبق نامه‌ای که به دست من رسیده است از سال 82 تا به الان معوقات بانکی داریم. بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند که برای کسی که بدهی معوقه دارد محدودیت‌هایی را ایجاد کنند تا دیگر نتوانند وام بگیرند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: 27 آذر سال 1389 رییس جمهور نامه‌ای به ریاست قوه قضاییه در مورد زمین خواری‌ها، تصاحب اموال به ناحق و معوقات بانک‌ها ارسال کردند و درخواست‌هایی را در این نامه از قوه قضاییه خواستار شدند؛ این در حالی است که در بیرون گفته شده در این نامه فقط 250 نفر از مفسدان اقتصادی اعلام شده است که تمامی آن‌ها مفسدان اقتصادی نبوده‌اند. با بررسی‌های صورت گرفته تعداد قابل توجهی از این افراد سابقه‌ای نداشتند و برخی از آن‌ها معوقات صرف بانکی به‌صورت تخلف و غیر تخلف بوده است. قوه قضاییه در ادامه به بازرسی کل کشور نامه‌ای ارسال کرد که اسامی افرادی که در این نامه آمده است را مورد بررسی دقیق‌تری قرار دهند.

وی ادامه داد: همزمان در کمیسیون اصل 90 در حال بررسی بود. قوه قضاییه در نیمه اول سال 90 با یکی از معاونان معاون اول گفت‌وگویی صورت گرفت و درخواست شد که کمیسیونی تشکیل شود تا به صورت مستقیم در ارتباط با اسامی این افراد مورد بررسی قرار گیرد. دو ماه گذشت و در حدود 90 هزار میلیارد تومان از معوقات را وصول کردیم.

افزایش 70 درصدی وصول مطالبات بانکی نسبت به سال گذشته
سخنگوی قوه قضاییه افزود: در 8 ماه اول سال 91 حدود 12 میلیارد ریال معوقات بانکی را وصول کرده‌ایم، در حالی‌ که در 8 ماهه سال 90 هفت هزار میلیارد ریال بوده است که بیش از 70 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم.

محسنی اژه ای گفت: رییس جمهور در صحبت‌های پیشینی خود اذعان کرده‌اندکه 60 درصد از پول کشور در جیب 300 نفر است که پس ‌نمی‌دهند اگر چنین است ما نامه‌ای را نوشته‌ایم و خواسته‌ایم اسامی این افراد مطرح شود اما در حال حاضر نامه‌ای از بانک مرکزی به قوه قضاییه فرستاده شده و یک‌سری اسامی در داخل آن وجود دارد که در حال آنالیز هستند.
 
سخنگوی دولت گفته است از حرف‌های رییس جمهور تعبیر اشتباه شده است اگر این طور است که هیچ، در غیر این صورت اگر لیست اسامی را اعلام کنند ما آماده همکاری هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با مجازات معتادان و کسانی‌که قاچاقچی مواد مخدر صنعتی هستند، خاطر نشان کرد: مواد مخدر صنعتی بسیار خطرناک هستند همه مردم رسانه جمعی و سایر رسانه‌ها باید در این مقوله کمک کنند تا جوانان ما به این بلای خانمان سوز دچار نشوند که به نفع همه است. قوه قضاییه در حال حاضر اشد مجازات را برای قاچاقچیان عمده در نظر گرفته است که در حال حاضر تعدادی از این قاچاقچیان به دار مجازات آویخته شده‌اند همچنین برخی از افراد که متهم به تجاوز به عنف بوده اند مجازات شده‌اند.

انتقال فائژه هاشمی به انفرادی
وی در ادامه اظهار داشت: هر کدام از زندان‌ها در کشور برای خودشان ضوابط و مقررات داخلی دارند که زندانیان موظف به رعایت آن مقررات هستند. بر اساس آنچه که به اطلاع من رسیده است خانم فائزه هاشمی یک‌سری از مقررات زندان را رعایت نکرده است.  با توجه به همین موضوع مسوولان زندان از باب تنبیه، این فرد را به انفرادی منتقل کرده و اصل خبر صحت دارد.

کیفرخواست مهدی هاشمی در مرحله پایانی
 
سخنگوی قوه قضاییه افزود: اساس آن چیزی که من اطلاع پیدا کرده‌ام کیفرخواست این فرد یا تمام شده یا در شرف صدور است.  به محض آنکه کیفرخواست مربوط به این فرد صادر شود تلاش خواهد شد تا دادگاه نیز برگزار شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز