در جلسه شورای هماهنگی بعثهِ مطرح شد

انعقاد۲۰۰ قرارداد برای خدمت‌رسانی به حجاج

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۸:۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۴۳۵۴۸
انعقاد۲۰۰ قرارداد برای خدمت‌رسانی به حجاج
نخستین جلسه شورای هماهنگی بعثهِ مقام معظم رهبری با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت در مكه مكرمه برگزار شد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج به سرزمین وحی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسكر سرپرست حجاج ایرانی در نخستین جلسه شورای هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مكه، وظیفه كارگزاران حج را دفاع از حقوق زائر دانست و گفت: زائر باید احساس راحتی بیشتری كند لذا هر چه از فرصت خدمتگزاری به ضیوف‌الرحمن، بیشتر استفاده كنیم، خداوند بركاتش را بیشتر شامل حال خواهد كرد.

سرپرست حجاج ایرانی با یادآوری اینكه مدیران و روحانیون كاروان‌ها بر طبق برنامه از پیش تعیین‌شده و دستورالعمل‌ها اقدام به اداره جلسات كاروان نمایند، بر رعایت حال زائران تاكید كرد و گفت: مدیران و روحانیون كاروان‌ها طوری برنامه‌ها را جلو ببرند كه زائران، خسته و دچار استرس نشوند.

بر طبق این گزارش، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت نیز با اعلام این‌كه برنامه زمان‌بندی عمره ۹۳ – ۹۲ و حج ۹۳ در موسم حج ۹۲ نهایی می‌شود، گفت: طی چندین جلسه كه با مسئولان مربوطه عربستان سعودی داشته‌ایم، پذیرفتند كه عملیات عمره آتی برای زائران ایرانی از ماه صفر انجام شود لذا امید داریم كه پروازهای عمره از نیمه صفر شروع شود و ثبت‌‎نام را نیز از دهه اول محرم آغاز كنیم.

سفر زائران ایرانی به عمره مفرده ده روز می‌شود

وی درباره زمان پیش‌بینی شده برای عمره ۹۳ – ۹۲ نیز گفت: در نظر است كه یك بسته ۱۰ روزه، ۵ روز مدینه و ۵ روز مكه، داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت بر انجام آسیب‌شناسی موسم حج در حین عملیات تاكید كرد و گفت: با توجه به اینكه زمان‌بندی حج سال ۹۲ در حین عملیات حج امسال بسته می‌‎شود، زمانی نداریم كه آسیب‌شناسی عملیات حج امسال را به بعد از موسم حج موكول كنیم لذا با آسیب‌شناسی گزارش‌هایی كه در زمینه امور حمل و نقل و مسكن زائران وجود دارد، ساختمان‌هایی كه بر اساس گزارش‌های بازرسی نامناسب بوده‌اند را از رده خارج كرده و در حج سال آتی برای اسكان زائران كشورمان در نظر نمی‌گیریم.

اوحدی با اشاره به روانی عملیات حج ۹۲، یادآور شد: شركت‌های حمل و نقلی كه طرف قرارداد برای جابجایی زائران ایرانی هستند اما از عهده فراهم نمودن خدمات مورد نیاز زائران ایرانی برنیامده و گزارش منفی درباره نحوه خدمت‌رسانی آنها زیاد است نیز در صورتی كه برای حل مشكل اقدام نكنند از گردونه قراردادهای حج سال آینده خارج می‌شوند.

بر طبق این گزارش، مسعود مجردی، رئیس ستاد مكه سازمان حج و زیارت نیز همدلی و تعامل میان مسئولان ستادهای اجرایی و بعثه مقام معظم رهبری در حوزه اجرا و فرهنگ در عملیات حج ۹۲ را مثال‌زدنی توصیف كرد و در اشاره به تلاش‌ها برای افزایش خدمت‌رسانی به زائران در مشاعر مقدسه، از اموری نظیر مفروش شدن كلیه خیمه‌ها با فرش، برق‌رسانی به خیمه‌ها، تهیه فریزر برای كاروان‌ها و… نام برد.

وی با اشاره به تاكید رئیس سازمان حج و زیارت بر روی تنوع غذایی زائران، گفت: هیئتی در حال بررسی بر روی تنوع غذایی هستند. همچنین تهیه متمركز میوه نیز كه از اولین‌های حج ۹۲ است با رعایت سه پارامتر كیفیت، كمیت و توزیع به موقع انجام شده است.

بر طبق این گزارش، غلامرضا رضایی، رییس دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان سعودی نیز با اعلام اینكه عملیات حج سال ۹۲ با پشتوانه ۲۰۰ قرارداد با نهادها و موسسات كشور میزبان برای تامین كالا و خدمات مورد نیاز زائران به پیش می‌رود، گفت: فقط ۲۰ قرارداد از این تعداد، درباره جابجایی‌های درون شهری، بین شهری، مشاعر، ویژه جانبازان و انتقال بیماران است.

وی با بیان این‌كه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای نقل درون شهری زائران ایرانی در مكه مكرمه به كار بسته شده است، گفت: ۲۳۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها نو هستند. برای نقل جانبازان نیز شركت حمل‌ونقل مربوطه، ۱۰ دستگاه اتوبوس مخصوص نقل درون شهری و بین شهری جانبازان وارد كرده كه در كنار ۵ دستگاه قبلی، در حال حاضر ۱۵ دستگاه اتوبوس در خدمت كاروان ویژه جانبازان است.

این گزارش می‌افزاید: نادری، رئیس بیمارستان مركز پزشكی حج و زیارت در مكه مكرمه با اعلام این‌كه آمار تعداد زائران فوت شده در مكه به ۵ نفر رسیده است، گفت: تا كنون ۶۵ نفر در سی‌سی‌یو در مكه بستری شده و ۲۴ نفر برای درمان به بیمارستان‌های سعودی منتقل شده‌اند.

حشمت‌الله قنبری همدانی، معاون توسعه و منابع انسانی بعثه مقام معظم رهبری نیز با بیان این‌كه مجالس انس و معرفت با حضور زائران كشورمان باشكوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده است، گفت: همچنین برنامه‌ریزی دقیقی برای امور مربوط به مراسم برائت از مشركین و دعای عرفه پیش‌بینی شده است.

علیرضا بیات، مدیركل منابع انسانی بعثه مقام معظم رهبری نیز فضای كاری در عرفات برای برپا نمودن چادرهای زائران كشورمان را روان و بدون مشكل گزارش كرد.

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر احمدی، مدیركل آموزش معاونت امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز به تهیه نرم‌افزارهای آموزشی و ویدئو پروژكتور برای اقامتگاه‌های زائران كشورمان جهت اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی اشاره كرد و ابراز امیدواری نمود كه توسعه فعالیت‌های قرآنی بیش از پیش مدنظر روحانیون كاروان‌ها قرار داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز