رئیس سازمان اوقاف:

۴۸ دانشگاه وقفی داریم/وقف کردن نوعی امر به معروف است

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۸:۰۶:۵۰
کد خبر: ۱۴۵۲۴۰
۴۸ دانشگاه وقفی داریم/وقف کردن نوعی امر به معروف است
حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: باید به وقف به عنوان یک فریضه الهی و یک معروف پرداخته شود چرا که یکی از شاخص های سبک زندگی اسلامی وقف است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه ها و سازمان ها که به میزبانی این سازمان برگزار شد، با تبیین جایگاه وقف در جامعه گفت: وقف از احکام مهم الهی است که قبل از اسلام نیز وجود داشت و مختص دین اسلام نیست و پیامبر این حکم الهی را تائید کردند و یکی از قوانین پیشرفته، شرعی و الهی است که می تواند خدمات ارزشمندی در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای جامعه به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم خود از اولین واقفین بوده است و بخشی از اموال و سرمایه خود را وقف و پس از ایشان نیز حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) و ائمه اطهار (ع) بر این سنت الهی عمل کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به جایگاه وقف در فقه شیعه و اهل سنت یادآور شد: احادیث و روایات فراوانی از پیامبر در این مورد وجود دارد و می شود گفت که وقف یک پشتوانه اقتصادی برای مسلمین و مومنین در جامعه اسلامی است.

وی تأکید کرد: موقوفات اگر درست و صحیح مورد استفاده قرار بگیرند پشتوانه مهمی برای جامعه اسلامی خواهد بود و چنین چیزی در هیچ کدام از ادیان وجود ندارد.

محمدی با اشاره به اهداف پلید دشمنان اسلام برای ضربه زدن به موضوع وقف خاطرنشان کرد: در طول تاریخ دشمنان دین اسلام ترفندهای فراوانی به کاربرده و در نهایت این موضوع را مطرح کردند که دین امری کهنه است و متعلق به گذشته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شعار جدایی دین و سیاست از سوی مخالفان اسلام متذکر شد: این موضوع در طی قرن های گذشته به قدری تکرار شد که برخی از علما نیز آن را باور کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نهضت امام خمینی در بیداری مردم و پیروزی انقلاب اسلامی را تلفیق دین و سیاست عنوان کرد و گفت: تمامی این توطئه، ترفندها و تئوری ها را حضرت امام پس از پیروزی انقلاب باطل کردو نشان داد که تنها چیزی که انسان را می تواند نجات دهد دین است.

وی متذکر شد: موقوفات کشور در سه مقطع از تاریخ مورد غارت و حیف و میل قرار گرفته است که اوج آن دوران نادرشاه، رضاخان و محمدرضا شاه بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به رویکرد حضرت امام برای زنده کردن این سنت الهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: شورای انقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تصویب قانون اساسی، باز پس گیری موقوفات و ابقای آن را در دستور کار خود قرار داد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از بزرگترین خدمات انقلاب و امام راحل را احیای موضوع وقف دانست و گفت: وقف سرمایه ای متعلق به همه است و به شخص خاصی تعلق ندارد و در ابعاد مختلف زندگی انسان این نیات خیر جاری بوده و هست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نیت واقفین خیر برای احیای این فریضه الهی را مورد ستایش قرارداد و گفت: واقفان با توجه به نیاز جامعه این سنت الهی را در طول تاریخ انجام داده اند.

وی وقف علمی در جامعه را اررزشمند ترین نوع اقدام خیرین به شمار آورد و گفت: در حال حاضر بیش از 48 دانشگاه و دانشکده وقفی و صدها مدرسه درکشورمان وقف امر علم و تحصیل دانش شده است.

وی گفت: بیاید با کمک یکدیگر این سرمایه را که متعلق به همه ما است به نحو احسن در جامعه مورد استفاده قرار دهیم و با بهره برداری صحیح از آن به این سرمایه معنوی بیفزایم.

رئیس سازمان متذکر شد: یکی از خواسته های مقام معظم رهبری این است که فرهنگ وقف در جامعه احیاء شود و پیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار داشت: در مباحث قرآنی ، ازدواج، امور خیر و وقف صنفی می توان با نیت وقف، اشخاصی که خود به تنهایی متمکن نیستند به صورت جمعی اقدام به وقف کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقف می تواند به عنوان یکی از مولفه های اقتصادی در اقتصاد مقاومتی نقش موثری ایفا کند و توجه به قشر محروم با حمایت از وقف می تواند موثر باشد.

وی با اشاره به منکر بودن امر موقوفه خواری در جامعه خاطر نشان کرد: باید موقوفه خواری به عنوان یک منکر در جامعه مورد نکوهش قرار بگیرد و قبح آن در جامعه تبیین شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار تعامل دو سویه دستگاه های اداری و وزارتخانه ها در موضوع وقف با این سازمان شد و افزود: در این راستا اقداماتی نیز انجام شده و تفاهم نامه هایی نیز به امضاء رسیده است، چرا که باید از وقف به عنوان یک سرمایه برای همگان به نحو احسن استفاده کرد.

محمدی پایمال کردن حق و حقوق موقوفات را نوعی دیگر از منکر دانست و گفت: باید به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی از این موضوع جلوگیری کرد و احیای حقوق وقف را همیشه مدنظر قرار دهیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه متذکر شد: بدون کمک مردم و دستگاه های ذیربط و فرهنگسازی نمی توان از موقوفه خواری در جامعه جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: تمام نیاتی که در امر وقف وجود دارد متعلق به همه مردم می باشد و بی توجهی به آن به ضرر جامعه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز