امضا تفاهمنامه تشکیل کانون های عشایری بین هلال احمر و سازمان امور عشایر

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۷:۳۷:۲۷
کد خبر: ۱۶۳۰۹۸
امضا تفاهمنامه تشکیل کانون های عشایری بین هلال احمر و سازمان امور عشایر
تفاهمنامه تشکیل کانون های عشایری امروز (سه شنبه) بین «وحید قبادی دانا» رییس سازمان جوانان هلال احمر و «جهانشاه صدیق» رییس سازمان امور عشایری ایران امضا شد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از جمعیت هلال احمر، قبادی دانا در نشست امضای این تفاهمنامه که در محل دفتر ریاست سازمان جوانان هلال احمر برگزار شد، گفت: قرار بود سال ها قبل این تفاهمنامه امضا شود که بنا به دلایلی مسکوت ماند و ایجاد کانون های روستایی و ارایه آموزش های بشر دوستانه و امدادی به آنها در دستور کار قرار گرفت.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود جمعیت عشایری کشور به یک میلیون و 500 هزار نفر می رسد، افزود: جوامع عشایری به دلیل نوع زندگی خود در برابر حوادث و بلایا شامل سیل، زلزله، برف، کولاک، ریزش کوه و بهمن آسیب پذیرند.

وی آموزش های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر را شامل دو بخش دانست و گفت: یک بخش آموزش های بشر دوستی و بخش دیگر آموزش های امدادی شامل بانداژ، آتل بندی، حمل مصدوم، احیای قلبی و نظایر آن است.

قبادی دانا با بیان اینکه آموزش های این سازمان برای کانون های مختلف با توجه به رده سنی اعضا متفاوت است، ادامه داد: به عنوان مثال در کانون غنچه های هلال که کودکان پنج ساله را تحت پوشش دارد، بیشتر سعی می شود آموزش های خود امدادی شامل نحوه پناه گیری در هنگام وقوع زلزله و آشنایی با مفاهیم بشردوستانه ارایه شود.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برای کانون های دانش آموزی نیز آموزش های طرح دادرس یا دانش آموز آماده در روزهای سخت در نظر گرفته شده، گفت: سال گذشته 380 هزار نفر در سراسر کشور تحت پوشش این آموزش ها قرار گرفتند و امسال دو میلیون و 500 هزار دانش آموز را در قالب این طرح آموزش خواهیم داد.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر افزود: بعد از آموزش دانش آموزان، اعضای طرح دادرس در المپیادی امدادی آموزشی تحت عنوان المپیاد آماده در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری با یکدیگر به رقابت می پردازند.

وی با بیان اینکه کانون های دانشجویی و روستایی نیز آموزش های خاص خود را دارند افزود: خوشبختانه در زمین لرزه آذربایجان شرقی، آموزش های ارایه شده به روستاییان توسط کانون های روستایی مثمرثمر واقع شد.

رییس سازمان جوانان هلال احمر با بیان اینکه آموزش برخی مهارت های امدادی شامل حمل امدادی و بانداژ می تواند کمک شایانی به عشایر باشد، گفت: وظیفه ذاتی هلال احمر، تسکین آلام بشری، تامین سلامت انسان ها، تلاش برای ایجاد صلح و دوستی و تفاهم بین انسان ها و تامین کرامت انسانی است و باید برای تامین کرامت انسانی جوامع عشایری کشور طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب تلاش کنیم.

قبادی دانا تاکید کرد: سیاست هلال احمر بیش از اینکه کمک های مستقیم باشد، آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و توانمندسازی است تا افراد بتواند خود مشکلاتشان را برطرف کنند.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به اینکه جوامع عشایری بیشتر در حرکت هستند و دسترسی به آنها سخت است، توانمندسازی می تواند کمک شایانی برای آنها در مقابله با حوادث و بلایا باشد.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه عشایر بیشتر در مناطق صعب العبور زندگی می کنند، کانون های عشایری می توانند در تامین سلامت آنها موثر باشند.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ابراز امیدواری کرد ایجاد کانون های عشایری منشا خیر و برکات برای جوامع عشایری که جزء اقشار کمتر برخوردار هستند، باشد.

وی تاکید کرد: طبق فرمایشات امام خمینی(ره)، عشایر هم در سازندگی و هم در دفاع از میهن اسلامی موثر بوده اند و باید قدردان و شاکر این قشر از مردم کشور باشیم.

در ادامه این نشست، رییس سازمان امور عشایری ایران نیز با بیان بحران همه ساله که برای جوامع عشایری کشور وجود دارد، گفت: تقریبا سالی وجود ندارد که در جامعه عشایری کشور بحران هایی از قبیل سیل، زلزله، طوفان یا خشکسالی نداشته باشد.

جهانشاه صدیق تاکید کرد: خوشبختانه استعداد بسیار بالایی در زمینه یادگیری و توانمند شدن در بین جوامع عشایری کشور وجود دارد و اگر توانمندسازی عشایر در مباحث امدادی عملیاتی شود، بسیاری از اهداف ما را پوشش می دهد.

وی گفت: جوامع عشایری پس از توانمندی در موضوعات امدادی، می توانند در مواقع بحرانی به روستاییان نیز کمک کنند.

به گفته جهانشاه صدیق از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون عشایر کشور در یکهزار و 450 نقطه کشور اسکان یافته اند که از این نقاط، 350 نقطه هدایت شده بوده است.

بر اساس این گزارش، نخستین کانون عشایری سازمان جوانان هلال احمر 19 بهمن ماه همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر در جمعیت هلال احمر استان خوزستان با حضور «امیر لَله گانی» معاون امور جوانان و دانشجویی سازمان افتتاح می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز