لاریجانی در جشنواره علوم پزشکی ابن‌سینا:

واگذاری مسئولیت بیمه‌ها به وزارت بهداشت/اعلام سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۸:۴۶:۰۸
کد خبر: ۱۶۳۱۵۷
واگذاری مسئولیت بیمه‌ها به وزارت بهداشت/اعلام سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها
لاریجانی گفت: بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان در سال 93 به حوزه بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، علی لاریجانی صبح امروز سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره علوم پزشکی ابن‌سینا که در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار با بیان اینکه این جشنواره نام بلند ابن‌سینا را با خود به همراه دارد گفت: زمانی که ابن‌سینا در ایران مطرح شد، از قرون ششم و هفتم میلادی تا قرن 15 میلادی غرب در دوران رکود علمی قرار داشت که به قرون وسطی مشهور شد.

نماینده مردم قم در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه در تاریخ آمده که در قرن 10 میلادی هر چه گشتیم تعداد افراد عالم را به اندازه انگشتان دست نیافتیم، اظهار داشت: می‌بینیم که در این دوره و در آن شرایط ابن‌سینا کتاب‌هایی به نگارش درآورد که هنوز هم مورد توجه هستند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس خطاب به پزشکان و استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شما ابن‌سینا را با کتاب قانون می‌شناسید، اما ابن‌سینا محدود به این کتاب نیست و به قول سعید نفیسی ابن‌سینا بیش از 450 کتاب به رشته تحریر درآورده است و تا پایان عمر خود که حداکثر 56 یا 57 سال بیشتر نبود نگارش این حجم از کتاب علمی و ممتاز که عمدتاً جنبه تألیفی و تاملات ذهنی خودش بود، نشان‌دهنده آن است که با فردی نابغه مواجه هستیم.

لاریجانی با بیان اینکه ابن‌سینا در حوزه فلسفه نیز شخصیت ممتازی است، اضافه کرد: ابن‌سینا در حوزه فلسفه مشاء سرآمد و در سایر علوم و فنون نیز صاحب‌نظر بود. در مسایلی همچون موسیقی، ادبیات، شیمی، کیمیاگری و حتی برخی علوم دیگر صاحب کتاب است و این همه تنوع فکری ابن‌سینا نشان می‌دهد که انسان شگفتی بوده است.

وی با بیان اینکه در غرب کتاب قانون ابن‌سینا که در زمینه طب نگاشته شده، تدریس می‌شد، بیان کرد: جریان اوه ‌سینایی‌ها در غرب مشهور است، این جریان در برابر حملاتی که به عقل‌گراها می‌شد، می‌ایستاد و به خاطر وجود ابن‌سینا است که هیچگاه جریان تفکر و تعقل در ایران و میان ایرانیان فروکش نکرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ایرانیان به عقل‌گرایی معتقدند، ادامه داد: در حال حاضر نیز ما در زمینه فقه، حکمت و فلسفه در میان سایر مذاهب اسلامی بیشترین تکیه به تعقل را داریم. اگر در میان علمای برجسته ایرانی جستجو کنید، همگی آنها عقل‌گرا بودند. حتی در اشراقیون هم رگه‌هایی از تعقل دیده می‌شود.

لاریجانی با اشاره به یکپارچه بودن علوم مانند طب، فلسفه و سایر علوم در قدیم و رشته رشته شدن و تخصصی شدن علوم در دهه‌های اخیر تصریح کرد: آنچه در سال‌های اخیر مطرح شده بحث میان‌رشته‌ای‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه رشته رشته شدن علوم مشکلاتی هم در پی داشته است، افزود: علم، حقیقت بهم‌پیوسته‌ای است و ما از آن غافل بوده‌ایم، بنابراین باید بحث میان‌رشته‌ای، مثلا بررسی جریان تفکر در رشته‌های مهندسی و پزشکی بیشتر مطرح شود.

لاریجانی سپس به مسئله دیگری از مسائل مبتلا‌به کشور اشاره و تصریح کرد: موضوع دیگر مسئله سلامت است که در جامعه مهم بوده و دغدغه همه مردم است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه گاهی دیده می‌شود که هزینه‌های سلامت را هزینه‌های جاری می‌دانند، ادامه داد: باید احساس کنیم این هزینه‌ها به تولید کمک می‌کند و تولیدکنندگان باید بستر سلامت را در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌هایی حرکت‌های خوبی در زمینه سلامت انجام شد و با تاسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی و تربیت اساتید طب، حجم عظیمی از استادان و فرهیختگان این حوزه را داشته‌ایم، ادامه داد: در اوایل انقلاب از خارج از کشور، پزشک به کشور سرازیر می‌شد، اما با حرکت رو به رشد پرورش پزشکان، الان بسترهای مناسبی برای گسترش علم پزشکی آماده شده است که نمونه آن سرازیر شدن بیماران کشورهای همسایه برای درمان به ایران هستند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشورمجلس با بیان اینکه بیمارانی که به ایران می‌آیند، هم از کشورها شمالی و هم از کشورهای جنوبی ما هستند و اگر مسائل سیاسی اجازه بدهد، بیشتر از اینها مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: بنابراین باید به تکریم اساتید طب پرداخت چرا که کسانی که وارد این علم می‌شوند کار مقدسی می‌کنند و نشان می‌دهند که به ابنای بشر چه ایرانی و چه غیرایرانی علاقه‌مندند.

لاریجانی با انتقاد از پزشکانی که با الفاظ سیاسی و الفاظی که شایسته آنها نیست، صحبت می‌کنند، گفت: دانشمندان علم طب دانشمندان برجسته‌ای هستند و دلیلی ندارد که آنها را تحقیر کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص استفاده از افکار متخصصان پزشکی و استفاده از کمک آنها برای حل معضلات سلامت جامعه گفت: اینکه از متخصصان هر رشته برای حل معضلات آن رشته استفاده شود، کار عقلایی‌ای است.

رئیس نهاد قانونگذاری در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه سلامت کشور اشاره و تصریح کرد: حرکت‌هایی که تا بحال در کشور در حوزه سلامت شده حرکت‌های خوبی بوده و از تلاش گذشتگان تشکر می‌کنیم، اما هنوز با مقیاس جهانی فاصله داریم.

وی با بیان اینکه ما در زمینه سلامت و بودجه‌های در نظر گرفته شده برای این بخش با بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان فاصله زیادی داریم، ادامه داد: من شخصاً سال‌ها به این موضوع فکر می‌کردم که از راه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بودجه ویژه‌ای برای بخش سلامت در نظر گرفته شود که اگر این کار انجام شود، یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم برآورده می‌شود.

لاریجانی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «کاری کنید که مردم فقط دغدغه بیماری داشته باشند» ادامه داد: البته با این فرمایش رهبر انقلاب هنوز فاصله زیادی داریم و در حال حاضر بر مردم برای تامین هزینه‌های سلامت فشار زیادی وارد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مشکل در بسیاری از کشورها با بهبود وضعیت بیمه‌ها حل شده است، ادامه داد: در کشور ما بیمه‌ها تحت نظر وزارت بهداشت و متمرکز نیستند، مثلا وقتی به وزارت بهداشت و پزشکان می‌گوییم چرا وضعیت سلامت اینگونه است؟ می‌گویند بیمه‌ها پول را با تاخیر می‌دهند. از طرف دیگر نیز بیمه‌ها برای تامین منابع سلامت مشکلاتی دارند.

وی بیان کرد:‌ چند ماه قبل درخصوص یکپارچه شدن بیمه سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مباحثی مطرح شد و پس از مدت‌ها گفت‌وگو مقرر شد که بیمه‌ها تحت نظر وزارت بهداشت و به صورت یکپارچه اداره شوند. وزیر بهداشت نیز باید مسئولیت درمان و سلامت را بپذیرد. این مسئله تصویب شد و به زودی ابلاغ می‌شود و پایه قانون لازم نیز در مجلس شورای اسلامی تامین شده و وزارت بهداشت متکفل سیاست‌گذاری در این حوزه خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها و لزوم پرداخت بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت ادامه داد: در دوره‌های قبل قانون هدفمندی یارانه‌ها به گونه دیگری اجرا شد و سهم درمان داده نشده و این مشکل نیز برطرف نشد.

لاریجانی با بیان اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: در مرحله دوم باید سهمی را برای درمان اختصاص داد و همین‌طور در روزهای اخیر نیز در زمان رسیدگی به لایحه بودجه تصویب شد که یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود که بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان شده و بخشی از آن را به بخش سلامت اختصاص خواهیم داد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدوارم این مبلغ اختصاص داده شد سکوی پرتابی برای وزارت بهداشت شود، گفت: از هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله دوم سهم مهم بهداشت، سلامت و درمان را جدا کرده و وزیر نیز با این مبلغ که بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان است، موافق است.

لاریجانی با بیان اینکه وزیر بهداشت قول می‌دهند بعد از اصلاحات صورت گرفته در بودجه بهداشت، دغدغه سلامت را به نحو عقلایی سامان دهند، ادامه داد: این ساماندهی باید هم از طریق بهبود شرایط بیمه‌ها و هم از طریق بهبود، سیستم اداری وزارتخانه باشد.

وی سپس به مسئله دیگری همچون حجم انبوه پروژه‌های عمرانی اشاره و تصریح کرد: در گذشته تعداد زیادی پروژه عمرانی کلنگ‌زنی شد و هر کدام تا درصدی اجرا شده‌اند و در حال حاضر بدون هیچگونه پیشرفتی رهاسازی شده‌اند که برای اتمام آنها 400 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که با ارقام بودجه‌های فعلی 40 تا 50 سال زمان نیاز است تا این پروژه‌ها به پایان برسد.

لاریجانی سپس به راهکار دولت در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: دولت می‌گوید پروژه‌هایی که بالای 80 درصد پیشرفت دارند در اولویت تکمیل قرار دارند که البته کار خوبی است ولی 300 الی 400 بیمارستانی که در دست ساخت داریم، به صورت ناتمام باقی می‌مانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه پروژه‌های باقیمانده را به مردم واگذار کنیم و هیچ تنگ‌نظری نیز در این زمینه وجود نداشته باشد،‌ تسهیلات بانکی اختصاص یابد و با اختصاص زمین برای تکمیل آنها این پروژه‌ها وارد چرخه تولید شوند.

وی سپس با این پیشنهاد که دولت و وزارت بهداشت پروژه‌های بیمارستانی می توانند این کار را به پزشکان واگذار کنند، تصریح کرد: چرا از اول این پروژه‌ها به مردم واگذار نشده و دولت با فرایند سخت تکمیل پروژه‌های عمرانی، وارد کار می‌شود و حالا که منابع مالی موجود نیست، کنار می‌کشد؟ خب وقتی نداریم دیگر نداریم.

به گفته دکتر لاریجانی بنابراین سیستم بانکی تسهیلاتی ایجاد کند که بخش خصوصی بتواند این کارها را به اتمام برساند، چرا که هم به نفع شما است و هم به نفع دولت که این ساختمان‌ها 40 الی 50 سال روی زمین نماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این جشنواره بتواند پشتوانه خوبی برای محققان علوم پزشکی باشد، به برگزیدگان جشنواره علوم پزشکی ابن‌سینا هدایایی اعطا کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز