دکتر رحمت الله حافظی در گفت‌وگو با برنا عنوان کرد:

پاسخ شهرداری قانع‌کننده نبود

۱۳۹۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۸۰۶۴۹
پاسخ شهرداری قانع‌کننده نبود
در راستای نظارت بر مدیریت شهری تذکراتی را من ابتدای شروع به کارم به شهرداری داشتم و پاسخی که از شهرداری آمد، قانع‌کننده نبود.

دکتر رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با برنا گفت:«حضور معلولان در جامعه باعث می‌شود که مسئولان آنها را ببینند و مدیریت شهری موظف به برطرف کردن این نیازهاست.»

وی در ادامه درباره مشکلات معلولان در خصوص معابر شهری و عدم وجود سرویس مناسب برای رفت و آمدشان گفت:«قوانین بالادست ما در جامعه پیش‌بینی‌های لازم را کرده است ولی علت اصلی این نابسمانی به این دلیل است که مدیریت شهری اهتمام لازم و جدی را در اجرای این قوانین نشان نداده است. به صورت پراکنده کارهایی انجام شده است ولی آنچه که پاسخگوی نیاز باشد، قطعا نیست و تمامی قوانین نیز مورد نظر واقع نشده است. نبایستی ما در سال 91 هتل پنج ستاره‌ای را در شهر تهران افتتاح کنیم که یک معلول ویلچیرنشین نتواند دسترسی به طبقات بالاتر پیدا کند. اگر ضوابطی که تعریف شده بود، اجرا می شد و نظارت بر اجرای آن ضوابط داشتیم، این اتفاق نمی‌افتاد.»

دکتر حافظی در خصوص نظارت بر مدیریت شهری خاطرنشان کرد:«این نظارت از سوی شهرداری باید اجرا شود. قوانین بالادست و مصوباتی را در مجلس و شورا داشتیم. در سال قبل شورا مصوبه‌ای داشته و مغفول واقع شده است. قطعا نظارت شورا را هم می‌طلبد که باید این کار انجام شود. در این راستا تذکراتی را من ابتدای شروع به کارم به شهرداری داشتم و پاسخی که از شهرداری آمد، قانع‌کننده نبود. آنها کارهایی که انجام شده است را با سال‌های گذشته مقایسه می‌کنند و این اصلا قابل قبول نیست. آنچه را که ما انجام دادیم باید با چیزی که قانون تکلیف کرده است مقایسه کنیم. آیا همه ابعاد تکلیف شده اجرا شده است یا خیر؟»

وی در ادامه افزود:«خدا را شکر جمع بسیار خوبی را در شورا داریم. جمعی از جامعه معلولان در این شورا حضور دارند. دکتر صابری، دکتر شاکری و ... و تخصص خود من هم به نحوی به مسایل و مشکلات معلولان مرتبط می‌شود. فکر می‌کنم که بتوانیم اجماع خوبی را ایجاد کنیم و شهرداری هم در مناسب‌سازی معابر شهری تسریع کند.»

وی در مورد مشکلاتی که در هزینه‌های درمانی معلولان بر سر راه‌شان قرار دارد و همچنین عدم پاسخگویی صحیح از سوی سازمان بهزیستی افزود:«بایستی قانونگذار پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد. اگر مجلس شورای اسلامی همراهی کند و منابعی از بودجه را پیش‌بینی کند این مشکل مرتفع خواهد شد. باید این موضوع را به عنوان یک مطالبه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیر باشیم و هم اینکه رسانه‌ها و کسانی که با این جامعه و اعضای شورا ارتباط دارند، می‌توانند پیگیر باشند و امیدوارم مشکلی وجود نداشته باشد.»

دکتر حافظی در پاسخ به این سئوال که آیا عدم مدیریت این معضلات را پیش آورده است، گفت:«نمی‌توانم بگویم که عدم وجود مدیریت صحیح است. عدم مطالبه توسط ذی‌نفعان و کسانی که می‌توانند حامی باشند این مشکلات را به وجود می‌آورد. در فصل بودجه و زمانی که بودجه کشور تعیین می‌شود، آن موقع بایستی گروه‌هایی که حساس هستند این مطالبات را از نمایندگان مجلس درخواست کنند.»

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد برنامه‌ها و سیاست‌های سال جاری اظهار داشت:«شورا بخش سیاستگذار و ناظر است. مگر اینکه ما در حوزه‌های مدیریت شهری، باید پیگیری‌های لازم را در حوزه معابر شهری داشته باشیم که دسترسی معلولان به این فضاها امکانپذیر شود و یک معلول که با ویلچر رفت و آمد می‌کند هم بدون کمک دیگران به راحتی دسترسی به فضاها داشته باشند. زمانی که این اتفاق افتاد، به مدیریت شهری آفرین می‌گوییم اگر هم نشد، می‌توانیم آن را به عنوان یک مطالبه داشته باشیم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز