خطوط بی‌نقشه تهران؛

مهندس پویان عباسی: تهران شهر پر خطری است

۱۳۹۳/۰۴/۱۵ - ۱۴:۰۷:۱۷
کد خبر: ۲۰۰۸۸۳
مهندس پویان عباسی: تهران شهر پر خطری است
تهران شهری است که خطوط آب ، گاز و برق ان مشخص نیست و هیچ نقشه ای از این خطوط نداریم بیشتر آسیب زلزله آسیب های ثانویه خواهد بود.

مهندس پویان عباسی، کارشناس ارشد عمران در گفتگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در مورد منطقه 12 که به عنوان محل اقتصادی شهر که بسیار منطقه مهمی است که این منطقه در زمان زلزله چه عملکردی خواهد داشت اظهار کرد: منطقه 12 به عنوان محل مهم اقتصادی شهر بسیار مهم است و این منطقه به اندازه 90 کیلومتر وسعت دارد که حدود 370 هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند.

وی در ادامه گفت: روزانه چندین برابر ساکنان این منطقه اعم از کارمند، کارگر و کاسب در این منطقه رفت و آمد می‌کنند. این منطقه عملاً قلب اقتصادی کشور است که وجود یکسری بناهای اقتصادی تاریخی و سیاسی در آن موجب رسیدگی به وضعیت این منطقه را خواستار می‌شود. 

عباسی این منطقه را از بافت‌های قدیمی که دارای خاک ریزدانه رسی ماسه‌ای می‌داند در ادامه تصریح کرد: عملاً ساختمان سازی با توجه به سنتی بودن این بناهای قدیمی توان مقابله با نیروهای زمین را ندارد.

عباسی نیروی کنش و اندر کنش خاک و سازه را عامل مهمی بر خطرساز بودن این منطقه دانست و افزود: سازه‌های جدید ساخت و ساز با ترکیب از سازه‌های قدیم چنین است که اگر ساختمان های جدید هم ضد زلزله باشد، در قبال این ساختمان‌های قدیمی توان مقابله را ندارند.

وی با اشاره به اینکه سازه های جدید که دارای عملکرد مطلوب مهندسی هستند مثل وزارتخانه ها، بیمارستان، ساختمان مترو که بهسازی لرزه‌ای شده‌اند و ساخت آن متناسب با اصول مهندسی است تصریح کرد: این چند ساختمان که با اصول مهندسی ساخته شده‌اند تنها در قبال تردد پرجمعیت این منطقه و زلزله می‌تواند مقاومت کند.

عباسی با بیان اینکه پیشگیری از زلزله علم ساختمان سازی نیست، اظهار کرد: علم شهرسازی هم در بحران زلزله مهم است شهرداری قبل از وقوع اتفاق باید مساحت منطقه، جمعیت منطقه را در نظر بگیرد و نسبت به آن مجوز ساخت و ساز در یک منطقه را بدهد.

وی با توجه به اینکه از زیرساخت مناطق را باید مورد بررسی قرار بدهم، اذعان کرد: شهرداری باید محل پارک برای خودروها، تردد برای مردم و محل رفت و آمد ماشین را برای این بازارچه‌ها در نظر بگیرد.

این مهندس درگیری اصناف مختلف را در محدوده بازار را نوعی تداخل امنیت دانست و عنوان کرد: بازار پارچه فروش‌ها، کفش و طلا فروش‌ها در هنگام آمدن زلزله هر نوع یک خطری خواهند داشت مثلا پارچه فروش‌ها آتش می‌گیرد ولی طلا فروش است که دچار سرقت خواهد شد.

وی در ادامه گفت: باید دیدگاه‌های جدید برای جابه جایی این مراکز به وجود بیاید و انتقال بازار پارچه که به منطقه جنوب تهران داده شده است کمک بزرگی برای کم کردن حجم ترافیک کرده است.

عباسی تنها راه حل این مساله را ساختن ساختمان تجاری در محله‌های بیرون از شهر دانست و افزود: ساختن ساختمان تجاری به طوری که خطوط مترو، تردد همگانی، بحث رفاهی و پارکینگ در آن بررسی شود کمک بزرگی به تداخل این اصناف در بازار می‌کنند و می‌توان از بحران وقوع قبل از زلزله پیشگیری کرد.

وی با اشاره به انتقال مراکز خرید در بیرون از شهر ادامه داد: برای رفع مشکلات منطقه 12 که منطقه اقتصادی است باید متخصصین شهرسازی دور هم بنشینند و تمرکز زدایی را چاره کار خود کنند.

وی در ادامه گفت: حفظ آثار باستانی در این منطقه که نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت بسیار حائز اهمیت است و با توجه به افزایش بازار و تردد و خیابان این آثار باستانی به مرور زمان از بین می‌رود.

عباسی در پایان با اشاره به اینکه تهران شهر پرخطری است تصریح کرد: تهران شهری است که خطوط آب، گاز و برق آن مشخص نیست و هیچ نقشه‌ای از این خطوط نداریم بیشتر آسیب زلزله ثانویه است که ناشی از برق گرفتگی، ریزش نمای ساختمان و حتی یک قاب عکس است. بهتر است از خانه‌های خود شروع کنیم و به فکر ایمن سازی باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز