انجمن دوستداران اصفهان:

ساخت هتل در حریم درجه یك آتشگاه و بیشه ناژوان باید متوقف شود

۱۳۹۰/۰۲/۰۷ - ۱۶:۲۴:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۰۴
ساخت هتل در حریم درجه یك آتشگاه و بیشه ناژوان باید متوقف شود
ساخت هتل در حریم درجه یك آتشگاه اصفهان و بیشه ناژوان، تخریب منظر فرهنگی و طبیعی قدیمی‌ترین‌ اثر تاریخی اصفهان را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، اعضای انجمن دوستداران اصفهان در نامه‌ای كه به تازگی خطاب به ذاكر اصفهانی، استاندار اصفهان، نوشته است با تاكید بر این مطلب، نسبت به اثرات منفی ساخت «هتل آتشگاه» در حریم درجه یك آْتشگاه ابراز نگرانی كرده اند.

شاهین سپنتا از اعضای این انجمن درباره محتوای نامه مذكور درخصوص ساخت هتل در حریم آتشگاه گفت: اطلاع یافتیم كه به تازگی موضوع تغییر كاربری یك قطعه زمین دربرگیرنده خانه‌ای قدیمی مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی مطرح شده که در بیشه ناژوان درست در مقابل كوه آتشگاه برای احداث یك مجموعه اقامتی در حریم درجه یك محوطه تاریخی آتشگاه قرار دارد و اجرای آن در دست پیگیری است. از آنجا كه آتشگاه كهن‌ترین اثر باستانی اصفهان است و طبق اصول نباید هیچ‌گونه ساخت و ساز جدیدی در این محوطه صورت گیرد، انجمن دوستداران اصفهان با ارسال نامه‌ای به استاندار اصفهان، اداره كل میراث فرهنگی استان و اداره كل حفاظت محیط زیست استان، خواستار جلوگیری از این اقدام غیر اصولی شده است.


عضو انجمن دوستداران اصفهان افزود: از سوی دیگر مكان مورد نظر در محدوده بیشه ناژوان یعنی ریه تنفسی شهر اصفهان نیز قرار دارد كه حفظ و تقویت سبزینگی آن برای نجات دومین شهر آلوده كشور حیاتی است.

وی گفت: اگرچه اصفهان از لحاظ امكانات اقامتی-گردشگری بضاعت لازم را ندارد و امكانات آن به هیچ وجه جوابگوی نیاز گردشگران داخلی و خارجی نیست و گسترش اقامتگاه‌های گردشگری ضروری است اما احداث هتل در حریم درجه یك میراث تاریخی و طبیعی تبعات منفی بسیاری خواهد داشت كه در دراز مدت لطمات اساسی به گردشگری در اصفهان وارد خواهد آورد.

سپنتا در ادامه به تبعات منفی ساخت هتل در بیشه ناژوان و در حریم آتشگاه اشاره کرد و گفت: دوستداران اصفهان در این نامه كه با امضای سیروس شفقی دبیر انجمن منتشر شده است تاكید كرده‌اند كه صدور مجوز ساخت هتل در محوطه مزبور موجب افزایش تقاضا برای گسترش ساخت و ساز در بیشه ناژوان و تخریب باغ‌های مرغوب و با ارزش آن خواهد شد و همچنین چشم انداز سرسبز و بكر پیرامون محوطه باستانی آتشگاه به دنبال ساخت بناهای مرتفع و ناهماهنگ تخریب خواهد شد.


انجمن دوستداران اصفهان در پایان این نامه خواستار شده است، طرح ساخت هتل در حریم درجه یك آتشگاه مورد بازبینی قرار گرفته و سرمایه‌گذاری به نقاط مناسب دیگری هدایت شود.

گفتنی است؛ آتشگاه اصفهان بنایی خشتی مربوط به دوره پیش از اسلام بر فراز كوهی به همین نام، در 8 كیلومتری غرب اصفهان در مسیر اصفهان به شهر نجف‌آباد و در نزدیكی منارجنبان واقع است و از فراز آن زیباترین چشم انداز كرانه‌های زاینده رود و بیشه ناژوان و باغ‌های سرسبز اطراف را می‌توان دید.
بیشه ناژوان نیز محدوده‌ای نزدیك به یك‌هزار و 200 هكتار در منطقه شمال‌غربی اصفهان در حاشیه زاینده‌رود است كه زمین‌های كشاورزی و باغ‌های وسیعی را دربرگرفته است. محدوده طبیعی ناژوان از سمت غرب به كوه آتشگاه و از شمال به منارجنبان منتهی می شود و 10 رشته مادی در شمال و جنوب پارك طبیعی ناژوان در جریان است .



نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز