وزیر بازرگانی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست:

سرمایه‌گذاری ۱۳۰میلیارد تومانی برای ایجاد تصفیه‌خانه‌ در شهرک‌های صنعتی

۱۳۹۰/۰۴/۲۲ - ۱۷:۴۲:۲۹
کد خبر: ۶۳۰۸۴
سرمایه‌گذاری ۱۳۰میلیارد تومانی برای ایجاد تصفیه‌خانه‌ در شهرک‌های صنعتی
وزیر بازرگانی گفت: این رقم در حال حاضر به 130 میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد سرمایه گذاری در این بخش است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مهدی غضنفری در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی که روز چهارشنبه در محل دایمی نمایشگاه‌ها برگزار شد ضمن بیان سرمایه گذاری 42 میلیارد تومانی برای ایجاد تصفیه خانه ها در شهرک های صنعتی در سال 1384 ، اظهار داشت: رشد 8 برابری سرمایه گذاری در تصفیه خانه‌ها در شرایطی محقق شده که تعداد تصفیه‌خانه‌ها در این مدت رشد 2/1 درصدی داشته است. به طوری که میزان سرمایه گذاری در این بخش به 130 میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط وزارت صنایع افزود: شهرک‌های صنعتی محیط‌هایی هستند که واحدهای صنعتی در آنها متمرکز شده و تصفیه خانه‌های صنعتی در آنها ایجاد می‌شوند.

غضنفری با اشاره به کاهش 5 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در بخش صنعت و معدن خاطر نشان کرد: در سال 1994 بخش صنعت و معدن در انتشار 19 درصد از گازهای گلخانه‌ای مشارکت داشته که این سهم در سال 2000 به 14 درصد کاهش یافته است.این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان انتشار گازهای آلاینده توسط بخش صنعت و معدن به 11 درصد برسد.

سرپرست وزارت صنایع  کاهش سهم آلایندگی بخش صنعت را مشروط به استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های نو برای ایجاد محیط پاکتر برای زندگی بشر دانست.

وی سرمایه گذاری در تولید کاتالیست را فرصت جدیدی برای فعالان بخش صنعت دانست و افزود: در 5 سال آینده به دلیل رشد تولید خودروهای فرسوده به 6 میلیون و 600 هزار کاتالیست در کشور و همین تعداد کاتالیست برای خودروهای نو نیاز داریم.

غضنفری یادآور شد: این فرصت مغتنمی است تا سرمایه گذاران وارد عرصه تولید کاتالیست شوند و نیاز کشور را برآورده کنند. 

وزیر بازرگانی با اشاره به اختصاص یک درصد جریمه برای واحدهای آلاینده اذعان داشت: بخشی از جرایم آلایندگی به حساب خزانه واریز می‌شود که 50 درصد آن به شهرداری‌ها واگذار می‌شود.

وی پرداخت مبالغی از جرایم به شهرداری‌ها را باعث ایجاد این نگرانی دانست که نوعی سخت گیری در معرفی واحدهای آلاینده ایجاد شود.

به گفته غضنفری، برخی صنایع معتقدند به دلیل آنکه درآمدهای حاصل از جرایم صرف آبادانی بوستان‌ها می‌شود ممکن است واحدهای پاک یا نسبتاً پاک در چنین روندی به عنوان واحدهای آلاینده معرفی شوند تا با افزایش جرایم از آنها آبادانی استان‌ها محقق شود. 

سرپرست وزارت صنعت،معدن و تجارت تاکید کرد: اشتغال و تولید پاک از اولویت‌های دولت است و از مسئولان محیط زیست خواهش می کنم به دلیل منفعت برای اخذ جرایم از واحدهای آلاینده به نحوی عمل کنند که فقط خاطیان در لیست قرمز قرار گیرند.

غضنفری با اشاره به اینکه وزارت صنایع به حفظ محیط زیست متعهد است، افزود: در گذشته 30 شهرک تصفیه وجود داشت که در حال حاضر با یک رشد 300 درصدی این تعداد به 122 شهرک رسیده است.

به گفته وی، در سال 84 وزارت صنایع 98 پروژه برای ارزیابی زیست محیطی تعریف کرده بود که در سال 89 این تعداد به 510 طرح رسیده است.

وی با اشاره نقش صنعت و معدن در بخش فرآیندهای صنعتی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت:‌ در سال 1994 سهم بخش صنعت و معدن در انتشار گازهای گلخانه‌ای 7 درصد بوده که در سال 2000 این مقدار به 6 درصد می رسد که پیش بینی می‌کنیم هم اکنون این مقدار به 7/4 درصد کاهش یابد.

غضنفری خاطرنشان کرد: در دهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست 140 شرکت و غرفه از واحدهای صنعتی حضور داشتند که در نمایشگاه یازدهم به 240 شرکت رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز