رئیس پلیس در حرم حضرت امام(ره):

در برخورد با اراذل و اوباش نباید از قانون عدول کنیم

۱۳۹۲/۰۷/۱۸ - ۱۵:۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۴۳۹۳۵
در برخورد با اراذل و اوباش نباید از قانون عدول کنیم
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این‌که اجحاف نکردن در حق مردم و حتی متهمان از دغدغه‌های من است، گفت: حتی در برخورد با اراذل و اوباش نیز نباید از قانون عدول کنیم.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار اسماعیل احمدی مقدم در مراسم تجدید میثاق با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی(ره) اظهار داشت: افتخار می‌کنیم بار دیگر با حضور در این حرم مطهر تجدید پیمانی با امام(ره) داشته باشیم و خداوند توفیق دهد برای برقراری امنیت همچنان لباس سبز سربازی را به تن داشته باشیم.

وی افزود: عدالت، ظلم ستیزی، اخلاق حسنه و عمل صالح همواره یک ارزش است، در صورتی که دروغگویی و خبرچینی، ضدارزش محسوب می شود. اما این ارزشها و ضد ارزش‌ها همواره با صور گوناگون، ابزارها و روش‌ها تغییر می‌کنند.

فرمانده ناجا با اشاره به پیشرفت‌های تکنولوژی عصر حاضر اظهارداشت: رشد سریع علم و فناوری، تغییر چهره زندگی بشر را به همراه داشته که این خود دستاورد بزرگی است اما این پیشرفت ها نتوانست سعادت و احساس آن را برای انسان به ارمغان آورد، لذا در عصر حاضر ادیان و دین گرایی رشد و پیشرفت داشته زیرا افزایش آگاهی بشر او را متوجه کاستی‌ها کرده است.

احمدی مقدم افزود: انسان تا مادامی که از مادیات بهره‌مند است احساس قدرت می کند در حالیکه پس از گذران عمر و رسیدن به سن پیری و هنگام بیماری، احساس می کند به پایان خط رسیده است؛ اما انسان دین گرا، دنیا را محل و معبر می داند و زندگانی اصلی و اساسی را در آخرت می بیند البته برای چنین انسانی، دنیا بی اهمیت نیست زیرا آخرتش را در این دنیا می‌سازد.

وی تصریح کرد: انسان از طریق ابزارهای مادی، سازنده آخرت است، از سوی دیگر نباید فراموش کنیم هدف اصلی ما زندگی آخرت می باشد.

فرمانده ناجا تصریح کرد: نیروی انتظامی افتخار می کند که مامور برقراری عدل و قسط در جامعه، مبارزه با ظلم و حامی مظلومان و محرومان است.

وی گفت: اگر پلیسی تنها به ارزش های مادی توجه کند در مواجهه با تخلفات و جرائم نمی تواند دوام آورد و تقوا پیشه کند، از این رو هنگام ماموریت ها، دچار تخطی شده که در نهایت باید هزینه هایی چون اخراج را بپردازد.

احمدی مقدم با بیان این‌که عامل بازدارنده ما از گناه، ترس از خداوند است گفت: اگر همه نظارت ها را در پلیس شایسته نظام اسلامی جمع کنیم، تقوای درونی و خداترسی، او را از انجام تخطی برحذر می دارد؛ پلیس بعنوان مجری عدالت باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد و در صورتی که خود دچار نقصان باشد قادر به انجام وظایف و ماموریت های خود نیست.

فرمانده ناجا گفت: در سند چشم انداز به دنبال پلیس شایسته و بایسته اسلامی هستیم که البته در گام های اولیه آن قرار داریم.

وی به رسیدگی معیشت کارکنان ناجا اشاره کرد و گفت: باید برای ارتقای سطح معیشتی کارکنان بیش از پیش تلاش شود اما در کنار آن باید برای افزایش بصیرت و آگاهی های دینی به منظور تربیت ماموران شجاع، با تقوا و مردم دار، سرمایه گذاری شود؛ یک مامور با تقوا در مسیر عدالت اسیر نفس نشده و در برخورد با مجرمان نیز از مسیر عدالت خارج نمی شود. 

این مقام انتظامی با بیان اینکه اساس ما قانون و شرع است، گفت: پلیس هنگام اجرای ماموریت هایش باید براساس قانون عمل کند، اگر کسی با روش غیر اخلاقی از متهمی اعتراف بگیرد اقدام او خلاف شرع است.

وی با اشاره به شعار هفته ناجا مبنی بر «اقتدار پلیس در سایه مردم داری، قانونمداری و روز آمدی» گفت: چنین پلیسی باید به ابزار دانش ، فنون و تجهیزات روز مجهز و در شناسایی و خنثی کردن تهدیدات روز، آماده باشد.

احمدی مقدم، قانونمداری و مردم داری را مهم ترین ابزار روز آمدی دانست و افزود: نیروی انسانی در ناجا مهم ترین سرمایه اصلی سازمان است که سرمایه اجتماعی منبعث از آن است.

وی افزود: باید تلاش کنیم نیروی انسانی شجاع ، با تقوا و مجری قانون داشته باشیم که قطعا در کسب سرمایه اجتماعی و رضایت مردم نقش بسزایی دارد، لذا باید توجه به موضوع نیروی انسانی در سرلوحه کار سازمان باشد. 

فرمانده ناجا به فرمایشات حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد که فرمودند: " از امکانات خود به لشگریان بده تا آنها به پشت سر خود نگاه نکنند" و افزود: مامور پلیس نباید هنگام ماموریت نگران وضع معیشتی خود باشد از این رو تأمین معاش آنان از وظایف ما محسوب می شود.

احمدی مقدم خاطرنشان کرد: در محضر معمار کبیر انقلاب (ره) پیمان می بندیم که نیروی انتظامی راه و مسیر ایشان را که از غدیر آغازشده، از عاشورا عبور کرده و به انقلاب اسلامی رسیده، ادامه دهد؛ اگر حقیقت وجودی امام (ره) را دنبال کنیم باید رابطه خود را با خدا و مسیر خدمتگزاری به مردم را مستحکم تر کنیم و متوجه باشیم تا با مجرمان و مردم در اجرای عدالت و قانون یکسان برخورد نماییم.

وی با تاکید بر اینکه هنگام دستگیری مجرمان نباید آبروی خانواده او را ببریم تصریح کرد: برای مثال در برخی از مواقع ماموران ما بخاطر کمبود امکانات چندین متهم را با هم منتقل می کنند، در دیدارهای مکرر با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ایشان همواره تاکید داشتند که توجه کنید در هنگام دستگیری آبروی متهم از بین نرود. 

فرمانده نیروی انتظامی به فرمان هشت ماده ای امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: در آن ایام ایشان برای رعایت حقوق مردم این پیام تاریخی را صادر کردند که با توجه به گذشت چندین سال، هنوز این فرمان زنده است از سوی دیگر پیام تاریخی ایشان نیاز روز جامعه است که با ید از آن تبعیت کنیم.

احمدی مقدم ادامه داد: داشتن مامورانی شجاع ،مومن، بصیر، آگاه، آماده خدمت، فداکار و ... شرط تحقق شعار هفته ناجای امسال است.

وی به راه اندازی مرکز نظارت همگانی (197) در سال 84 اشاره کرد و گفت: در آن زمان، 40درصد تماس های مردمی شکایت از رفتار ماموران بود اما امروز این میزان به 4 درصد رسیده است. 

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: هفته ای 6 هزار تماس مهم مردمی با مرکز نظارت همگانی ناجا پالایش می شود که 240 مورد آن شکایت است که برخی از شکایت ها ممکن است به حق باشد هرچند یک مورد شکایت از پلیس نیز زیاد است.

احمدی مقدم با بیان اینکه مهمترین دغدغه من ظلم مامور پلیسی در حق مردم و حتی متهمان است، افزود: حتی در برخورد با اراذل و اوباش نباید از قانون عدول کنیم.

نظر شما