آتشی که دامان جنگل های ایران را می گیرد؛

اسماعیل کهرم: تمام آتش سوزی های جنگل ها عمدی است

۱۳۹۳/۰۴/۲۲ - ۱۸:۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۰۳۲۵۲
اسماعیل کهرم: تمام آتش سوزی های جنگل ها عمدی است
آماری را سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرده است که سالیانه 6500 هکتار از جنگل های ایران در هر سال مورد آتش سوزی قرار می گیرد.

استاد اسماعیل کهرم، فعال و مشاور سازمان محیط زیست در خصوص روند رو به رشد آتش سوزی جنگل ها در ایران به خبرنگار حوزه محیط زیست سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: آماری را سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرده است که سالیانه 6500 هکتار از جنگل های ایران در هر سال مورد آتش سوزی قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: آماری که فائو منتشر می کند، مبتنی بر آمارهای ناسا است و آنها اعلام کرده اند که از فضا به وضعیت لحظه به لحظه زمین نگاه کرده و آمارهای آن را رصد می کنند. در نشستی که چندی پیش در آلمان برگزار شده بود اعلام کردند که سالیانه یک درصد از جنگل های ایران بر اثر آتش سوزی از بین می رود.

آتش سوزی ها عمدی است

کهرم تاکید کرد: سال گذشته بیش از 700 مورد آتش سوزی در جنگل های مریوان اتفاق افتاده است یا در همین دو هفته گذشته در جنگل های گلستان بارها شاهد آتش سوزی بودیم که مهار می شد اما باز دوباره آتش سوزی اتفاق می افتاد. این آتش سوزی ها عمدی است و دو حالت نیز بیشتر ندارد. یا توسط شکارچیان انجام می شود ، یا توسط کسانی که با وزارت جهاد کشاورزی یا ... مشکل دارند.

نیمی از آتش سوزی ها به خاطر شکارچیان

کهرم افزود: شکارچیان بخاطر اینکه حواس محیط بانان را پرت کنند دست به این اقدام می زنند. یعنی بخشی از یک جنگل را به عمد مورد آتش سوزی قرار می دهند تا با سرگرم کردن محیط بانان بتوانند در بخش دیگری از جنگل اقدام به شکار کنند. در بخش دیگری از آتش سوزی های عمدی مشکلات و اختلافات عده ای بر سر زمین ها باعث آتش سوزی می شوند. این اختلافات یا شخصی و درون خانوادگی است یا سر مالکیت زمین ها دچار اختلاف هستند و از این رو دست به آتش سوزی در زمین ها می زنند. این دو مورد به خودی خود نیمی از آتش سوزی های عمدی در کشور را شامل می شوند.

ایران شرایط آتش سوزی طبیعی را ندارد

وی در پایان متذکر شد: باید بپذیریم ایران در حالت عادی امکان آتش سوزی طبیعی را  ندارد. آتش سوزی طبیعی یعنی اینکه مثلاً قطره ای باران همانند شبنم بر سر گیاهی بماند و تابش خورشید بر این قطره همچون تابش نور به ذره بین عمل کرده و باعث بروز آتش شود. خب این مسئله بخاطر شرایط فیزیکی در ایران بسیار به ندرت صورت می گیرد. پس باید بپذیریم که اغلب آتش سوزی هایی که در این چند وقت اخیر خبرشان را شنیده ایم عمدی بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز