در دومین کارگاه آموزشی، توجیهی مدیریت بحران مطرح شد:

ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۲۰:۴۹:۵۲
کد خبر: ۲۳۱۰۴۳
ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا
کارگاه آموزشی مدیریت بحران در عرصه سلامت قطب جنوب شرق کشور در زاهدان آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا ،دومین کارگاه آموزشی،توجیهی مدیریت بحران ویژه مدیران دانشگاه های علوم پزشکی قطب جنوب شرق کشور با محوریت مانور بزرگ زلزله  در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز بکار کرد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در زمان وقوع بحران تعادل موجود میان منابع و نیازها به هم می‌خورد.

به گفته دکتر محمود رضا میری با وقوع بحران، برخی از نیازهای موجود تشدید شده و یا نیازهای جدیدی ایجاد می‌شود.

وی هنر مدیریت بحران را شامل ایجاد تعادل منطقی میان هریک از نیازهای جدید و منابع موجود برشمرد و گفت: هدف از برگزاری این کارگاه ارتقاء آگاهی مدیران ارشد و میانی دانشگاه ها و تمرین برنامه ریزی و هماهنگی لازم در برابر بحرانها با توجه به واقعیت های موجود، امکانات و منابع است.
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان توجه به شاخص های علمی در توزیع و تدارک امکانات و منابع، توجه به عنصر واقع بینی در برنامه ریزی و شناسایی نقاط ضعف و قوت سامانه های پشتیبانی و مدیریتی را از جمله مهمترین اهداف برگزاری این کارگاه برشمرد.

وی افزود؛ با توجه به حوادث و بلایا طبیعی و انسان ساخته ای که در کشور به وقوع پیوسته است می توان گفت که ایران جزو 10 کشور حادثه خیز بوده و از 40 مورد حوادث طبیعی 31 مورد در کشور ایران به ثبت رسیده است.

دکتر محمود ایمانی معاون درمان دانشگاه نیز در این کارگاه گفت: بحران یک اتفاق ناگهانی است که موجب تخریب خواهد شد و این تخریب گاهی ممکن است حجم و گستردگی بالایی داشته باشد به طوری که جبران آن فراتر از منابع و امکانات منطقه ای و یا حتی کشوری باشد.

وی ادامه داد: بحران زمانی اتفاق می افتد که ما آنرا فراموش کرده ایم و می تواند روال عادی زندگی معمولی را به هم زند و با وجود آنکه نمی توانیم از وقوع بسیاری از بحران ها و حوادث جلوگیری کنیم امّا می توانیم با پیش بینی وقوع آنها، برنامه ریزی لازم برای کاهش عوارض آن را انجام دهیم.

وی ضمن بیان مطالبی در خصوص اهمیت بحران، مقابله با بیماریها و ناهنجاریها یی که ممکن است در زمان بحران بوجود آید ابراز امیدواری کرد: با برگزاری و هماهنگی لازم و استمرار این گونه کارگاه ها بخصوص در منطقه جنوب شرق کشور با توجه به شرایط خاص آن بتوانیم یکی از قطب های مترقی و پیشرو در امر ساماندهی امکانات و منابع در زمان بحران باشیم.

دکتر ترابی رئیس مرکز مدیریت و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این کارگاه گفت: آمادگی و هماهنگی، گزینه اول در مدیریت بحران می باشد و تمرین، ممارست و انجام مانورهای بزرگی همچون زلزله، یاری گر مقابله با مواجه با انواع بحران ها خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری مانور زلزله موفق در کرمان که توسط ناظرین داخلی و خارجی نیز تأیید شده بود گفت: امیدواریم بتوانیم با تجارب مکتسبه این مانور نظیر آنرا در قطب جنوب شرق کشور با همکاری 8 دانشگاه در 2 استان کرمان و سیستان و بلوچستان نیز اجرا کنیم.

وی علت انتخاب زلزله را بعنوان مانور آمار بالای آن درکشور، که طی 90 سال گذشته میزان 76 درصد را به خود اختصاص داده بود عنوان کرد و افزود: در این مانور ترکیبی ازخشکسالی، حوادث تروریستی، سیل و مقابله با بیماریها نیز در نظر گرفته خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز