مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها:

هفت میلیون هکتار از شن‌های روان در کشور تثبیت شده است

۱۳۹۳/۰۹/۱۳ - ۱۵:۰۰:۳۳
کد خبر: ۲۴۳۰۸۷
تاکنون در هفت میلیون هکتار از بیابان‌های کشور طرح تثبیت شن‌های روان اجرا شده است.


مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه 2.5 میلیون هکتار جنگل‌های دست کاشت توسط این سازمان احداث شده است، گفت: تاکنون در هفت میلیون هکتار از بیابان‌های کشور طرح تثبیت شن‌های روان اجرا شده است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، عباس کارگر در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح های ترسیب کربن در حاشیه این دریاچه ارمیه در روستای خاصلوی آذرشهر در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه و شکل گیری طوفان‌های گرد و غبار و بیابان زدایی در اطراف آن، طرح های خوبی برای جلوگیری از پیشرفت این شرایط در حال اجراست.

وی گفت: با توجه به اینکه میزان تبخیر و تعریق در آذربایجان شرقی کم و میزان بارندگی در آن به مراتب بیشتر از استان های بیابانی کشور است، به طور قطع اجرای طرح های بیابان زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه نتایج و دستاوردهای بهتری به همراه خواهد داشت.

کارگر با بیان اینکه 20 طرح مشارکتی ترسیب کربن توسط دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حال اجراست، اظهار کرد: در این حوزه دو طرح بین المللی در استان های کرمان و خراسان جنوبی اجرا می شود که می توان از تجارب آن در طرح های بیابان زدایی حاشیه دریاچه ارومیه استفاده کرد.

وی با اشاره به آغاز همکاری سازمان فائو در مقابله با بیابان زایی حاشیه دریاچه ارومیه، ادامه داد: دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز پس از اجرای طرح های مطالعاتی و کارشناسی، برنامه های اجرایی خود را با محوریت بیابان زدایی در قالب طرح های تثبیت خاک و جلوگیری از طوفان های نمکی در اطراف دریاچه آغاز کرده است.

وی از اعتبار 900 میلیارد ریالی این طرح ها خبر داد و گفت: اعتبارات یاد شده در قالب اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیات دولت رسیده و تا پایان سال جاری نیز 300 میلیارد ریال جذب و هزینه می شود.

کارگر، نهال کاری، بذرکاری و بذر پاشی، بوته کاری با محوریت گونه های بومی ، ایجاد هلال های آبی، سامان دهی چرای دام و مدیریت روان آب ها را از جمله طرح های در دست اجرای دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حاشیه دریاچه ارومیه برشمرد.

وی از مشخص شدن استان های پشتیبان برای طرح های بیابان زدایی حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در این زمینه استان های بیابانی کشور همچون تهران، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان با یکدیگر همکاری می کنند.

مدیرکل دفتر بیایان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی در آذربایجان شرقی فراتر از ایجاد دفتر بیابان در اداره کل منابع طبیعی هستیم و تلاش می کنیم علاوه بر ایجاد دفتر امور بیابان، دیگر نهادها و دفاتر نیز در این طرح مشارکت اثرگذار داشته باشند.

نظر شما