آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با برنا

برای جلوگیری از بروز مشکلات در جامعه ˝نه˝ گفتن را به فرزندان خود آموزش دهیم

۱۳۹۱/۰۶/۲۷ - ۱۲:۳۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۲۲۷۴
برای جلوگیری از بروز مشکلات در جامعه ˝نه˝ گفتن را به فرزندان خود آموزش دهیم
ابهری گفت: اگر فرزندان ما یاد بگیرند به دعوت‌های غیر اخلاقی مانند کشیدن سیگار و قلیان تا آزمایش انواع مواد مخدر، نه بگویند مشکلات موجود در جامعه اصولاً خلق نمی‌شوند.

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی و استاد دانشگاه و پژوهشگر و متخصص علوم رفتاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار داشت: 80 درصد از معتادان توانایی نه گفتن را نداشتند با توجه به اینکه مهارت‌های زندگی، اصول ضروری برای زندگی بهتر، جامعه منظم‌تر و روابط اجتماعی عالی تر، ارکان ضروری است.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه از آن جایی‌که در هیچ یک از مراحل تحصیلی، مهارت‌های زندگی به صورت اصولی و عمقی مورد توجه و تدریس قرار نمی‌گیرد، بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری و آسیب‎های اجتماعی ثمره ضعف این مهارت‌ها است.

ابهری خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین اصول مهارتی در روابط اجتماعی و رفتاری مرتبط با توانایی نه گفتن به خواسته‌های غیر معقول و غیر منطقی است.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: اگر فرزندان ما یاد بگیرند به دعوت‌های غیر اخلاقی در مورد مسایلی همچون کشیدن سیگار و قلیان تا آزمایش انواع مواد مخدر، نه بگویند مشکلات موجود در جامعه اصولاً خلق نمی‌شوند.

وی با اشاره به این مطلب که از نگاه رفتارشناسی یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعف مهارت نه گفتن، اعتماد به نفس و ترس از مسخره شدن است، تاکید کرد: نوجوانان و جوانان ما باید یاد بگیرند از تمسخر دیگران هیچ گونه ناراحتی به خود راه ندهند. عبارت‌هایی مثل بچه مثبت، کودک پاستوریزه، ترسو، بچه ننه و امثال آن‌ها سخنانی هستند که معمولا به دنبال دعوت‌های غیر منطقی و مقاومت در مقابل آن‌ها بیان می‌شوند.

این متخصص علوم رفتاری در ادامه بیان کرد: خودباوری و اعتماد به نفس در جوانان باید از خانواده شروع شود. تحقیر، تبعیض، مقایسه و تنبیه از وسایلی ھستند که خودباوری در فرزندان را ضعیف کرده و از بین می‌برند. والدین بهترین الگو رفتاری برای آموختن مهارت‌های زندگی به فرزندان هستند. سپس آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها باید این مهارت‌ها را تقویت نماید و دوستی‌های بی سرانجام با جنس مخالف، آزارهای جنسی، افسردگی و خودکشی و اعتیاد ثمره تلخ ناتوانی در کاربرد این مهارت هستند.

نظر شما