گروه «جاپا»، پوسترهای اجتماعی معروف جهان را به ایران آورد؛

رد پای طراحان مطرح دنیا در «بهار» و «تابستان» خانه هنرمندان ایران

۱۳۹۳/۰۷/۲۷ - ۱۲:۴۹:۳۷
کد خبر: ۲۳۰۱۳۰
رد پای طراحان مطرح دنیا در «بهار» و «تابستان» خانه هنرمندان ایران
نمایشگاه پوسترهای اجتماعی طراحان مشهور از سراسر جهان با عنوان «83 ریشتر» به همت گروه «جاپا» و حمایت مدرسه هنری «ایده»، شنبه 26 مهر در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا،این نمایشگاه میزبان پوسترهایی است که از سراسر جهان برای نمایش در ایران، توسط گروه هنری «جاپا» گردآوری شده‌اند. بهنام رئیسیان و علی عمرانی، اعضای گروه هنری «جاپا» ابتکار گردآوری آثار این نمایشگاه را به عهده داشته‌اند. در این نمایشگاه 83 هنرمند شاخص از سراسر جهان با حدود 200 اثر شرکت کرده‌اند و از ایران تنها نام رضا عابدینی در این نمایشگاه به چشم می خورد. برگزار کنندگان نمایشگاه هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی بیشتر علاقه مندان به حرفه گرافیک (پوستر) با طرز فکر طراحان نام‌آور و صاحب سبک جهان، ترکیب‌بندی آثار آنها و نوع نگاه‌شان به موضوعات اجتماعی، عنوان کرده‌اند.

علی عمرانی که مدیریت اجرایی نمایشگاه را بر عهده دارد درباره این نمایشگاه گفت: از طریق کارهایی که گروه «جاپا» انجام داده توانستیم این نمایشگاه را در ایران برگزار کنیم؛ ما حدود 3 سال است که کارمان را در قالب این گروه شروع کرده‌ و در فستیوال‌های مختلف شرکت کرده‌ایم. آقای رئیسیان داور فستیوال بین‌المللی «پوستر برای فردا» در فرانسه بوده‌ که یکی از معتبرترین فستیوال‌های حال حاضر دنیا است. از طریق این ارتباطات، آقای رئیسیان توانست با هنرمندان مطرح دنیا وارد مذاکره شود.

عمرانی در مورد موضوع آثار گفت: همانطور که در پوستر اصلی این نمایشگاه نوشته شده، موضوع آثار اجتماعی است ما از تمام طراحان مطرح دنیا، آثار معروف‌شان را در این زمینه جمع‌آوری کردیم زیرا در ایران متاسفانه مرجع خاصی نداریم که بتوانیم به دانشجویان و علاقه‌مندان معرفی کنیم که برای دیدن آثار بتوانند به آن کتاب یا مرجع مراجعه کنند. در نتیجه ما سعی کردیم آثاری را از کشورهای مختلف با ترکیب بندی‌های متنوع، با سبک و سیاق مختلف و روند فکری متفاوت جمع آوری کنیم.


وی افزود: ما با توجه به فضایی که خانه هنرمندان ایران برای نمایش این آثار اختصاص داده است و با توجه به انتخاب 200 اثر که همه آنها باید نمایش داده می شدند، آنها را در ابعاد 50 در 70 چاپ کردیم. تنها هنرمند ایرانی که در این نمایشگاه حضور دارد، آقای رضا عابدینی است و این موضوع به دلیل تاثیری است که آثار او روی گرافیک ایران گذاشته است.

این طراح گرافیک جوان درباره علت رونمایی نشدن کتاب آثار این نمایشگاه که قرار بود در روز افتتاحیه اتفاق بیفتد، اظهار داشت: قرار بود همزمان با افتتاحیه نمایشگاه، کتاب آثار منتشر شود که این اتفاق رخ نداد و مدرسه ایده کتاب را به افتتاحیه نرساند اما ما حتما این کتاب را چاپ خواهیم کرد.

نمایشگاه «83 ریشتر» که نام خود را از تعداد هنرمندان شرکت کننده و بسیار سرشناس خود از سراسر جهان وام گرفته است، علی رغم برخی ناهماهنگی ها از قبیل نداشتن پوستر با چاپ افست که برای چنین نمایشگاه‌هایی معمول است و چاپ نکردن کتابی که پیشتر وعده رونمایی آن در روز افتتاح داده شده بود و همچنین عدم وجود هرگونه بروشور و کاتالوگی برای معرفی فرآیند شکل گیری نمایشگاه؛ فرصت مغتنمی برای علاقه مندان به هنر و دانشجویان و طراحان رشته گرافیک برای دیدن آثار معروف روز دنیا از طراحان مطرح است. فرصتی که متاسفانه و به دلیل چاپ نشدن کتاب، فعلا تنها یک هفته وجود دارد.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا 30 مهرماه، همه روزه از ساعت13 تا 20 به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران، نگارخانه های بهار و تابستان مراجعه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز