اعلام برنامه‌های فرهنگستان هنر در بخش بین‌الملل

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۹:۲۴:۰۰
کد خبر: ۳۴۳۷۲
اعلام برنامه‌های فرهنگستان هنر در بخش بین‌الملل
فرهنگستان هنر برای تجلی هرچه بیشتر آثار ایرانی در دنیا تلاش می‌كند و سعی دارد تا در محافل هنری حضور فعال داشته باشد.
به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، عبدالرحیم فیروززاده مدیر روابط‌ بین‌الملل فرهنگستان هنر اظهار کرد: رسالت فرهنگستان هنر، شناسایی و معرفی آثار و مكاتب شاخص هنر ایرانی در دوره‌های مختلف است. در همین راستا این فرهنگستان، نه تنها در داخل ایران به كاوش و پژوهش در خصوص هنرهای دوره‌های مختلف می‌پردازد؛ بلكه جستجوی دستاوردهای هنری ایران در سایر كشورهای دنیا را نیز در دستور كار خود دارد.

وی تصریح كرد: بسیاری از آثار ایرانی در موزه‌های مختلف دنیا به چشم می‌خورد؛ حتی برخی از این آثار نمونه‌های بی‌بدیلی از هنرهای ایرانی هستند. فرهنگستان هنر برای معرفی و تجلی هرچه بیشترآثار ایرانی در دنیا تلاش می‌كند و سعی دارد تا در محافل هنری حضور فعال داشته باشد.

مدیر روابط بین‌الملل فرهنگستان هنر در خصوص چگونگی فعالیت‌های فرهنگستان هنر در محافل خارجی گفت: به عنوان مثال موزه صنعتی مجارستان (ferenc hopp) آثار زیادی از هنرهای ایرانی را در خزانه و گنجینه خود نگهداری می‌كند. متأسفانه بسیاری از این آثار تا به حال به نمایش در نیامده بود در حالیكه برخی از آن‌ها نمونه‌ای هم در دنیا ندارند.

وی افزود: فرهنگستان هنر دو سال قبل با این موزه وارد مذاكره شد و در برگزاری نمایشگاهی از تمامی آثار موجود مشاركت كرد. حاصل این مشاركت چاپ كتابی با عنوان نقطه عطف هنرمندان، هنر ایرانی در دوران قاجار است. در چاپ این كتاب فرهنگستان هنر در بخش پژوهش مقالات هم همكاری كرده است.

فیروززاده در خصوص چگونگی خروج این آثار از كشور گفت: بخشی از آثار در كنار مبادلات تجاری بازرگانان در چند صد سال گذشته به این كشور راه یافته و بخشی نیز گنجینه خصوصی خانواده‌ها بوده كه در حال حاضر در این موزه نگهداری می‌شود.

وی در خصوص پیگیری و تلاش‌های فرهنگستان هنر برای شناسایی سایر آثار در دیگر كشورها متذكر شد: ما در حال مذاكره با گرجستان هستیم تا آثار ایرانی موجود در موزه تفلیس را نیز به صورت نمایشگاه اختصاصی معرفی كنیم و امیدواریم تمامی هنرمندان و پژوهشگران بتوانند از هنرهای ایرانی‌بهره‌مند شوند.

وی در پایان تصریح كرد: ما در بخش بین‌الملل فرهنگستان هنر برنامه‌های متعددی را پیش بینی كرده‌ایم و به محض حصول نتیجه، متعاقبا اعلام می‌كنیم.
نظر شما