قباد شیوا: نگذاریم هنرمندان بساز و بفروش شوند

۱۳۹۰/۰۴/۱۳ - ۱۸:۵۰:۳۱
کد خبر: ۶۱۰۳۴
قباد شیوا: نگذاریم هنرمندان بساز و بفروش شوند
قباد شیوا معتقد است اگر زندگی هنرمندان تامین شود آن‌ها با آثاری اندیشه‌ساز در برابر زوال و پوسیدگی فرهنگی مقاومت می‌کنند.جز این صورت همچون معماران بساز و بفروش خواهند شد.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، قباد شیوا طراح گرافیک پیشکسوت، مقاومت تمام هنرمندان در مقابل ضعف فرهنگ را تعریفی از هنر مقاومت دانست و اظهار کرد: بدیهی است اگر فرهنگ هدایت نشود رو به زوال می رود و این هنرمندان یک مرز و بوم هستند که با هشدارهایی که با آثار هنری‌شان می‌دهند در برابر زوال فرهنگی مقاومت می کنند.

وی درباره بهترین رویکرد مورد انتظار از مسوولان فرهنگی تصریح کرد: انتظار می رود مسوولان در مقابل هنرمندان و دیدگاهشان مقاومت نکنند و برای تامین هزینه ساخت آثار برای آن‌ها بودجه در نظر بگیرند زیرا اگر زندگی هنرمندان تامین باشد به سمت اهداف والای فرهنگی می روند در غیر این صورت هنرمندان به سمت کارهایی که بازاری برای فروش داشته باشد می روند و برای تامین نیازهایشان همچون معمارها بساز و بفروش خواهند شد.

شیوا درباره انتظارات مطلوب از مسوولان فرهنگی تصریح کرد: مسوولان باید هنرمندان کشور را از لحاظ نیازهای معیشتی تامین کنند تا آن‌ها بتوانند در یک راه اندیشمندانه کار کنند. در غیر این صورت آثارشان به سمت زوال می‌رود و تمام اندیشه‌شان این می شود که با ساخت آنچه مد روز است فروشی داشته باشند، اما اگر دولت زندگی‌شان را تامین و آن‌ها را بیمه کند، هنرمندان در زمینه مقاومت و دیگر زمینه‌ها به تولیدات اندیشه ساز رو می‌آورند.

وی ادامه داد: برای مثال اکنون به دلیل علاقه اعراب به خرید آثار خط در دوبی هنرمندان ما همگی به سمت این کار رفته اند و با خط خطی می خواهند درآمدی داشته باشند که این واقعا ناپسند است.

شیوا در پایان با اشاره به تعریف جهانی هنر مقاومت گفت: تمام هنرمندان واقعی دنیا، با تولیدات و اندیشه‌های خود در مقابل زوال و پوسیدگی تاریخی فرهنگ کشورشان مقاومت می کنند.

دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، از سوی بنیاد فرهنگی روایت و با دبیر کلی حبیب الله صادقی، در هشت بخش نقاشی، طراحی، پوستر، طرح های حجمی، انیمیشن، عکاسی، کاریکاتور، هنرهای جدید و مفهومی آذر ماه سال جاری همزمان در تهران و سایر استان های کشور برگزار می شود.
نظر شما