گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «عملیات مهدکودک»

کسی که برای کودک فیلم می‌سازد باید دید بازتری داشته باشد

۱۳۹۲/۰۷/۱۸ - ۱۳:۵۲:۴۸
کد خبر: ۱۴۳۹۲۳
کسی که برای کودک فیلم می‌سازد باید دید بازتری داشته باشد
کارگردان فیلم «عملیات مهدکودک» گفت: کسی که برای کودک فیلم می‌سازد، باید از زاویه‌های مختلف به کودک نگاه کند و دید بازتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی برنا،نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «عملیات مهد کودک» با حضور نیما حسنی‌نسب (مجری و کارشناس)، فرزاد اژدری( کارگردان و نویسنده)، شمسی فضل اللهی (بازیگر)، امیررضا معتمدی (مسئول جلوه‌های ویژه بصری)، ایلیا مجیدی (بازیگر)، ساینا اژدری( بازیگر)، کیمیا حسینی (بازیگر) و مینا آتشی( بازیگر) برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیما حسنی نسب مجری برنامه گفت: این فیلم در شرایط سخت ساخته شد و تا به امروز چنین فیلمی برای کودک ساخته نشده بود.
شمسی فضل اللهی گفت: فیلم سینمایی عملیات مهر کودک فیلم قابل توجهی است. بار اول که این فیلم را دیدم زیاد بر روی من تاثیر نگذاشت و توجهم را جلب نکرد اما بار دوم که دیدم بسیار لذت بردم. در همین جا به فرزاد اژدری خسته نباشید می‌گویم. البته باید یادآور شوم قسمت‌های مربوط به بازی من حذف شد اما به طور قطع این حذف به جا بود.

امیررضا معتمدی (مسئول جلوه‌های ویژه بصری) نیز گفت: این فیلم جزء معدود فیلم‌هایی است که برای کودکان با این مضمون ساخته شده است.

کیمیا حسینی بازیگر فیلم نیز گفت: خوشحالم از اینکه این فیلم را همه داورها دیدند و بیننده زیادی داشت. از فرزاد اژدری ممنونم که برای این فیلم من را انتخاب کرد. من پنج بار فیلم را دیدم اما هنوز از دیدن آن خسته نشده‌ام و علاقمندم تا دوباره آن را ببینم.
سانیا اژدری بازیگر دیگر فیلم نیز گفت: فیلم بسیار خوبی بود. من فیلم را دو بار در تهران و دو بار هم در اصفهان دیده‌ام. دوست دارم باز هم آن را ببینم اما حیف که نمی‌شود، زیرا بعد از این جلسه نمایش، فیلم دیگری است.

وی در ادامه افزود: پدرم در سر کار خوش‌اخلاق‌تر از منزل است. دوست دارم باز هم فیلم بازی کنم اما بیشتر دوست دارم در فیلم‌های پدرم بازی کنم.

مینا آتشی دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت: این فیلم را دو بار دیده‌ام. یکبار در تهران و یک‌بار هم در اصفهان. کار با آقای اژدری را بسیار دوست داشتم زیرا ایشان بسیار مهربان است.
فرزاد اژدری کارگردان فیلم نیز گفت: پیش از این گفته بودم سخت ترین کار فیلمسازی است اما اینجا باید بگویم سخت‌ترین کار، کار با کودکان است. اما کار با کودکان چند ویژگی دارد. ابتدا اینکه همواره باید آماده باشی و متوجه باشی که بچه‌ها در چه حال و هوایی هستند.

وی در ادامه افزود: بازیگران کودک این فیلم طی یک دوره 15 روزه انتخاب شدند ضمن اینکه دختر خودم هم از جمع 20 نفره انتخاب شد و من در این مدت آنها را شناسایی می‌کردم تا با خصوصیات اخلاقی‌شان آشنا شوم. به عنوان مثال، یکی از بازیگرها زمانی که گرسنه می‌شد دیالوگ‌ها را فراموش می‌کرد و به همین خاطر من همیشه در جیبم خوراکی داشتم.

اژدری با بیان اینکه این‌ها خصوصیات مختلف کار با کودکان است، گفت: ما از روز اول با بازیگرهای بزرگسال فیلم طی کردیم که اولویت با کودکان است و طوری برنامه ریزی کرده بودیم که نصف روز فیلمبرداری صحنه‌های مربوط به بزرگسال‌ها و نصف روز فیلمبرداری صحنه‌های مربوط به کودکان بود.

وی در ادامه افزود: کار با کودکان بسیار سخت اما شیرین و لذت بخش بود و من از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم.

در ادامه شمسی فضل‌اللهی بازیگر بزرگسال فیلم گفت: من معتقدم کار با کودکان سختی را رفع می‌کند. البته کار سخت‌تر با کارگردان بود و من چون بازیگر بودم، تنها باید سعی می‌کردم با آنها ارتباط خوبی برقرار کنم تا کارمان واقعی‌تر باشد.

وی همچنین گفت: کار با کودکان را با فیلم «عاشق» شروع کردم و بعد از آن آقای اژدری پیشنهاد بازی در فیلم «سلام بر فرشتگان» را به من دادند. سپسدر «فرزندخوانده» به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد بازی کردم.

فضل اللهی همچنین گفت: کا با کودکان بسیار لذت بخش است زیرا آنها دروغ نمی‌گویند و احساسات پاک‌شان را کامل نشان می‌دهند.

در ادامه این نشست، احمدرضا معتمدی درباره جلوه های ویژه فیلم توضیح داد: فرزاد اژدری درباره کار سخت صحبت کرد اما من معتقدم کار سخت کاری است که آن را دوست نداشته باشیم اگر کاری را دوست داشته باشیم در ما ایجاد انگیزه می‌کند و انجام آن برای ما آسان‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: ما دو نوع فیلمساز داریم. یک فیلمساز که موضوع فیلم برخاسته از ذهنیات خودش است و بر اساس احساساتش آن را می‌سازد. به همین دلیل است که ما امروز تعداد فیلم‌های‌مان به بهانه کودک است، اما باید توجه داشت کسی که برای کودک فیلم می‌سازد باید از زاویه‌های مختلف به کودک نگاه کند و دید بازتری داشته باشد.

معتمدی گفت: فیلمسازی که برای کودک فیلم می‌سازد باید بر اساس سلیقه کودکان بسازد. در فرآیند تولید این فیلم حسن ایوبی تدوین‌گر فیلم، دو فرزندش را نیز با خود آورده بود و نظرات آنها را جویا می‌شد.

وی همچنین گفت: جا دارد در این جا از زحمات بنیاد سینمایی فارابی تشکر کنم، زیرا اگر حمایت‌های آنها نبود امکان ساخت این فیلم فراهم نمی‌شد. جلوه‌های بصری در این فیلم اتفاقی بود که تا به امروز نمونه آن را در ایران ندیده بودیم. به عنوان مثال، گربه‌ای که به شکل انیمیشن ساخته شده بود و حرکات فانتزی داشت.

اژدری درباره پیام فیلم نیز گفت: این فیلم دو پیام داشت؛ ابتدا برای کودکان و اینکه کودکان می‌توانند قبل از والدین‌شان از خداوند کمک بخواهند و پیام دوم، برای والدین آنها بود زیرا کودک‌، بدون آنها به سینما نمی‌آید.


وی همچنین با اشاره به این که تاکید فارابی بر ساخت فیلم کودک در فضای شاداب و جذاب بود، گفت: از زحمات سیداحمد میرعلایی و همکارانش تشکر می‌کنم.

اژدری در پاسخ به این پرسش که چرا جلوه‌های ویژه فیلم زیاد بود؟، توضیح داد: این فیلم برای کودکان است و اگر قرار بود از عروسک و یونولیت استفاده کنیم، الان هیچ کدام از ما در اینجا حضور نداشتیم. این فیلم را برای کودکان ساختم و سعی کردم به آنها احترام بگذارم، زیرا معتقدم کودکان بسیار باشعور هستند، ضمن این که آنها زوایایی را می‌بینند که ما آنها نمی‌بینیم.

وی درباره بازگشت سرمایه فیلم نیز گفت: اگر فیلمی با قصه خوب ساخته شود هر کسی طالب دیدن آن است. ما در مرحله گذار کار می‌کنیم و محدودیت‌هایی در این ژانر داریم اما این محدودیت‌ها نباید باعث شود تا ما فیلم کودک نسازیم. قبول دارم پخش در سینمای ما بیمار است و اکران فیلم کودک مشکل دارد اما همچنان باید ادامه دهیم و نهادها باید برای ساخت فیلم کودک مشارکت جدی داشته باشند. نباید کودکان را سرسری بگیریم و بدانیم سینمای کودک همیشه زنده و برای نسل‌های آینده لازم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز