پخش تئاتر در شبکه نمایش خانگی/۴

امینی: ورود برخی تئاترها به شبکه نمایش خانگی مضر است

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۲۳:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۶
یک استاد دانشگاه گفت: اگر نمایش‌هایی که خصوصیات تله شدن را ندارند وارد شبکه نمایش خانگی شوند نه تنها مفید نیستند بلکه می‌توانند مضر باشند و ذهنیت مردم را نسبت به این هنر مخدوش کنند.
رحمت امینی کارگردان و مدرس تئاتر درباره پخش تئاتر در شبکه نمایش خانگی به خبرنگار تئاتر برنا گفت: من نگاه مثبتی به این مقوله دارم؛ ولی معقدم که باید این کار از تئاترهای کودک و نوجوان شروع شود؛ چون مخاطب گسترده تری در این حوزه وجود دارد و هم کودکان و هم والدین از آن استقبال خواهند کرد.

وی افزود: اما اکثر کارهای بزرگسالان چنین قابلیتی ندارند؛ چون برای صحنه ای طراحی شده اند و بیشتر بر اساس حضور نزدیک تماشاگر شکل می گیرند. اما در کاری که قرار است در قاب تلویزیون دیده شود، نور پردازی، میزانسن و تصویر خاصی باید وجود داشته باشد تا مخاطب بتواند آن را تماشا کند.

امینی ادامه داد: البته تئاتر کمدی که به شیوه برشتی اجرا می‌شود و حتی برخی نمایش‌های ما که برگرفته از سنت نمایش ایرانی است؛ قابلیت تله شدن دارند چون بدون دکور و نور خاصی با محوریت بازیگر در یک نور تحت اجرا می‌شود. از این نمونه‌ها می توان از نمایش‌های داود میرباقری "دندون طلا"، "عشق آباد" و نمایش‌های علی حاتمی و بیژن مفید نام برد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر نمایش‌هایی که خصوصیات تله شدن را ندارند وارد شبکه نمایش خانگی شوند نه تنها مفید نیستند بلکه می‌توانند مضر باشند و ذهنیت مردم را مخدوش کنند. برای تشخیص این امر باید یک شورای تخصصی انتخاب آثار وجود داشته باشد تا این وظیفه را به عهده بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که ضبط این گونه آثار باید چگونه باشد، گفت: هم به صورت استودیویی و هم ضبط اجرای صحنه هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و حس متمایزی را به مخاطب منتقل می‌کنند. باید با قابلیت‌های خود اثر به نتیجه نهایی رسید که کدام مورد تاثیرگذار است، اگر شورای تخصصی تشکیل شود این وظیفه را به عهده خواهد داشت.

امینی در پایان درباره جنبه اقتصادی طرح پخش تئاتر در شبکه نمایش خانگی گفت: گروه‌های تئاتری از لحاظ اقتصادی می توانند روی این کار حساب کنند و به نظر بنده در ابتدای شروع، طرح تئاتر به اندازه سینمای خانگی فروش خواهد کرد و با یک برنامه ریزی صحیح مطمئنا فروش آن از فیلم در شبکه نمایش خانگی بیشتر خواهد بود.
نظر شما