مدیر عامل فارابی در نشست نمایش فیلم بیدار شو آرزو:

سینما بهترین ابزار برای جریان سازی اجتماعی در مقابله با بحران هاست

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۱۰
سینما بهترین ابزار برای جریان سازی اجتماعی در مقابله با بحران هاست
فیلم سینمایی «بیدار شو آرزو» به كارگردانی كیانوش عیاری همزمان با سال روز زلزله بم در بنیاد سینمایی فارابی به نمایش درآمد.
 به گزارش سرویس فرهنگ وهنر برنا، احمد میرعلایی مدیرعامل فارابی، ابوالحسن فقیه ریس جمعیت هلال احمر، کیانوش عیاری کارگردان، مهران رجبی و  بهناز جعفری بازیگران فیلم بیدار شو آرزو، حسن نجاریان قائم مقام ، پژمان لشکری پور معاون فرهنگی فارابی، مهندس اکبرپور نماینده وزارت کشور و جمعی از هنرمندان سینمای کشور و مدیران بنیاد حضور داشتند.

جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی فارابی در آغار این مراسم ضمن خوش آمد گویی به میهمانان با اشاره به فیلم هایی که در خصوص زلزله ساخته شده، تصریح کرد: کیانوش عیاری در فیلم بیدار شو آرزو تصویری تاثیرگذار از زلزله بم را ارایه می کند. وی در قالب بیانیه ای انسانی، پیام مردم آسیب دیده این شهرستان را به مخاطبان منتقل می کند.

سید احمد میرعلایی ـ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ـ در سخنانی با اشاره به فیلم بیدارشو آرزو» یادآور شد: در زمان زلزله‌ بم، كیانوش عیاری با وجود اینكه مشغله فیلمبرداری سریال روزگار قریب را داشت، سعی كرد این فیلم را به سرانجام برساند و حالا كه این فیلم را می‌بینیم، جای افتخار دارد كه عده‌ای از سینماگران ما در آن شرایط به فیلمسازی پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه عباس كیارستمی هم فیلمی درباره زلزله ساخته،گفت: باید به سینماگرانی كه نگذاشته‌اند در چنین روزهایی دست ما خالی باشد، تبریك گفت.
مدیر عامل فارابی در بخش دیگری از سخنانش نسبت به بازماندگان زلزله بم اظهار همدردی كرد و افزود: قطعا شرایط و اتفاقات سخت، اثرات مثبتی هم خواهد داشت. البته ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه و اعلام همدردی با آنها باید بگویم كه این مراسم به نمایندگی از همه‌ی جامعه هنری و سینمایی کشور برگزار می‌شود. البته قرار بود كه در این مراسم معاونت سینمایی هم حضور داشته باشند، اما در آخرین دقایق، به دلیل کار مهمی که  برای ایشان پیش آمد، نتوانستند در این جلسه حضور یابند.

میرعلایی در پایان اظهار داشت: سینما بهترین ابزار برای پرداخت این گونه بلاهای طبیعی و جریان سازی های اجتماعی برای مقابله با بحران هاست.

سپس كیانوش عیاری كارگردان بیدارشو آرزو خطاب به مخاطبان حاضر در جلسه گفت: سال‌هاست، وظیفه‌ خود می‌دانم كه به دلیل تلخی و ناخوشایند‌بودن این فیلم از بینندگان آن معذرت‌خواهی كنم.

وی ادامه داد: این فیلم نه برای جشنواره‌ها و نه برای اكران ساخته شده، بلكه نیت ما از ساخت «بیدار شو آرزو» این بود كه آب خوش از گلوی هیچ یك از مسوولین مرتبط با زلزله پایین نرود.

كیانوش عیاری تصریح كرد: در كشوری كه می‌دانیم بر روی گسل هاست و سال‌هاست اطلاع داریم كه روزی در تهران هم چنین اتفاقی خواهد افتاد، این فیلم به نیت جلب توجه مسوولان ساخته شد.

ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال‌احمر هم در این مراسم گفت : قرار است از سال آینده مناسب روز پنجم دی‌ماه یعنی روز ایمنی در برابر زلزله از تقویم ملی حذف شود كه این اصلا خبر خوبی برای كشور ما كه این اندازه گسل دارد، نیست.

وی‌ با اشاره به سخنان كیانوش عیاری كه از تلخ‌بودن فیلمش عذرخواهی ‌كرد، ادامه داد: من هم قبول دارم كه این فیلم تلخ است، اما باید مسوولان این نوع فیلم‌ها را ببینند، حتی اگر ناراحت شده و از این فیلم‌ها رنج ببرند، باز هم دیدن این فیلم‌ها لازم است. اكنون هفت سال از زلزله‌ بم گذشته و ما باید ارزیابی كنیم و ببینیم كه طی این مدت چه كرده‌ایم.

رییس هلا‌ل‌احمر در بخش دیگری از سخنانش مطرح كرد : زلزله تعارف‌بردار نیست، به هرحال كشور ما بر روی گسل قرار دارد و مواجهه با زلزله كار دولت، مجلس و یا مردم تنها نیست، بلكه لازم است در این زمینه همه دست به دست هم بدهند. قطعا در این میان هنرمندان هم نقش ویژه‌ای خواهند داشت.

ابوالحسن فقیه در پایان سخنانش گفت: در شهر كوچكی مانند بم یك زلزله این اندازه تلفات داشته است، حال اگر این زلزله در تهران روی بدهد، ابعاد حادثه به مراتب بزرگتر خواهد بود.

در بخش دیگری از این مراسم مهران رجبی بازیگر «بیدار شو آرزو» هم به ذكر توضیحاتی پرداخت و عنوان كرد: انشاء‌ا... هیچ وقت زلزله‌ی دیگری رخ ندهد و این آرزو محال است.

وی گفت: یكی از اتفاقات مثبتی كه در جریان زلزله‌ بم اتفاق افتاد ساخت فیلمی مانند «بیدار شو آرزو» بود. این فیلم در واقع نوعی كمك به بم محسوب می‌شود.

این بازیگر در عین حال به نحوه‌ شكل‌گیری این فیلم اشاره و یادآور شد:  چند روز بعد از زلزله، گروه فیمبرداری عازم بم شد. از آنجایی كه عادت ندارم فیلمنامه‌ها را بخوانم هیچ‌چیز درباره‌ی داستان فیلم نمی‌دانستم تا این‌كه از كیانوش عیاری درباره‌ی آن پرسیدم، او گفت كه داستان وجود ندارد. عیاری تا صبح در قطار چندین شکل روایت را برای این فیلم طراحی گرفت. به هرحال زلزله‌ی بم بدون پیش‌ تولید  آمد و این فیلم هم بدون پیش‌تولید ساخته شد. من فكر می‌كردم اگر شما این فیلم را با توجه به این مسائل و با توجه به شرایط و سختی‌های تولید ببینید، قضاوت بهتری نسبت به آن خواهید داشت.

بهناز جعفری دیگر بازیگر این فیلم هم در جمله‌ای كوتاه؛ «بیدار شو آرزو» را به اندازه‌ كافی گویا دانست.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز