روایت مدرسه‌دار شدن یک روستا در جشنواره سینماحقیقت

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۵:۲۲:۲۹
کد خبر: ۲۳۸۵۳۹
روایت مدرسه‌دار شدن یک روستا در جشنواره سینماحقیقت
در هشتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، محمدرضا حافظی با مستند «لیر» انتقال مدرسه‌ای به روستای صعب العبور کومیه را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری برنا،محمدرضا حافظی کارگردان مستند «لیر» درباره چگونگی ساخت این فیلم گفت: «برای تهیه گزارش تصویری از انتقال یک مدرسه از مسیری سخت به روستای کومیه در استان لرستان به این منطقه رفتم. مدرسه‌ای که با کانکس ساخته شده بود و قرار بود عشایر این مدرسه را از مسیری سخت و با الاغ و قاطر به روستا منتقل کنند.»

وی ادامه داد: «آن زمان تصمیم گرفتم تا روستای کومیه و انتقال مدرسه عشایر را همراهی کنم و از تمام این مراحل تصویر بگیرم. البته زمان آنقدر کوتاه بود که فرصتی برای فکر کردن به طرح و گذراندن مراحل تولید نداشتم. امکان برگشت و استفاده از تجهیزات بیشتر هم نبود؛ حتی تعداد باطری‌هایی که همراه داشتم زیاد نبود و دوربین هم کیفیت لازم را برای فیملبرداری نداشت و تجهیز وسایل باعث می‌شد از گروه جا بمانم؛ به همین خاطر به آنچه داشتم اکتفا کردم.»

حافظی ضمن اشاره به اینکه نزدیک دو روز در راه بوده‌اند، عنوان کرد: «سوژه من نصب این مدرسه در روستا بود. این منطقه راه تردد با ماشین ندارد؛ به گونه‌ای که مسیر رفته را با هلی‌کوپتر برگشتم! دسترسی به تلفن هم وجود ندارد. با همه این‌ها مسیر آنقدر سخت بود که آنها گروه من را مزاحم کار خودشان می‌دانستند و اگر فرصت هم پیدا می‌کردم نمی‌توانستم عوامل دیگری را با خود همراه کنم.»

او چهارده روز در میان مردم روستان کومیه مانده تا بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. دوربین حافظی نصب مدرسه در این روستا را نیز به تصویر کشیده است. وی در این زمینه توضیح داد: «دو، سه روز اول مردم روستا به خصوص زنان با دوربین غریبه بودند و نمی‌توانستند ارتباط برقرار کنند. من در‌‌ همان روز‌ها هر روز از صبح دوربین را وسط روستا قرار داده و منتظر می‌ماندم تا آن‌ها بتوانند عادی برخورد کنند.»

حافظی خاطرنشان کرد: «از نحوه زندگی این افراد اینطور برمی‌آمد که تنها به فکر نان شب‌شان باشند، اما آنها برای تحصیل فرزندانشان از هیچ کوشش فروگذار نکردند و این مساله برایشان اهمیت زیادی داشت.»

مستند «لیر» به زودی برای مردم روستای کومیه نیز به نمایش درمی‌آید. این مستند کوتاه در بخش مسابقه ملی هشتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت هم روی پرده می‌رود.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

نظر شما