«احتمال باران اسیدی» رونمایی شد؛

لنگرودی: تصمیم دارم بازیگری را در سینما ادامه دهم

۱۳۹۳/۱۰/۳۰ - ۲۰:۰۹:۱۸
کد خبر: ۲۵۵۶۳۳
لنگرودی: تصمیم دارم بازیگری را در سینما ادامه دهم
«شمس لنگرودی» در رونمایی از فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» گفت: تصمیم دارم بازیگری را در سینما ادامه دهم.

روز ششم ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام» به رونمایی و معرفی فیلم «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا، در این رونمایی ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام» میزبان بهتاش صناعی ها (کارگردان)، سمیرا برادری (تهیه کننده)، شمس لنگرودی و پوریا رحیمی سام بازیگران این فیلم بود.

بهتاش صناعی ها کارگردان جوان فیلم «احتمال باران اسیدی» در ابتدای برنامه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه شد که این فیلمنامه را انتخاب و آن را ساختید گفت: این فیلمنامه را همراه خانم مریم مقدم که در این برنامه جایشان خالی است نوشتم این فیلمنامه در چند مرحله به سرانجام نهایی رسید.

وی ادامه داد: انتخاب تم تنهایی و سرگشتگی که خانم مقدم هم آن را دوست داشت باعث خلق این اثر شد. ساعتها در مورد موضوع فیلم با هم صحبت کردیم و قصه ای که انتخاب شد نظر من و ایشان بود و در مسیر نگارش فیلمنامه دیدار با یک دوست قدیمی و تعریف خاطره ای از سوی ایشان جهت فیلمنامه را دچار تغییرات مثبتی کرد و در نهایت داستان «احتمال باران اسیدی» شکل گرفت.

احسان کرمی در میان برنامه با اشاره به عدم حضور مریم مقدم گفت: خانم مقدم در جشنواره گوتنبرگ به عنوان داور انتخاب شده اند و جایشان در این برنامه خالی است و یکی از دلایلی که در این برنامه به آن خواهیم پرداخت وجه تمایز این فیلم با آثار دیگر است که باید فیلم دیده شود و وجوه تمایز کشف شود.

کرمی تاکید کرد: حضور شمس لنگرودی در این فیلم یکی از ویژگی های «احتمال باران اسیدی» است که مخاطبان زیادی را به همراه خود می آورد.

این کارگردان جوان سینما با اشاره به روند شکل‌گیری این اثر گفت: در این اثر ترکیب خوبی از هنرمندان جوان و باتجربه حضور دارند که به دیده شدن این اثر کمک شایانی می کند.

صناعی ها درباره انتخاب شمس لنگرودی برای بازی در فیلمش افزود: انتخاب بازیگر منوچهر یکی از دغدغه‌های اصلی ما بود. به خاطر جنس فیلم و سادگی و مینیمال بودنش، محدودیت زیادی در انتخاب داشتیم تا اینکه تصمیم گرفتیم کسی را انتخاب کنیم که لزوماً‌ بازیگر نباشد اما آدمی با قریحه قوی باشد.

این کارگردان سینما ادامه داد: شمس لنگرودی پیشنهاد «کامبوزیا پرتوی» مشاور فیلم بود و ایشان در مدت کوتاهی خود را به نقش کاملاً نزدیک کرد. استعداد او آنقدر زیاد بود که استعداد واقعی بازیگری را به سینمای ایران وارد کرده است. او بعد از دو هفته کاملا منوچهر شده بود.

صناعی ها با اشاره به اینکه در این فیلم شاهد کنترل رنگ در فیلم هستیم بیان کرد: در این فیلم به شدت کنترل رنگ صورت گرفته و در نورپردازیِ فضای این قصه المان هایی دیده می شود که بسیار جذاب است.

شمس لنگرودی که در این دوره از جشنواره‌ فیلم فجر با فیلم «احتمال باران اسیدی» حضور دارد، گفت: تصمیم دارم بازیگری را در سینما ادامه دهم.

این شاعر و پژوهشگر که تجربه بازیگری نیز دارد در ادامه برنامه «یک فیلم، یک سلام» بیان کرد: قضیه من و سینما به سالهای 50 و 51 بر می‌گردد که عضو کانون سینمای ایران بودم اما بعدا وارد ادبیات شدم تا اینکه سالهای اخیر دوباره به سینما بازگشتم.

وی اضافه کرد:‌ در سالهای اخیر که بار دیگر پیشنهاد بازیگری به من داده شد، ابتدا مقاومت می‌کردم چون فضای سینما را نمی‌شناختم اما وقتی وارد این حوزه شدم، متوجه شدم سینما نسبت به ادبیات، فضای کاملاً متفاوتی دارد و دلیل اصلی پذیرش بازی در این فیلم فیلمنامه خوب و شخصیت بی نظیر منوچهر بود.

لنگرودی در پاسخ به این پرسش که آیا به واسطه حضور او با فیلمی شاعرانه روبرو هستیم؟ توضیح داد:‌ به سینما آمدم تا از شاعرانه بودن فاصله بگیرم. قرار نیست وسیله ای برای شاعرانه بودن سینما باشم سینمای شاعرانه یعنی استعاری. این فیلم یک کار شاعرانه است اما نه به دلیل حضور من بلکه به دلیل نوع استعاره ای که دارد فضای داستان به سمت شاعرانگی رفته است.

این شاعر که در فیلم «احتمال باران اسیدی» نقش منوچهر را بازی می‌کند با ارائه توضیحاتی در مورد این نقش افزود: آنچه در ادبیات و شعر برایم قابل اهمیت است معصومیت پایمال شده آدم‌هاست و منوچهر نیز این ویژگی را دارد، به همین دلیل با او همدلی می‌کردم، بعد از چند روز از شروع فیلمبرداری این شخصیت به یکی از رفقای من تبدیل شده بود.

لنگرودی سپس درباره دیگر ویژگی‌های این فیلم گفت: فیلم غم‌انگیز نیست بلکه نوعی از زندگی است و خیلی داوری نمی‌کنم، در ضمن این فیلم خوشبختانه افسردگی را رواج نمی‌دهد.

لنگرودی اضافه کرد: این فیلم داستان عاشقانه یک آدم نیست و با نتیجه‌گیری اخلاقی تمام نمی‌شود و من اصلا به شخصیت منوچهر نزدیک نبودم.

شمس لنگرودی با دعوت از مردم برای تماشای این فیلم افزود: یکی از مشکلات آثار هنری این است که موضوع را بهانه هنر می‌کنند اما این فیلم رنج قهرمانش را فریاد نمی‌کند بلکه با نشان دادن نوعی از زندگی، مخاطب را با یکسری معضلات آشنا می‌کند بدون اینکه او را به گریه بیاندازد.

همچنین پوریا رحیمی سام یکی دیگر از بازیگران این فیلم با ابراز خرسندی از حضور در این اثر گفت:‌ من در عرصه سینما خیلی شناخته شده نیستم البته دوسال پیش در جشنواره حضور داشتم این فیلم موجب شناخت سینما می شود زیرا خیلی از مشخصه های سینما در آن لحاظ شده است.

وی افزود: بسیار مغرورم در این فیلم بازی می‌کنم و قسمتی از سینما هستم این فیلم با بودجه باورنکردنی نسبت به آثار دیگر ساخته شده است. شانس اصلی این فیلم ساده و بی ادعا بودنش است.

وی اضافه کرد: حضور من در این فیلم به آقای صناعی ها بر می گردد که ریشه در تئاتر دارد و بسیار متعهد به بازیگری به معنای کامل است به نظر من علت حضورم شناخت ایشان از بازی و بازیگری تئاتر است.

این بازیگر جوان که در این دوره از جشنواره فیلم با دو اثر حضور دارد در ادامه با انتقاد از شیوه داوری این دوره از جشنواره گفت:‌ شکل قضاوتی که در مورد فیلم های اول می شود درست نیست بسیاری از باتجربه ها از این فضا ناراحت هستند زیرا دستمزدها در این فیلم ها زیاد نیست و هدف تنها دیده شدن و قضاوت در جشنواره بوده است.

رحیمی سام یادآور شد: علی رغم تمام زحماتی که دبیر جشنواره فیلم فجر کشیده است این نوع قضاوت شاید موجب شود بخشی از زحمات هدر برود چراکه بسیاری از این فیلم ها استحقاق بیشتری دارند.

رحیمی سام در ادامه بیان کرد: علی رغم اینکه شخصیت اصلی داستان منوچهر است اما از حیث دیدن تنهایی های دیگری در جهان، دو کاراکتر دیگر نیز وجود دارد باران اسیدی حلقه ارتباطی است. یعنی متوجه تنهایی قهرمان داستان می شویم به همین دلیل فیلم ساده و بی تکلف است امیدوارم این سادگی به تماشاگر منتقل شود و حال تماشاگر با دیدن این فیلم خوب شود.

در ادامه این توضیحات صناعی‌ها نیز با تائید صحبت‌های رحیمی افزود: اینکه یک فیلم ساز اولی فیلمی بسازد که از فیلم‌های پیشکسوتان بهتر باشد، ایرادی ندارد و هنوز متوجه نمی‌شوم چرا فیلم اولی‌ها در بخش سودای سیمرغ حضور ندارند.

وی پیشنهاد کرد: این شیوه داوری در سال آینده اصلاح شود.

این کارگردان درباره ترغیب تماشاگران برای تماشای فیلمش گفت: بیشتر فیلم‌های اجتماعی روی یک ناتورئالیسم تلخ و شعاری تمرکز دارند اما ما تلاش کردیم به این سمت نرویم و در فضای شاعرانه و مینیمالیستی حرف خود را بزنیم.

سمیرا برادری که به همراه پدرش روح‌الله برادری این فیلم را تهیه کرده است هم در سخنانی گفت: ضمن احترام به گروه «هنر و تجربه» این محدودیت برای هیچ گروهی خوشایند نیست و توقع شخصی من اکران خوب و گسترده است.

در ادامه سمیرا برادری تهیه کننده این فیلم درباره ساخت «احتمال باران اسیدی» گفت: سالها در مسیر تهیه کنندگی شاگردی کردم و می توانم بگویم تهیه کنندگی شغلی سخت است و به تجربه نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه سینمای مستقل دغدغه من است تاکید کرد: تهیه کنندگی مشترک با پدرم برایم موثر واقع شد تا بتوانم بخشی از مسئولیت های این فیلم را بر عهده بگیرم اما پدرم معتقد بود این فیلم به روحیه ام نزدیکتر است و بیشتر کارهای این فیلم را به من واگذار کرد.

برادری ادامه داد: این فیلم یک سری پارامترهای دوست داشتنی دارد. احساس می کنم مردم و منتقدان این فیلم را دوست خواهند داشت. برای سینمای هنر و تجربه احترام قائل هستم و خوشحالم که در این بخش شرکت حضور داریم.

وی تاکید کرد: این فیلم بسیار ساده و صمیمی است و آدم های فیلم حالشان خوب است. فیلم به جریان زندگی نزدیک است.

در پایان این برنامه شمس لنگرودی شعار فیلم را بیان کرد و گفت: «هوا ابری است، شاید باران ببارد، بارانی اسیدی.»

سپس پوستر فیلم توسط شمس لنگرودی و پوریا رحیمی سام رونمایی شد.

نظر شما