كلهر:

آوینی مفهوم شهادت را در سینمای ایران حل كرد

۱۳۹۰/۰۳/۱۶ - ۱۴:۴۲:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۳۲
آوینی مفهوم شهادت را در سینمای ایران حل كرد
مشاور سابق رییس جمهور گفت: زمانی نمی‌دانستیم چگونه باید مفهوم شهادت را در سینما ارائه دهیم و این مساله را شهید آوینی با سختی بسیار در روایت فتح حل کرد.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، مهدی کلهر در جمع یاران و همراهان سیّد شهیدان اهل قلم كه به مناسبت برپایی سومین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی، در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی گرد هم آمده بودند، گفت: تشكر می كنم از اینكه برای یكبار هم كه شده، گروهی نخواستند صرفاً نان شهدا را بخورند. زمانی كه از من دعوت شد تا در جلسات همفكری جایزه بزرگ شهید آوینی حضور پیدا كنم، با خود فکر کردم ای كاش دبیرخانه ای وجود داشت و مكتوبات شهید آوینی را در حوزه های مختلف جمع آوری می كرد. بنده شهید آوینی را از اسفندماه 59 تا زمان شهادت می شناختم و نوع ارتباطم با وی نیز اصلا كاری نبود.

این مدیر فرهنگی خاطرنشان كرد: شهیدآوینی در یك دوره ای، تحت فشار بسیار زیادی بود و برخی او را متهم می‌كردند كه كمونیست است. سّیدمرتضی آوینی اصلا فیلمساز نبود وی به عنوان یك متفكر مساله داشت كه مساله او كاملا بشری و جهانی بود. او نمی خواست فیلمساز خوبی باشد چرا كه این حوزه برایش كوچك بود او می خواست گره گشایی كند، چرا كه آوینی فیلسوف بزرگی بود.

كلهر ادامه داد: من اصرار دارم كه فیلمسازان، خودِ آوینی را بسازند؛ چرا كه آوینی را باید یك شروع دید و نه یك پایان. اما این شروع خیلی مهم است و نباید صرفاً با برگزاری یك رویداد، تفكرات او را منجمد كنیم.

وی با اشاره به اینكه سینمای ایران تا پیش از سیّد مرتضی آوینی، به یك بُن بست فكری رسیده بود تاكید كرد: ما اساساً به‌ویژه در بحث سینما به بُن بست رسیده بودیم. این كه می گویند كیمیایی با قیصر راه جدیدی را باز كرد، یك حقیقت است و یكی از مهمترین كارهای آوینی نیز آگاهانه یا غیرآگاهانه این بود كه شروعی دوباره برای همه فیلمسازان كشور و نه فقط در حوزه مستند بود.

وی تصریح كرد: شهیدآوینی در حوزه فكری، كارهای بسیار عظیمی برای كشور انجام داد. وی كسی بود كه وقتی چیزی را می نوشت كاملا به آن فكر می كرد و معتقدم كسانی كه می خواهند در «جایزه بزرگ شهید آوینی» شركت كنند لازم است ابتدا آوینی را بدرستی بشناسند. آوینی براساس یك تحقیق گسترده به این نتیجه رسید كه مخاطب سینما، مردم هستند و باید مردم و به‌ویژه جوانان را با اندیشه‌های او  آشنا كنیم.

مشاور هنری سابق رئیس جمهور در پایان، با اشاره به اینكه سیّدمرتضی آوینی مفهوم شهادت را در سینمای ایران حل كرد، گفت: یكی از جدی ترین مسایل ما در سینما این بود كه در مقابل شهادت زبانی الكن داشت؛نمی‌دانستیم چگونه باید مفهوم شهادت را ارائه دهیم و این مساله را شهید آوینی با سختی بسیار در روایت فتح حل كرد. آوینی شروعی است كه مردانه بسیاری از مسایل را مطرح كرد و معتقدم عملکرد این شهید بزرگوار می‌تواند برای نسل سوم یك كلاس درس باشد.

نظر شما