یک مستندساز:

برگزاری جایزه آوینی، برای ترویج تفكر شهید آوینی كافی نیست

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۵:۵۵:۲۲
کد خبر: ۶۸۰۲۶
برگزاری جایزه آوینی، برای ترویج تفكر شهید آوینی كافی نیست
محمد علی فارسی معتقد است، صرف برگزاری جایزه بزرگ آوینی، به تنهایی برای ترویج تفكر آوینی كافی نیست.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، محمدعلی فارسی مستندساز درباره رویكرد سینمایی و آرمان‌های شهید آوینی گفت: شهید آوینی معتقد بود سینما مولد غرب است و غرب متناسب با نیازها و خاستگاه‌های خود این صنعت را اختراع كرده است. این كه سینما را خودی كنیم كار سختی است اما اگر بشود...

وی در ادامه افزود: ایشان معتقد بودند هر فیلمی كه مخاطب آن غرایز انسان باشد هنر نیست. آوینی فیلم‌هایی را كه براساس و پایه شهوت، ترس، نفرت و ... استوار بود، جذابیت‌های هالیوودی قلمداد كرده و آن‌ها را آثار هنری قلمداد نمی‌كرد اما معتقد بود اگر فیلمی برخاسته از فطرت انسانی و جذاب باشد هنر ناب است و به آن معتقد بود.
 
فارسی ادامه داد: شهید آوینی سینمای برخاسته از فطرت پاك انسان را سینمای فطری و حقیقت‌گو می‌دانست و آن را دنبال می‌كرد. ایشان معتقد بودند رسیدن به این سینما اصلاً آسان نیست. فیلمساز باید علاوه بر آشنایی به تكنیك و هنر ، خود را به خوبی بشناسد. او معتقد بود جهان‌بینی و علایق فیلمساز در اثرش نمودار می‌شود هرآنچه كه تراوشات ذهنی فیلمساز است، در اثرش می‌توان دید. فیلمسازی كه پالایش یافته باشد، می‌تواند به حقیقت نزدیك شود و حقیقت را در اثرش دنبال كرده و به مخاطب به خوبی انتقال دهد.

وی برگزاری جایزه بزرگ شهید آوینی را در ترویج و تبلیغ نگاه ایشان در سینما مؤثر دانست و گفت: همین كه به نام ایشان جایزه‌ای ارائه می‌شود و آثاری مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد و از میان آن‌ها تعدادی از آثار با دیدگاه‌ها و تفكرات آوینی نزدیك است از اهمیت خاصی برخوردار است اما صرف برگزاری جایزه بزرگ آوینی، به تنهایی برای ترویج تفكر آوینی كافی نیست. باید پس از برگزاری بلافاصله به فكر برگزاری جایزه بعدی بود و با ارائه فراخوان، طرح‌های مناسب را جمع‌آوری كرد و آن‌ها را در اختیار فیلمسازان قرار داد تا بتوان برای دوره بعدی آثار درخور توجه و نزدیك به تفكرات آوینی داشت.

فارسی در پایان گفت:كارهای فرهنگی نیاز به برنامه‌‌ریزی دارد و در درازمدت می‌توان شاهد اثرات آن بود. برای نزدیك شدن سینما به تفكرات و سینمای آوینی باید با برنامه عمل كرد تا بتوان شاهد ترویج و تبلیغ تفكر آوینی بود.

سومین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی با محوریت سینمای مستند دفاع مقدس، مقاومت و پایداری، مستند اجتماعی و مستند سیاسی، شهریور ماه 1390 در شهر تهران برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز