رامین بیانی، تهیه کننده برنامه خانواده شبکه سحر:

«آئینه زندگی» ممتاز و متمایز از برنامه‌های مشابه شبکه‌های رقیب ما است

۱۳۹۲/۰۶/۰۶ - ۱۴:۴۳:۰۱
کد خبر: ۱۳۷۱۷۰
«آئینه زندگی» ممتاز و متمایز از برنامه‌های مشابه شبکه‌های رقیب ما است
تهیه کننده برنامه «آئینه زندگی» سیمای آذری شبکه سحر، این برنامه در مقایسه با برنامه‌های مشابه آن، ممتاز و متمایز است.

به گزارش خبرگزاری برنا،رامین بیانی که 27 ماه است تهیه کنندگی برنامه خانواده سیمای آذری زبان شبکه سحر با نام " آئینه زندگی " را بر عهده دارد و پیش از این تهیه کنندگی برنامه های "خانواده"- سیمای فرانسوی (1388)، برنامه "سفره احسان"- سیمای آذری (1387) کارگردانی و نویسندگی "از کعبه تا کعبه"- سیمای آذری (1386) و... را در پرونده کاری خود ثبت نموده است، درباره ساختار این برنامه گفت: سیمای آذری شبکه جهانی سحر، برنامه روزانه ای تحت عنوان "آئینه زندگی" پخش می کند. این برنامه مجله تلویزیونی خانوادگی برای بینندگان این شبکه در جمهوری آذربایجان بوده و بخش های متنوع و جذابی از همه آنچه برای مخاطبان چنین برنامه هایی نیاز است، در خود گنجانده است.ساختار "آئینه زندگی" ترکیبی است. سری جدید این برنامه که هر روز ساعت 14:30 الی 15:30 به وقت تهران به مدت 60 دقیقه روی آنتن می رود، در راستای تنوع بخشی و با تغییر در گروه تولید برنامه، از ابتدای مهرماه 91 آغاز گردید. نظر به حساسیت حوزه مخاطب و نیاز به جذب مخاطب حداکثری و لزوم شناخت فرهنگ و آداب و سنن مخاطب، پس از یک تحقیق جامع، نسبت به تهیه برنامه اقدام شد. این برنامه در دو بخش تولیدی و زنده طراحی شد و در دل خود حاوی آیتم های متنوع و نیز بخش های گفت و گو محور استودیویی که به صورت زنده روی آنتن می روند و نیز بخش های تولیدی است.
وی در ادامه به معرفی آیتم های تولیدی این برنامه پرداخت و گفت : آیتم های تولیدی این برنامه عبارت است از آیتمایرانشناسی و معرفی اماکن تاریخی و گردشگری که این بخش به صورت موسیقی تصویر و با استفاده از تصاویر آرشیوی برای شناساندن تاریخ و جغرافیای کشورمان تهیه شد، تا ضمن ارائه تصویری زیبا از تمدن و تاریخ ایران، گستره و تنوع قومی و اتحاد بین اقوام زیر پرچم ایران اسلامی را نیز نمایش دهیم.
بیانی ادامه داد:همچنین آیتم محبوب کودک من به مدت زمان 5 دقیقه پخش می شود که از استقبال زیادی از سوی مخاطبان برخوردار است. در این مجموعه که در40 قسمت 6 دقیقه ای به ضبط و پخش آن پرداخته شده، نحوه تعامل با فرزندان از دوران نوزادی تا سن بلوغ مورد بررسی قرار می گیرد. در این بخش، از بحث های کارشناسی خانم دکتر میترا کاری استفاده می شود و به صورت استودیویی و دو دوربینه، در تهران ضبط شده است.
وی به تشریح آیتم دیگری از این برنامه با عنوان راز و زمز خانه داری پرداخته و افزود : چون بیشتر مخاطبان برنامه خانم های خانه دار هستند، سعی شده است در هر برنامه یک نکته مورد نیاز خانم های خانه دار مطرح شود. در این مجموعه که 40 قسمت 6 دقیقه ای تولیدی را شامل می شود با توجه به اینکه بانوان، درصد بالایی از مخاطبان ما را به خود اختصاص داده اند، لزوم آموزش راز و رمزهای خانه داری برای بالابردن اعتماد به نفس خانم ها و نیز ارتقای کیفیت زندگی مدنظر قرار گرفت و به شکل دو دوربینه و استودیویی، در تهران ضبط شد.
وی گفت : آیتمی با عنوان امنیت در خانه نیز در این برنامه وجود دارد که در دو بخش: بخش اول- توصیه‌های ایمنی در منزل توسط یک آتش نشان با همکاری سازمان آتش نشانی تبریز و بخش دیگر- توصیه های ایمنی در حوزه امنیت از سوی یک پلیس با همکاری نیروی انتظامی اردبیل، ارائه می شود.
بیانی افزود: در این مجموعه که در40 قسمت 6 دقیقه ای به ضبط و پخش آن پرداخته می شود، تلاش شد تا با حضور کارشناسان خبره در سازمان آتش نشانی و همچنین نیروی انتظامی، به آموزش و آگاهی بخشی مخاطبان برای در داشتن زندگی امن و آرام، اطلاعات مفیدی ارائه شود. این بخش را به صورت دو دوربینه، پرتابل و استودیویی در تبریز و اردبیل ضبط کردیم.
بیانی در خصوص گزارش های برنامه نیز اظهار کرد: هر هفته و مرتبط با موضوعات برنامه، دو گزارش تهیه شده توسط دو گزارشگر از شهرهای تبریز و اردبیل، پخش می شود. همچنین مجموعه گزارش های استانیکه در 80 قسمت 6 دقیقه‌ای تهیه شده اند، تلاش می کنند تا بواسطه ارتباط نزدیک گزارشگران با مراکز تبریز و اردبیل، به تولید و ارسال گزارش‌های موضوعی از این دو استان و نیز نمایش مراسم دینی و ملی در ایام مختلف بپردازند که ضمن ارائه تنوع موضوعی و تصویری، به تنوع لوکیشن‌های برنامه سازی در طول برنامه نیز دست یافته می شود.
تهیه کننده این برنامه تلویزیونی از وجود آیتم آموزش تکنولوژی خانگی نیز خبر داده و افزود: در این بخش که در زمینه آموزش کار با کامپیوتر و عکاسی و تصویربرداری مصوب گردید، به ضبط و پخش 15 برنامه در زمینه عکاسی و تصویربرداری پرداختیم. این آیتم ها برحسب سرفصل های آموزشی آماتوری، با دو دوربین پرتابل در تبریز تصویربرداری شدند.
بیانی با تاکید بر حضور زنده و پررنگ موسیقی در بافت و فرهنگ آذری، در مورد تهیه کلیپ هایی توجه این برنامه نیز اینچنین توضیح داد: از آنجا که موسیقی خود یکی از زمینه های تبلیغ فرهنگی است و نظر به توجه خاص مخاطبان ما به این حوزه، در این مدت با انتخاب موسیقی های اصیل و تصویرگذاری متناسب، اقدام به تهیه کلیپ‌های کوتاهی به عنوان میان برنامه کردیم تا ساختار برنامه را شادتر و متنوع تر کند.
وی در ادامه به توضیح بخش گفت و گو محور برنامه پرداخت و گفت: درطی هر برنامه، 50 دقیقه گفت و گو با پزشکان متخصص صورت می‌گیرد و تلاش شده است تا به هر مبحث ظرف، 2 الی 5 جلسه به طور مفصل پرداخته شود. وی افزود: در بخش گفت و گو محور این برنامه، شنبه ها با دکتر قدیر محمدی متخصص طب سنتی (با موضوع طب سنتی) که بخش پرطرفدار بینندگان است، گفت و گو می‌شود. با توجه به استقبال کم نظیر مخاطبان برنامه و گستره موضوعی، در این بخش به صورت روتین هفتگی، موضوعات مربوط به معرفی طب سنتی و نحوه درمان اکثریت نارسایی های حادث در بدن، به بحث و بررسی گذاشته می شود. در روزهای یکشنبه نیز با حضور یک پزشک متخصص، به موضوعات پیشنهادی ازسوی مخاطبان پرداخته می شود. روزهای دوشنبه نیز با موضوع اخلاق اسلامی به گفت و گو با کارشناسان می نشینیم که با حضور مهمانانی از حوزه و دانشگاه، به بررسی تاثیر پایبندی انسان ها به اخلاقیات و رجوع به دین و شرع در زمینه های مختلف اختصاص دارد. در این زمینه با ارائه آیات و احادیث به اهمیت جایگاه خانواده در دین مبین اسلام و راهکارهای ارائه شده توسط پیامبراعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) در رسیدن به خانواده سالم و موفق و نهایتا داشتن یک جامعه مترقی پرداخته می شود.حجت الاسلام محمدرضا مصلح و حجت الاسلام اذن الله خدایی از کارشناسان این بخش از برنامه اند.
بیانی توضیحاتی هم در مورد ترکیب بخش‌های کارشناسی برنامه ارائه کرد: در روزهای سه شنبه، آداب و سنن اجتماعی، موضوع گفت و گوی برنامه است که در این آیتم، دکتر صمدنژاد به شرح و توصیف آداب و سنن اجتماعی مردم ایران می پردازد. در روزهای چهارشنبه نیز دکتر میلانی، تغذیه مورد نیاز در سنین مخلتلف از جمله تغذیه زنان باردار، کودکان و نوزادان را مورد بررسی قرار می دهد و در روزهای پنجشنبه بحث روانشناسی را اعم از نوجوانی و مسائل مربوط به آن از جمله: تحصیل، نحوه برخورد با والدین، نحوه ارتباط با همسالان، همچنین موضوعات دیگر نظیر: دانشگاه و انتخاب رشته، اشتغال، ازدواج، بچه دار شدن و نحوه ارتباط با کودک، و نهایتا نحوه برخورد والدین با فرزندان را دستمایه بحثی کردیم که در زمینه آن از حضور دکتر بدری بناب استفاده می شود.
وی همچنین در رابطه با موضوع گفت و گوی آخرین روز هفته اینگونه عنوان نمود: با استقبال زیاد مخاطبان از مباحث پزشکی عنوان شده، هر جمعهدر این بخش، سه سیاست را پیگیری می کنیم. ابتدا- تحقیق در خصوص نیاز مخاطبان به زمینه اطلاعات پزشکی، دوم- ارائه و معرفی دستاوردها وپیشرفت های پزشکی ایران و در آخر- پرداختن به تمامی موضوعات درخواستی از سوی مخاطب. در همین راستا از پزشکان مجربی همچون دکتر مهدی طالب نژاد، دکتر بهروز خوش خبر، دکتر طهمورث آزمکان، دکتر امیر فرهنگی، دکتر بهزاد سعادی و دکتر عیوض پناه علی در برنامه دعوت به عمل آمده است.
تهیه کننده "آئینه زندگی" در خصوص تفاوت ها و تمایزهای این برنامه با نظایر آن در شبکه های رقیب گفت: مخاطبان چشمگیر برنامه "آئینه زندگی" در جمهوری آذربایجان قرار دارند. با توجه به اینکه شبکه های آذری 24 ساعته هستند، مسلما" در ساخت برنامه ها دست بازتری دارند و از طرف دیگر، نکات اخلاقی که ما بدانها پایبندیم، برای آنها اهمیتی ندارد و از هر ابزاری برای جلب مخاطب بهره می برند، اما با این حال برنامه ما مخاطبان خاص خودش را آنهم در شمار بسیار بالا دارد و ما موفق تر هستیم چون برنامه ما تاکید خاص بر روی نزاهت و مفید بودن محتوا دارد و از نظر محتوا بسیار غنی‌تر از این برنامه ها است و خانواده ها با آرامش خاطر می توانند برنامه ما را تماشا کنند.
وی در پایان نحوه پوشش دهی اعیاد اسلامی و مناسبت های ایرانی را در برنامه خانواده اینگونه شرح داد: در تمامی مناسبت ها همچون دهه فجر ، ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، نوروز، شب یلدا و ...... به ترویج فرهنگ ایران اسلامی و انقلاب می پردازیم و تا کنون ازدکتر بیگی(استاندارآذربایجان شرقی)، دکتر حمید پایه گذار، دکتر عبدالحسین لاله ، دکتر یونس صمد نژاد به عنوان کارشناسان این بخش از برنامه دعوت کردیم .
همچنین در مناسبت‌های مختلف، به جهت ارائه فضایی متنوع و ارائه تأثیرگذارتر مطالب با استفاده از شناختگی و محبوبیت تصویری افراد شاخص منطقه، اقدام به دعوت از ایشان و پخش برنامه با موضوع و محورهای مربوطه می‌کنیم. در این بین بازیگران سینما که به نوعی برای مخاطبان ما هم شناخته شده هستند، از جمله میهمانان مناسبت های این برنامه اند.
"آئینه زندگی" از کانال یک شبکه جهانی سحر پخش می شود.

نظر شما