باز هم یک مانور رسانه‌ای اشتباه علیه «گذشته»/ آیا قوانین زاگرب با اسکار یکی است؟

۱۳۹۲/۰۸/۰۱ - ۱۴:۳۵:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۴۸۲
باز هم یک مانور رسانه‌ای اشتباه علیه «گذشته»/ آیا قوانین زاگرب با اسکار یکی است؟
آنها که علیه حضور فیلم «گذشته» در جشنواره زاگرب موضع گرفته‌اند،این نکته را در نظر نمی‌گیرند که قوانین اسکار با قوانین جشنواره زاگرب تفاوت دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی برنا، جریاناتی که این روزها با هدف زیر سئوال بردن تصمیمات مدیران جدید سازمان سینمایی، تلاش می‌کنند، پس از هجمه‌ای که در جریان ارائه فیلم «گذشته»(اصغر فرهادی) به آکادمی اسکار علیه تصمیم‌گیران و هیئت انتخاب نماینده ایران برای معرفی به اسکار صورت دادند، ظرف یکی دو روز اخیر جریان حضور «گذشته» در جشنواره زاگرب به عنوان نماینده فرانسه را دستاویز قرار داده‌اند تا باردیگر علیه آن کمیته و ایرانی بودن یا نبودن «گذشته» جریان‌سازی کنند.
در این زمینه ظاهرا بی‌سوادی و ناآگاهی دوستان وابسته به جریان‌های خاص (که حالا با پز ملی‌گرایی! وارد عمل شده‌اند) مانع از آن شده که یک تحلیل درست درباره دو اتفاق مجزا از هم داشته باشند.
وقتی در قوانین آکادمی اسکار تصریح شده که اگر آفریننده فیلم متعلق به یک کشور باشد ، آن فیلم می‌تواند به عنوان نماینده آن کشور به اسکار ارائه شود (تعریفی که «گذشته» بر اساس آن توانست نماینده ایران در اسکار شود)، باید متوجه بود که این قانون متعلق به اسکار است و ممکن است جشنواره دیگر، قانون خود را داشته باشد.
نکته‌ای که امیر اسفندیاری مسئول امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی نیز روی آن تأکید داشته و گفته است: «گذشته نماینده سینمای ایران در اسکار است و نماینده کشور فرانسه فیلم رنوار است. در تمامی نشریات و مجلات معتبر خارجی گذشته به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ذکر شده و اگر هم این فیلم بتواند جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را بگیرد، به نام ایران ثبت خواهد شد...»

حال اگر در این بین جشنواره زاگرب، قانونی مشابه قانون اسکار نداشته باشد و ملیت نیروی آفریننده فیلم، نتواند آن فیلم را متعلق به آن کشور کند، آیا مشکل اینقدر حاد است که برخی‌ها، خود را درگیر آن کرده‌اند؟
آنچه مسلم است برخی از تفکرات تندرو که به موقع صرفا عقیدتی فکر می‌کنند و به موقع صرفا ملی‌گرا می‌شوند، حیات خود را از التهاب آفرینی می‌گیرند و نمی‌توان از آنها توقع رفتار منطقی و برخورد مبتنی بر عقلانیت داشت. 
«گذشته» اصغر فرهادی، به عنوان نماینده ایران در اسکار حضور دارد و باید برای این فیلمساز ایرانی (به عنوان یک چهره شناخته شدن و مشهور جهانی) در دفاع از عنوان خود در اسکار، آرزوی موفقیت داشت.
اما اگر بخواهیم نگاه منجمد نداشته باشیم، باید به این واقعیت بنگریم که «گذشته» ولو این که به عنوان نماینده فرانسه در زاگرب شرکت کرده، اگر بتواند به موفقیت دست یابد و جایزه‌ای از این جشنواره بگیرد، این موفقیت، موفقیت اصغر فرهادی و در نهایت ملت ایران خواهد بود و این واقعیت را خود اهالی زاگرب و مردم فرانسه هم می‌پذیرند که اصغر فرهادی یک ایرانی شاغل در فرانسه است نه یک فرانسوی! ضمن این که او یک فیلمساز دورگه هم نیست که کشوری سر ایرانی بودن یا نبودن او ادعا داشته باشد!  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز