علی رفیعی در نشست خبری ˝آقا یوسف˝:

˝آقا یوسف˝ قصه تنهایی آدم‌ها است

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۸:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۶۱
˝آقا یوسف˝ قصه تنهایی آدم‌ها است
علی رفیعی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی ˝آقا یوسف˝ این اثر را روایتی از تنهایی آدمها در کلان شهری مانند تهران توصیف کرد.
نشست خبری فیلم سینمایی "آقا یوسف" با حضور علی رفیعی کارگردان، مرتضی متولی تهیه کننده، مهدی هاشمی، شاهرخ فروتنیان و دیگر بازیگران این اثر در سالن کنفرانس مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رفیعی درباره چگونگی شکل گیری ایده این اثر گفت: زمانی فردی به نام یوسف به عنوان خدمتکار در منزل ما مشغول به کار شد و از من خواست که بتواند در منزل موسیقی گوش کند, به وی گفتم ایرادی ندارد اما فکر نمی کنم موسیقی هایی که من در منزل دارم با سلایق شما یکی باشد. آقا یوسف گفت من ضبط کوچکی به همراه خود دارم و موسیقی خود را گوش می دهم دو هفته بعد وی را در خیابان با خانم جوانی دیدم که با دیدن من خود را پنهان کرد و پس از آن به دلیل این اتفاق عذرخواهی کرد و گفت خانم جوان نامزد من بود و نمی خواستم بفهمد که من نظافتچی منزل شما هستم. زندگی وی از آن زمان رفته رفته برایم جالب شد و بدون آنکه در مسائل شخصی زندگی اش دخالت کنم با او هم صحبت شدم و در مورد زندگی او چیزهای بیشتری دانستم.

در ادامه نشست مهدی هاشمی بازیگر اصلی فیلم "آقا یوسف" گفت: قبل از صحبت در مورد کارکتری که ایفای نقش آن را بر عهده داشتم دوست دارم درباره دکتر علی رفیعی صحبت کنم. زمانی که من دانشجو بودم،دکتر رفعیی تازه از پاریس به تهران آمده بودند و  یکی دو نمایش مدرن با طراحی های شگفت انگیز را به روی صحنه برده بودند در همان زمان در نمایشی با وی همکاری کردم. طی تمرین های تئاتر که یک سال طول کشید احساس می کردم تمام آنچه را که دکتر رفیعی در پاریس یاد گرفته اند در طول آن سال در اختیار ما گذاشتند. هر روز 7 – 8 ساعت تمرین سخت می کردیم و پس از آن همکاری احساس کردم بیان، صدا و بدنم شکل بازیگر به خود گرفته است. همیشه از این استاد ممنون بودم و کارهایش را پیگیری می کردم تا اینکه پس از 33 سال پیشنهاد همکاری در "اقا یوسف" به من داده شد و باز هم پس از سالها مشاهده کردم استادی با حرف های تازه مقابل من قرار دارد.

وی درباره شخصیتی که ایفای نقش آن را برعهده گرفته بود گفت: آقا یوسف را همه می شناسیم اما فکر می کنم دکتر رفیعی معتقد بودند من از جمله بازیگرانی هستم که مناسب ایفای این نقش است و حاضرم برای ایفای آن کارکتر تمام تلاش خود را انجام دهم.در این اثر همانطور که در روال فیلم مشاهده کردید همه چیز خود به خود با آرامش و وقار خاصی شکل گرفت و این امر در پشت دوربین نیز حاکم بود.

در ادامه نشست مرتضی متولی تهیه کننده "آقا یوسف" گفت: زمانیکه پیشنهاد تهیه کنندگی این اثر به من شد بسیاری از دوستان عنوان کردند دکتر رفیعی فردی حساس و کارکردن با وی مشکل است و ممکن است کار به خوبی پیش نرود و این امر سبب شکست شما در این پروژه شود. اما در زمان انجام کار خلاف این قضیه اتفاق افتاد و کار به بهترین شکل به نتیجه رسید و لازم می دانم از همه دوستان که در این اثر ما را یاری کردن به ویژه محمد آلادپوش فیلمبردار و حسن حسندوست تدوین گر تشکر کنم.

در ادامه نشست ستاره اسکندری دیگر بازیگر این فیلم گفت: از دکتر رفیعی به خاطر ساختن این فیلم خوب تشکر می کنم . تجربه من با دکتر رفیعی به تئاتر بر می گردد و افتخار شاگردی ایشان را پیش از این داشتم. آنچه که آقای هاشمی درمقام استاد بنده در مورد رفیعی گفتند کاملا صحیح بود و من معتقدم دکتر رفیعی ساده ترین مسائل و اتفاقات زندگی را از منظر شاعرانه نگاه می کنند و همین نگاه را به ما نیز آموختند. از این همکاری بسیار خوشحالم و امیدوارم این همکاری سالها ادامه یابد.

سپس شاهرخ فروتنیان دیگر بازیگر این فیلم گفت: آشنایی من با دکتر رفعی به زمان نمایش خاطرات و کابوس ها بر می گردد که سر تمرین تئاتر ایشان حاضر می شدم و نظاره گر تمرینات آنها بودم. از اینکه در این پروژه در کنار مهدی هاشمی و دکتر علی رفیعی و دیگر دوستان همکاری کرده ام افتخار می کنم و چنانچه این نقش مورد توجه شما قرار گرفته است به دلیل کمک های دکتر علی رفیعی که سبب باور پذیر شدن این نقش شده است.

در ادامه دکتر علی رفیعی ادامه داد: در ساخت آثار به دنبال قاعده نیستم و از شکستن خط ها نمی ترسم تنها برایم مهم این است که با مخاطبانم ارتباط برقرار کنم و بتوانم شخصیت مورد نظر خود را تا پایان قصه متحول کنم.

رفیعی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا در این اثر از رنگ های تند زیاد استفاده کرده است گفت: در جامعه امروز شادی و رنگ را نمی بینم و در محیط افراد ما تنها چرکی وجود دارد از این رو وقتی رنگها را می بینیم احساس می کنیم زیادی است.

وی در ادامه درباره دلیل طولانی شدن پروسه پیش تولید این اثر گفت: کسانی که پیش از مرتضی متولی تهیه کنندگی کار را برعهده داشتند بسیار بد عمل کردند و در این جا تمام خشم خود را به تهیه کنندگان قبل از متولی ابراز می کنم، در زمانیکه مسوولیت تهیه کنندگی این پروژه را در اختیار داشتند هر چه داشتم از لحاظ مالی از بین رفت که خوشبختانه با حضور متولی بخشی از مشکلات ما حل شد. برای تولید این اثر پشت کار بسیاری داشتم و زخم هایی که خوردم سبب شد مصمم تر شوم. اما تنها دستاورد این انتظار حضور مهدی هاشمی در این اثر بود و این انتظار سبب شد مهدی که در این دوره مشغول بازی در کردستان بود از کار فارغ شود و به گروه ما بپیوندد. امروز یک آدم خوشبخت هستم و خیز و جهش لازم را برای ساخت اثر بعدی برداشته ام.

وی در پایان قصه فیلم سینمایی "آقا یوسف" را روایتی از تنهایی آدم های امروز توصیف کرد و گفت: یوسف قصه تنهایی آدم ها در کلان شهری مانند تهران است. اکثر افراد جامعه ما از جمله زنان و شوهران فرزندان، پدران و مادران در تنهایی به سر می برند و هر یک به نوعی این تنهایی را تحمل می کنند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز