وزیر ارشاد:

ایجاد بنگاه های حمایتی مشکلات هنرمندان را برطرف می کند

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۲۰:۱۸:۵۴
کد خبر: ۲۳۸۷۲۴
ایجاد بنگاه های حمایتی مشکلات هنرمندان را برطرف می کند
وزیر فرهنگ:بخش های اقتصادی کشور می توانند با ارائه راه کارهای مناسب به ارتقای چرخه اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر کشور کمک کنند.

مشارکت اقتصادی شرکت­های سرمایه گذاری و فعالان بازار سرمایه در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر نقش به سزایی در ارتقای بخش فرهنگ و هنر جامعه ایفا می کند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری برنا، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی " علی جنتی " وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با مدیران عامل شرکت های سرمایه گذاری ، مدیران ارشد فرابورس و بخشی از فعالان بازار سرمایه با تاکید بر این مطلب گفت : بخش های اقتصادی کشور می توانند با ارائه راه کارهای مناسب که دارای توجیه اقتصادی هم باشد به ارتقای چرخه اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر کشور کمک کنند.
به گفته وی ، صندوق اعتباری هنر در تلاش است تا از طریق ارتباط با بازار سرمایه وسیستم بانکی این امر را عملیاتی کند.
وی افزود : در دولت تدبیر و امید سعی شده است صندوق اعتباری هنر به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شود تا علاوه بر وظیفه ذاتی خود که همان حمایت از صنف هنرمندان و نویسندگان است با سرمایه گذاری های سود آور به طور مستقل عمل کرده و متکی به حمایت های بخش دولتی نباشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت تدبیروامید ، از راه اندازی صندوق نیکو کاری در وزارت ارشاد خبر داد و گفت : این اقدام زمینه های مناسبی را فراهم می آورد تا بتوانیم بخشی از تامین مالی حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر را انجام دهیم .
جنتی با اشاره به مشکلات هنرمندان کشورمان در حوزه های مختلف از جمله معیشت و مسائل درمانی آنها افزود : ضروری است تا با ایجاد بنگاه حمایتی ، شرایطی را فراهم کنیم تا این افراد بتوانند از طریق این بنگاه های اقصادی مشکلات خود را برطرف کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تنظیم سیاست هایی که زمینه های سودآوری در فرهنگ را فراهم می کند، اظهار کرد: لازم است بخش­های اقتصادی بخشی از بودجه خود را صرف اقدامات و فعالیت های فرهنگی و هنری کنند.
به گفته جنتی ، به دنبال پیشنهادی که در سال گذشته مبنی بر اختصاص یک در صد بودجه نهادها و سازمان ها برای فعالیت های فرهنگی ، به هیات دولت تقدیم شد لایحه ای نیز در همین راستا به مجلس ارایه شد، اما متاسفانه تصویب نشد.
وزیر فرهنگ ادامه داد: امسال با ارائه لایحه ای دیگر به مجلس به د ستگاه­های دولتی این اجازه داده شده است تا یک در صد از بودجه خود راصرف فعالیت های فرهنگی و هنری خود کنند.
وزیرفرهنگ با اشاره به هزینه های شرکت های خصوصی در بخش های مختلف گفت: با هدف گذاری و سیاست های درست ومناسب برای صرف هزینه های شرکت های اقتصادی خصوصی می توان بخشی از بودجه آنها را به سمت حمایت از محصولات فرهنگی و هنری هدایت کرد.
وی افزود : ایران ، کشوری دارای تمدن دیرینه است و بخش های خصوصی می توانند با خریداری بسیاری از آثار هنری و فرهنگی کشور و ارائه آنها به همتاهای خارجی خود هم به معرفی فرهنگ و تمدن کشور در جامعه بین المللی کمک کنند و هم در ارتقای اقتصاد فرهنگ جامعه نقش موثری ایفا کنند.
وی با اشاره به تاکید وزارت ارشاد مبنی بر واسپاری امور به بخش خصوصی گفت : در این حوزه وزارت ارشاد توانسته است با واگذاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال به بخش خصوصی موفق عمل کند و تمام تلاش آن این است تا بتواند دیگر بخش ها از جمله جشنواره های موسیقی فجر ، فیلم ، و ... را نیز به این سمت هدایت کند.
در پایان وزیر ارشاد سه اولویت اصلی صندوق اعتباری هنر را تشکیل شرکت سرمایه گذاری فرهنگ و هنر ، پذیره نویسی و فعال نمودن صندوق نیکوکاری هنر و تامین مالی پروژه های فرهنگی و هنری از طریق ابزارهای تامین مالی یا مشارکت فرابورس اعلام کرد.
جنتی افزود : با تشکیل شرکت های سرمایه گذاری فرهنگی و هنری توسط بخش خصوصی ، می توان به رونق اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کرد و وزارت ارشاد نیز در این مسیر حمایت های معنوی خود را دریغ نخواهد کرد.

نظر شما