حسینی در دیدار با وزیر ارشاد قرقیزستان:

جشن جهانی نوروز فرصتی برای ایجاد تعامل فرهنگی در منطقه است

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۹۷
جشن جهانی نوروز فرصتی برای ایجاد تعامل فرهنگی در منطقه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشن جهانی نوروز را فرصت مناسبی برای ایجاد تعامل سازنده در حوزه فرهنگ و هنر میان کشورهای منطقه دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا،سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز هفتم فروردین‌ماه با نورلان شکی‌اف وزیر فرهنگ کشور قرقیزستان دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار سید محمد حسینی گفت: پس از ثبت جهانی نوروز، امسال دومین جشن جهانی نوروز در ایران برگزار می‌شود که با استقبال کشورهای منطقه مواجه شده است و در اینجا لازم می‌دانم از توجه کشورهای منطقه و قرقیزستان و حضور آنها در این جشن تشکر کنم.

وی افزود: این جشن فرصت خوبی برای همکاری‌های فرهنگی کشور های حاضر در مراسم است و مسلما به برقراری تعاملات سازنده میان کشورها منجر می‌شود. همچنین از هیات 10 نفره قرقیزستان که برای شرکت در این مراسم به ایران آمده‌اند، تشکر می‌کنم و امیدوارم تعاملات فرهنگی دو کشور ایران و قرقیزستان از این پس بیش از گذشته شده و برگزاری هفته فرهنگی ایران در قرقیزستان نیز که در نیمه دوم سال 2011 در کشور قرقیزستان برگزار خواهد شد، سبب افزایش و تداوم فعالیت‌های فرهنگی دو کشور شود.

حسینی در ادامه ضمن دعوت از فعالان فرهنگی کشور قرقیزستان برای شرکت در برنامه‌ها و مراسم فرهنگی- هنری در ایران، گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران علاقه‌مند توسعه فرهنگی هستیم و از کشور شما و فعالان عرصه فرهنگی قرقیزستان دعوت می‌کنیم در برنامه‌های مختلف مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و جشنواره‌های مختلف فیلم فجر، کتاب و هنرهای تجسمی بیش از گذشته شرکت کنند.

حسینی در ادامه افزود: همچنین با توجه به اینکه سفیر کشور قرقیزستان در ایران فردی فرهنگی است، ما آمادگی داریم که با دوستان و همکاران قرقیزستانی در عرصه فرهنگ و هنر همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم و روابط فرهنگی0هنری دو کشور را بیش از گذشته توسعه دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مردم منطقه به شعر و ادب فارسی ایران توجه بیشتری دارند و روز گذشته که هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان برگزار می‌شد شاهد علاقه مردم خوب تاجیکستان به فردوسی و شاهنامه بودیم. ملت تاجیکستان نیز به شعر و ادب فارسی علاقه‌مند هستند از این‌رو بطور حتم همکاری‌ دو کشور با حمایت مسوولان و استقبال مردم مواجه خواهد شد.

حسینی گفت: موافقت نامه‌های فرهنگی بین دو کشور امضاء شده است و اکنون آماده‌ایم توافق‌نامه‌های مبادلات فرهنگی را امضاء کنیم و امیدواریم این اتفاق در هفته فرهنگی ایران در قرقیزستان رخ دهد.

وزیر ارشاد ادامه داد:نکته دیگر در ارتباط با برقراری تعاملات فرهنگی هر چه گسترده تر با کشور قرقیزستان در اختیار داشتن ساختمانی در این کشور برای انجام فعالیت‌های فرهنگی است که نیاز به مجوز وزارت امور خارجه کشور قرقیزستان داریم و امیدواریم براساس تعاملات شکل گرفته در سفر شما به ایران و پس از بازگشتتان به قرقیزستان شرایط تحقق این امر نیز فراهم شود.

حسینی تأکید کرد: همچنین با توجه به گرایش مردم کشور قرقیزستان به زبان و ادب فارسی علاقه‌مندیم شرایطی بوجود آید تا زبان فارسی در دانشگاه‌های کشور قرقیزستان تدریس و ترویج داده شود و امیدواریم وزارت فرهنگ قرقیزستان در دستیابی به این هدف ما را یاری کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت:امیدواریم در فرصت‌های مناسب دیگر و به ویژه در حاشیه برگزاری جشن نوروز درباره دیگر مباحث فرهنگی و تعاملات لازم میان دو کشور به گفت‌وگو بنشینیم که از جمله این مباحث گفت‌و‌گو در زمینه خبرگزاری‌ها و ساخت فیلم‌های سینمایی مشترک است. همچنین از وزارت فرهنگ قرقیزستان دعوت می‌کنیم که به عضویت موسسه فرهنگی اکو درآید که این امر سبب همکاری‌های بیشتر میان اعضای این سازمان خواهد شد و به تعمیق روابط فرهنگی منطقه کمک می‌کند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز