یحیی طالبیان، قائم مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب

توجه به ادبیات، توجه به فرهنگ است / شعر ثروت ملی است

۱۳۹۰/۰۶/۲۷ - ۲۲:۴۶:۰۵
کد خبر: ۷۷۲۷۴
توجه به ادبیات، توجه به فرهنگ است / شعر ثروت ملی است
یحیی طالبیان، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر و ادب طی پیامی به مناسبت روز شعر و ادب فارسی توجه به ادبیات را توجه به فرهنگ ذکر کرد.



به گزارش   سرویس فرهنگ و هنر برنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن کامل پیام قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر و ادب به شرح ذیل است:

" 27 شهریور ماه روز شعر و ادب نام‌گذاری شده است. این روز را به همه اصحاب علم و فرهنگ تهنیت می‌گویم.

باید اذعان کرد که شعر ثروت ملی است. مادر و ریشه همه هنرهای هفت‌گانه و نشان فرهیختگی و میراث‌دار هویت قومی، ملی، ایرانی و اسلامی ما ایرانیان است. قرن‌ها زلال اندیشه‌ها و باورها و اعتقادات در این سرزمین به زیور شعر آراسته ‌شده و در کنار نثر و پویاتر از آن به حیات پاینده خود ادامه داده است. بی‌شک، مردمی را که با شعر و ادب و هنر و فرهنگ، روح و جانشان آمیخته شده، با هیچ مقیاسی نمی‌توان ارزیابی کرد؛ چرا که در مسیر تمدن چندین هزار ساله خویش، آموخته‌اند که رشد روح قابل مقایسه با رشد این ابدان خاکی نبوده و پله‌های نردبان روح را انتهایی متصور نیست.

نگاهی کوتاه به گذشته، نشان می‌دهد که ادبیات آینه تمام نمای اقتصاد و اجتماع و اعتقاد و سیاست و طب و نجوم، بوده و در تمام ابعاد زندگی بازتاب داشته است. برای بررسی اینکه که بوده‌ایم، راهی نیست جز آشنایی با گذشته و برای ساختن آینده، راهی نیست جز ارتباط با گذشته و کسی که گذشته خویش را نداند بنای آینده را به روشنی نمی‌تواند.

شعر که زمانی پل ارتباطی قوی و عمیقی برای انتقال ارزش‌ها و بینش‌ها و نگرش‌ها در بین نسل‌های این سرزمین بود و محمل وعظ و خطابه و تعلیم و تذکیر، هنوز هم جایگاه ویژه خود را دارد و فرزندانی را زاده است که میدانی فراخ‌تر و ژرف‌تر آفریده‌اند و به کمک فناوری‌های نو و در دنیای مدرن رسالت ویژه‌ای یافته‌اند، اما نتوانسته‌اند جایگزین شعر بشوند.

توجه به ادبیات، توجه به فرهنگ است و فرهنگ، محمل تمدنی دیرپا برای انسان‌هاست، به‌ویژه آنها که برای رسیدن به هویتی اصیل به دنبال ارزش‌های الهی و بشری‌اند. در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت لازم است که جایگاه ادبیات به لحاظ گستردگی مخاطبان به‌ دقت مهندسی شود. نام‌گذاری روز شعر و ادب تلاشی است که امید می‌رود در پیکره روزها و شب‌های مردمان سرزمینمان ساری و جاری شود و بستر‌ساز طلایه‌داری ما چونان گذشته در فرهنگ جهانی باشد. بزرگان شعر و ادب فارسی همچون فردوسی، مولوی و سعدی و حافظ در اعتلای فرهنگ و تمدن ایران ـ اسلامی بیشترین تاثیر را داشته‌اند و برای فرهنگ بشری ارمغان‌ها فرستادند. امید است با شناخت بیشتر آنان و تعامل فرهنگ‌ها راه را به سوی صلح و دوستی و عدالت و آزادی هموارتر کنیم. روز شعر و ادب با روز بزرگداشت شهریار مصادف است، به روان شهریار، شاعر برجسته معاصر نیز درود می‌فرستیم."

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز