نمایش «ترن» میزبان نمایندگان مجلس؛

نمایش ترن در واقع یک نوع جنگ نرم علیه تهاجم فرهنگی است

۱۳۹۱/۱۰/۱۹ - ۱۷:۲۵:۵۵
کد خبر: ۱۱۰۸۷۴
نمایش ترن در واقع یک نوع جنگ نرم علیه تهاجم فرهنگی است
علی مطهری و بیژن نوباوه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایش «ترن» به کارگردانی نیما دهقان را دیدند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، در هجدهمین اجرای نمایش «ترن»، این نمایش میزبان نمایندگان مجلس همچون بیژن نوباوه، «علی مطهری» و «مهناز بهمنی» بود. نمایندگان پس از تماشای نمایش با عوامل و رییس تئاترشهر به گفت‌وگو نشستند.

نمایندگان مجلس پس از پایان اجرا در نشستی با حضور صادق موسوی، رییس تئاتر شهر، نیما دهقان کارگردان، حمیدرضا آذرنگ نویسنده و امیر جعفری از بازیگران نمایش ترن است به گفت‌وگو پرداختند. در این نشست نمایندگان ارزیابی خود را از نمایش دفاع مقدسی ترن مطرح کردند.

علی مطهری با مطلوب دانستن نحوه ارایه پیام‌های ارزشی در این اثر گفت: بازیگران نمایش ترن بازی‌های روان و قابل توجهی را به نمایش گذاشتند. محتوای اثر قوی به نظر می‌رسید. زیرا ارزش، رشادت‌ها و فداکاری کسانی را که در راه ممکلت خود جنگیده و به شهادت رسیده‌اند، به خوبی یادآوری می‌کرد و بیننده از غفلت خود بیرون می‌آورد. ضمن این که این نمایش به دلیل نگاه شهدا از آسمان به زمین نوعی وجه متافیزیکی هم داشت. جریان بازگشت شهیدان به دنیا جالب بود. نمایش پیوند میان عالم ملکوت و خاک کار دشواری است که در این نمایش به خوبی محقق شده است.

وی خسته کننده نبودن و داستان پرکشش ترن را از ویژگی‌های اصلی این نمایش دانست و افزود: همین که این نمایش در بیش از دو ساعت اجرا شده و تماشاگر را خسته نمی‌کند، اهمیت زیادی دارد. قسمت‌های طنز کار هم کمک زیادی به جذابیت قصه کرده و بر بیننده تاثیر می‌گذارد. وقتی بعد از پایان اجرا دقت می‌کردم، به نظر می‌رسید این نمایش بر تیپ‌های شخصیتی مختلفی که برای دیدن نمایش آمده بودند، تاثیر داشته است.

در ادامه بیژن نوباوه در مورد این نمایش بیان داشت: جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که در طی آن حتی یک وجب از خاک کشور به دست بیگانگان نیفتاد. به نظرم نمایش ترن به خوبی توانسته بود این مفهوم را به تماشاگر منتقل کند. ترن در واقع یک نوع جنگ نرم علیه تهاجم فرهنگی است. نقطه اوج کار زدن یک تلنگر به تماشاگر بود که مخاطب به خود بیاید، خجالت بکشد و متوجه اصل ماجرا بشود که به نظر می‌رسید تماشاگر این تلنگر را به خوبی دریافت کرد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در مورد اپیزودها و موسیقی اثر اظهار کرد: نظر من این است که همه اپیزودها تاثیرگذار بودند. موسیقی به کار رفته در نمایش هم جنبه متفاوتی داشت. چراکه شاید انتظار می‌رفت از موسیقی اسلامی در نمایش استفاده شود. ولی این طور نبود. دیالوگ‌های نقش حسین پاکدل به عنوان کسی که در نمایشنامه ناظر بر جریان زندگی شهدا است، با تماشاگر ارتباط موثر و خوبی برقرار می کرد. در مجموع این که در این نمایش متوجه گذر زمان نمی‌شوی، نشان می‌دهد که با کاری تاثیر گذار رو به رو هستی و اگر عشق شما به کارتان وجود نداشت، این اتفاق نمی‌افتاد.

مهناز بهمنی هم درباره نمایش ترن گفت: من این نمایش را اثر بسیاری خوبی دیدم. به نظرم اگر بخش‌های حذف شده کار که در واقع درد و دل‌های فرزند شهیدی با پدرش بود، در نمایش اجرا می‌شد، می‌توانست نتیجه کار را دلچسب تر کند. ریتم و آهنگ نمایش خوشایند بود و من را به حال و هوای سال‌ها قبل و گذشت و ایثار شهدا برد. بهمنی با بیان این که برای نخستین بار است به تماشای تئاتر می‌نشیند، خطاب به علی مطهری و بیژن نوباوه، دو نماینده دیگر حاضر در جلسه افزود: شما در واقع صدای گویای ملت در میان مردم و یا در میان اهالی دولت هستید. بنابراین اگر از طریق کمیسیون فرهنگی برای بهبود شرایط تئاتر ورود کنید، می‌توانید موفق شوید.

نیما دهقان کارگردان نمایش ترن در پایان نشست به واکنش یکی از تماشاگران پس از پایان اجرا اشاره کرده و گفت: یکی از شب‌های اجرا آقای مسنی وقتی فهمید که کارگردان نمایش هستم، من را بوسید و گفت که قبل از دیدن ترن نگاه بدی به شهدا و حتی نظام داشتم. او در آلمان زندگی می‌کرد و می‌گفت که دیگر نمی‌خواهد به آن کشور برگردد. همین برخوردهای کوتاه باعث دلگرمی و خوشحالی‌ام است. من در جنگ حضور نداشته و آن را تجربه نکرده‌ام. ولی در یک جریان خودخواسته به سمت اجرای نمایش‌های جنگی کشیده شدم و معتقدم که اگر قهرمان خود را حفظ نکند، نمی‌تواند همچنان قهرمان باقی بماند.

حمیدرضا آذرنگ نویسنده نمایش ترن هم بیان داشت: افتخار من در نوشتن متن ترن این است که نقش یک کارگر افغانی را نمایشنامه قرار داده‌ام که به خاطر عشق به وطنش می‌خواهد از این به بعد بقیه عمرش را در کشور خود بگذراند. نمایش 130 دقیقه‌ای «ترن» در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است. داستان این نمایش مربوط به شهدای گمنامی است که ماجرای زندگی آن‌ها در جریان سفری از آسمان به زمین توسط یک نمایشنامه نویس جنگ روایت می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز