به مناسبت روز جهانی ناشنوایان؛

جوانی که نمی شنود و کارگردانی می کند

۱۳۹۳/۰۷/۰۸ - ۱۲:۱۷:۳۲
کد خبر: ۲۲۵۲۷۲
جوانی که نمی شنود و کارگردانی می کند
«طه غنیمی فرد» کارگردانی که با وجود ناشنوایی در زمینه کارگردانی تئاتر و فیلم کوتاه فعال است.

به گزارش خبرگزاری برنا،طه غنیمی فرد در ۲۷ دیماه ۱۳۶۷ در تهران کم شنوا به دنیا آمد. از بچگی به دیدن فیلم سینمایی و کارتون خیلی علاقه داشت و برخی تصاویر فیلم را به ذهنش می سپرد. درکلاس اول دبستان که بود خانم معلم نقاشی ،نقاشی آبرنگ او که به طرز جالبی رنگ آمیزی خاص از یک گل آفتابگردان بود را به برای شرکت در یک نمایشگاه (نگارخانه برگ ۱۳۷۴) انتخاب کرد.

در دوران راهنمایی عصرهای پنجشنبه به کلاس بازیگری در یک موسسه حمایت از کم شنوایان میرفت و همین تمرین ها باعث شد سالها بعد (۱۳۸۶) در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در نمایشنامه زال و سیمرغ به عنوان بهترین تئاتر بین المللی معلولین بازی کند (به کارگردانی مهرداد نظام آبادی و مائده طهماسبی).


مدت کوتاهی هم با گروه نوجوانان کم شنوا موسیقی تمرین کرد و در اولین جشنواره موسیقی معلولین در تالار وحدت شرکت کرد (۱۳۷۹) ولی پس از آن موسیقی را پیگیری نکرد.

از ۱۰ سالگی تا ۱۵ سالگی تابستانها به خانه کاریکاتور می رفت و از استاد مانا نیستانی و استاد بهرام عظیمی کاریکاتور یاد گرفت.

برای گرفتن دیپلم سینماـ انیمیشن وارد هنرستان صداوسیما شد و درس هایی نظیر فیلمنامه نویسی و تاریخ سینما (استاد تیرداد سخایی)، طراحی و عروسک سازی (استاد دشتبان)، فن سینما و تدوین (استاد داریوش آشوری) ، انیمیشن (استاد زریابی)، زیبا شناسی، عکاسی و... او را به این رشته بیش از پیش علاقمند کرد. برای دریافت دیپلم در ۱۷ سالگی برای انجام کارآموزی به شرکت صبا وابسته به سازمان صداوسیما رفت و نزد استاد زنده یاد اسفندیار احمدیه به تمرین پرداخت، این آشنایی باعث شد در سال های بعد از استاد احمدیه جدا نشود و از همچنان به یاد گیری از او ادامه دهد. تاثیرات مثبت استاد احمدیه بر او چنان بود که وی مستند انیمیشن ”پدربزرگ انیمیشن ایران” که خلاصه ای از زندگی استاد است را از سال ۸۵ تا ۹۰ ساخت.


استاد مسعود دشتبان از دوره هنرستان صداوسیما از اساتید تاثیرگذار بر وی بود باعث شد که طه رابطه شاگردی خود را تاکنون با او حفظ کند.

انیمیشن کوتاه” سلام” را به یاد بود مرحوم جبار باغچه بان اولین معلم ناشنوایان ایران در ۱۸ سالگی ساخت و  صدای استاد عزت الله انتظامی  در این انیمیشن به جای مرحوم باغچه بان استفاده شد. سلام در دومین جشنواره رسانه ای برای بهتر زیستن از سازمان بهزیستی به عنوان بهترین فیلم جایزه اول را دریافت کرد (۱۳۸۸).


از سال ۸۵ تا ۸۸ قبل از ورود به دانشگاه آزاد، رشته انیمیشن از دانشکده صداوسیما کاردانی (فوق دیپلم) گرفت. و در دوره کارشناسی “ارتباط تصویری” دانشگاه آزاد یک ترم گذرانید و سپس با گذراندن دو مرحله مسابقه ورودی در سال ۱۳۸۹ وارد رشته” گرافیک و تکنیک چاپ” آکادمی کهنسال هنرهای زیبای وین در اتریش گردید. استاد گونتر دامیش که خود از هنرمندان معاصر اتریش است در طی دو سال گذشته در این آکادمی از مشوق های او بوده است. در این آکادمی او موفق شد با آشنا شدن با توماس رنولدنر استاد انیمیشن، انیمیشن “عصرجدید در جدید” را بسازد.

نویسنده : تورج سلحشور

نظر شما